Uwolnić zawód taksówkarza? Sama "glapa" nie wystarczy...

Bogna Kisiel, Norbert Kowalski
Taksówkarz musi znać miasto, musi być przeszkolony i zdać egzamin - uważa Marek Kabsz, taksówkarz z Poznania
Taksówkarz musi znać miasto, musi być przeszkolony i zdać egzamin - uważa Marek Kabsz, taksówkarz z Poznania Bogna Kisiel
W przyszłym roku dostęp do zawodu taksówkarza prawdopodobnie nadal będzie wymagał specjalistycznych szkoleń i zdania egzaminu. Ta profesja, wraz z 50 innymi została w pierwszej kolejności objęta ustawą deregulacyjną, która ma ułatwić dostęp do zawodów. Nowe przepisy wejdą w życie 1 stycznia 2014 roku. Znoszą one obowiązkowe szkolenia i egzaminy dla taksówkarzy. Jednak na skutek ostrych protestów korporacji taksówkarskich, ustawodawca postanowił, że w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców decyzję o otwarciu poszczególnych zawodów podejmą rady gmin.

- Czy jak ktoś kupi sobie "glapę" na dach, zamontuje taksometr i kasę fiskalną to już jest taksówkarzem? - zastanawia się Marek Kabsz, taksówkarz z Hallo Taxi w Poznaniu. I podkreśla: - Uważam, że szkolenia i egzamin dla taksówkarzy powinny być.
Poznańscy radni zadecydują o tym podczas dzisiejszej sesji. Prezydent opowiada się za utrzymaniem szkoleń i egzaminów dla taksówkarzy.

- Jeżeli zależy nam na wysokiej jakości usług, które ciągle są niedoskonałe, to nie możemy o niej mówić, gdy taksówkarz nie zna topografii miasta czy przepisów obowiązujących na terenie danej gminy - twierdzi Kazimierz Śliwiński, zastępca dyrektora Wydziału Działalności Gospodarczej i Rolnictwa Urzędu Miasta Poznania. I dodaje: - Taką wiedzę taksówkarz powinien mieć. Nie możemy pozwolić, by osoba, która nie ma orientacji w mieście, woziła pasażerów.

Poznański magistrat, zanim przygotował projekt uchwały wprowadzający szkolenia i egzaminy dla taksówkarzy, przeprowadził na ten temat ankietę wśród mieszkańców i samych zainteresowanych. Wszyscy jednogłośnie opowiedzieli się za utrzymaniem szkoleń i egzaminów.

- Pewne zasady wykonywania tego zawodu i elementarna wiedza z topografii miasta powinny być wymagane - przekonuje Tomasz Lewandowski, radny SLD oraz szef komisji gospodarki komunalnej i polityki mieszkaniowej, która pozytywnie zaopiniowała projekt uchwały w sprawie szkoleń i egzaminów dla poznańskich taksówkarzy.

W pozostałych miastach Polski zawód taksówkarza również będzie wymagał zdania egzaminu. Taką decyzję podjęli radni między innymi w Warszawie (tu jeszcze obowiązkowo trzeba będzie skończyć kurs udzielania pierwszej pomocy), Krakowie, Częstochowie czy Kielcach. Wyjątkiem jest Lublin, w którym kierowcą taksówki będzie można zostać bez szkolenia.
Z kolei w Wielkopolsce ułatwiony dostęp do zawodu będą mieli mieszkańcy Kalisza.

- Taksówkarze na spotkaniu z wiceprezydentem powiedzieli, że nie chcą egzaminów i przyjmują otwarcie zawodu. Za to dyskusja o egzaminatorach i instruktorach nauki jazdy w ogóle nie była podejmowana i pewnie do końca roku już się tym nie zajmiemy - tłumaczy Karolina Pawliczak, radna SLD w Kaliszu. To oznacza, że w przyszłym roku w Kaliszu wszystkie trzy zawody zostaną otwarte.

Swobodniejszy dostęp do profesji egzaminatora i instruktora jazdy prawdopodobnie będzie również w Poznaniu. Dotąd radni nie podjęli decyzji, czy przeprowadzać egzaminy dla tych zawodów. Podczas dzisiejszej sesji również nie będą o tym dyskutować, co oznacza, że z początkiem nowego roku będą one objęte ustawą deregulacyjną.

Sytuacji, w której od szkoleń byliby zwolnieni egzaminatorzy i instruktorzy jazdy, nie wyobraża sobie jednak Paweł Guzik, zastępca dyrektora WORD w Poznaniu: - To zbyt odpowiedzialne profesje, by mogła się ich podjąć pierwsza lepsza osoba z ulicy.

