18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Volkswagen we Wrześni, czyli sen o wielkości miasteczka [ZDJĘCIA]

Ewa Konarzewska-Michalak
Volkswagen we Wrześni, czyli sen o wielkości miasteczka Ewa Konarzewska-Michalak
Nowy zakład Volkswagena daje Wrześni nadzieję na lepsze jutro. Mieszkańcy liczą na pracę, a urzędnicy milczą... związani klauzulą tajności. Volkswagen we Wrześni, czyli sen o wielkości miasteczka.

Po rozległych polach za Wrześnią hula wiatr. Trudno uwierzyć, że już niedługo na ściernisku wyrosną hale wypuszczające dziennie kilkaset samochodów dostawczych crafter. To tu, na 570 hektarach między Chociczą Wielką, Chociczą Małą, Białężycami i Grzymysławicami Volkswagen zamierza postawić fabrykę, która może zmienić oblicze 29-tysięcznego miasteczka i dać pracę około trzem tysiącom ludzi.

ZOBACZ KONIECZNIE: Volkswagen we Wrześni! We wtorek oficjalne ogłoszenie decyzji

Czy Volkswagen to długo wyczekiwany inwestor pretendujący do miana następcy Tonsilu? Upadłe kilka lat temu przedsiębiorstwo produkujące legendarne kolumny rozsławiało imię Wrześni. Chluba miasta zatrudniająca tysiące pracowników żywiła całe rodziny. Dziś po gigancie zostały tylko ruiny. Na zgliszczach buduje się nowe osiedle mieszkaniowe i galeria handlowa. Byli pracownicy do tej pory czują żal, ale co się stało już się nie odstanie.

Tu, gdzie jest klepisko będzie San Francisco
Wieść o tajemniczym inwestorze z branży motoryzacyjnej przyniosła powiew nadziei na lepsze jutro. Września nie jest gospodarczym tygrysem. W gminie funkcjonuje około 860 prywatnych podmiotów gospodarczych. 95 procent z nich to małe firmy zatrudniające do 9 pracowników. Tylko kilka zatrudnia więcej niż setkę. Tymczasem stopa bezrobocia w powiecie wrzesińskim sięga aż 16 procent. Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy, Eugeniusz Wiśniewski ostrożnie patrzy w przyszłość. - Jeżeli inwestor wybierze Wrześnię, bezrobotni znajdą pracę w lokalnych firmach. Zajmą miejsca zwolnione przez specjalistów, których przyciągnie nowy zakład - mówi.

Zobacz: Volkswagen we Wrześni. To już przesądzone!

Wielu mieszkańców dojeżdżających codziennie do Swarzędza czy Poznania liczy, że znajdą pracę na miejscu. - Wierzę, że Września odżyje. Tutejsi pracodawcy płacą mało. Volkswagen znany jest jako jeden z najlepszych pracodawców w Europie, więc liczymy na dobre zarobki - mówi młody elektryk, Piotr Banaszak.

Na decyzję inwestora z niecierpliwością czeka emerytowany tonsilowiec Jerzy Klabon, który uważa, że nowa fabryka to wielka szansa. - Jestem bardzo przejęty, to niesamowita sprawa. Pracę znajdą tysiące osób, nie tylko te zatrudnione przez Volkswagena, ale i przez kooperantów. Kiedyś w Tonsilu produkowaliśmy każdą śrubkę i podkładkę, teraz jest inaczej.
Dzięki olbrzymiej inwestycji rozwój gminy może nabrać tempa. Optymiści liczą, że Września przyciągnie 20 tysięcy nowych mieszkańców, osiągając rangę Gniezna czy Konina. Powstanie nowa infrastruktura komunikacyjna i mieszkaniowa, rozbuduje się sieć usług i placówek handlowych. Rozrośnie się baza edukacyjna, a szkoły będą szkolić przyszłych blacharzy, lakierników i mechaników samochodowych.

Volkswagen to nie książę z bajki
Tak gigantyczne przedsięwzięcie będzie kosztować wiele wysiłku. Gmina zobowiązała się m.in., że uzbroi i zmelioruje teren, wybuduje drogę dojazdową, założy kanalizację. Swoje zadania do wykonania będą miały też powiat i województwo. Władze liczą na wsparcie z budżetu państwa i unijne dofinansowanie. Pozyskanie środków ułatwi włączenie obszaru do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Gmina cieszy się na wpływy z podatków, jednak przez 7 lat będzie musiała obejść się bez opłat od nieruchomości. - W jaki sposób gmina wyrówna straty związane z ulgą? - na jednym z posiedzeń rady gminy pytał mieszkaniec Robert Czwajda. Tego na razie nie wiemy.

Zobacz: Volkswagen we Wrześni. To już przesądzone!

Września obawia się, że z pracą może nie być tak kolorowo, jak wyobrażają sobie niektórzy. W zakładach motoryzacyjnych często nawet 50 procent załogi to pracownicy tymczasowi. Informatyk z Gestampu nie łudzi się, że inwestor rozwiąże problemy Wrześni. - Wszyscy czekają na przełomowe wydarzenie, na coś, co zmieni Wrześnię z Kopciuszka w księżniczkę bez udziału mieszkańców, ale, niestety, tak jest tylko w bajkach. Jak się pojawi Volkswagen trzeba będzie ostro zabrać się do pracy.

Wideo

Komentarze 13

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Ania

Września to nie miasteczko! Września, to małe miasto wielkim sercu i jeszcze większych marzeniach!
Teraz będa realizowane!

k
kst

Lepiej już niech Niemcy budują we Wrześni fabryki, niż mieliby ją bombardować. Z drugiej strony lepiej nawet z mądrym (gospodarczo i politycznie narodem, jak Niemcy) stracić, niż z głupim (politycznie i gospodarczo jak Ukraina) zyskać....

A
Ach

Innymi słowy: najlepiej, żeby nie budowali wcale. Prawda?

31 węzłowy Burke

Pozdro.31

G
Gość

Najpierw poznaj temat, a dopiero potem się wypowiadaj...!

G
Gość

Masz ledwie 20 parę lat...
Kompletnie nie rozumiesz różnicy, pomiędzy gospodarką rynkową, a centralnie sterowaną w czasach PRL-u!
Za upadek Tonsilu odpowiada... sam Tonsil! Zakłady w tamtych czasach nawet jeśli posiadały dobre produkty, to po prostu były niewydajne! Zarządzanie nimi nie miało nic wspólnego z ekonomią. Np. ówczesne prawo NAKAZYWAŁO zatrudnianie konkretnej liczby osób (nawet jeśli nie byli potrzebni). Itd itp.

k
kst

Przyczyny upadku Tonsilu były dokładnie takie same, jak wszystkich innych zakładów pracy socjalistycznej w czasie transformacji ustrojowej, czyli: przerost zatrudnienia, niska wydajność pracy spowodowana przestarzałym parkiem maszynowym, wynalazki ekonomiczne towarzysza Balcerowicza oraz "fachowców" od giełdy (na którą akcje Tonsilu weszły jako pierwsze z 5-ciu w Polsce !), geniusz menedżerski kolejnych dyrekcji z nadania partyjnego po studiach WUML lub styropianowego. Od strony rynkowej otwarcie rynku dla tanich błyskotek z Zachodu i Azji oraz brak