Dodaje również, że nawet jeśli egzaminatorzy zostaną objęci ustawą deregulacyjną, to nie musi to oznaczać, że w praktyce rzeczywiście będzie łatwiej znaleźć pracę: - Na pewno będziemy patrzyli na umiejętności potencjalnych kandydatów na egzaminatorów. Pod uwagę będą brane przebyte szkolenia oraz doświadczenie egzaminatora.

Wtóruje mu Sławomir Chrzanowski, zastępca dyrektora WORD w Kaliszu: - Będziemy zatrudniali jak najbardziej wykwalifikowanych i kompetentnych pracowników. W pewnych zawodach muszą pracować osoby, które zagwarantują wysoką jakość i umiejętności.

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

t
taksówkarz

Uważam ,że praca jako taksówkarz nie wymaga zdawania egzaminu. Wystarczyłoby, że przyszły taksówkarz przejdzie tylko obowiązkowe szkolenie. Szczegółową topografię miasta poznaje się już podczas codziennej pracy. Poznań to nie Berlin. Ponadto obecne urządzenia - nawigacja bardzo ułatwiają dojazd pod wskazany adres. Wiem, że większość taksówkarzy chciałaby, żeby taksówkarzy było jak najmniej. Powinno większy nacisk kłaść na bezpieczeństwo pasażerów. Obecnie jeżdżą taksówki które nie powinny być dopuszczone do ruchu. Jak one przeszły przegląd techniczny?! Myślę, że około 50 % naszych poznańskich taksówek nie byłoby dopuszczonych do ruchu w Niemczech! Wystarczy zobaczyć te oleiste plamy na Postojach Taxi! Ponadto taksówkarze sami oficjalnie mówią w mediach, że pracują ponad 14 godzin na dobę! Proponuję dlatego zamontować im odpowiednie urządzenia (tak jak w samochodach ciężarowych), które rejestrowałyby czas pracy. Na dobę maksimum 9 godzin. Nie może tak być, że kierowca taksówki przesiada się na KARETKĘ POGOTOWIA (!!!), autobus MPK lub odwrotnie! A tak jest! Chcesz pracować jako taksówkarz to proszę bardzo, ale charakter tej pracy (bezpieczeństwo) wymaga żebyś był odpowiednio wypoczęty. Następnie, żeby podnieść jakość usług należałoby ujednolicić stawki za przejazd. Klient wiedziałby, że obojętnie do jakiej taksówki wsiądzie to zapłaci prawie identyczną cenę. Niemożliwe jest utrzymanie taksówki w należytym stanie technicznym jeżdżąc 1,74 zł/km. Jeszcze z dojazdem do klienta!!!! Następnie umożliwić wszystkim taksówkarzom równy dostęp do wszystkich POSTOJÓW TAXI (Lotnisko, Dworce itd.) Zlikwidować nasze polskie układy. No i należałoby również zadbać o estetykę. Reklamy na taksówkach są wszędzie, że klient jadąc może mieć problemy z obserwacją Poznania przez boczną szybę! Chyba cennik na tej małej szybie wystarczy? W przyszłości ujednolicić kolor taksówek w całym kraju. Obojętnie czy to się komuś podoba czy nie!

Ó
Óny

Wyobraź sobie, że nawigacja nie wszystko wie, nawigacja czasami wyprowadza w pole, nawigacja nie ma informacji takich jak "pod stary polonez" albo "do konkordii" i czasami po prostu żal a nawet strach jechać z chłopem, który nie wie podstawowych rzeczy (np. gdzie jest ul. Biskupińska).

W Warszawie z jakiegoś powodu większość taksówkarzy nie zna miasta i w nawigacji szuka ratunku gdy chodzi o ulicę będącą odpowiednikiem naszej, dajmy na to, Ostrowskiej.

B
Bolo

zgadza się, przecież większość z nich ma prawko za dwa proszczoki lub kilo pyrów, a pojęcia o przepisach ruchu drogowego nie mają...

m
misz

Taksówkarze powinni wybrać się ponownie na kurs nauki jazdy. Nie oszukujmy się, ale większość z nich ma w pompie przepisy, bądź ich po prostu nie zna, lub nie pamięta. Efekty widać w postaci ich wyczynów na drogach. Taksówkarz to zwykły szofer, więc nie rozumiem po co dodatkowe egzaminy. W dzisiejszych czasach nawigacji, znajomość miasta nie jest aż tak wymagana.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3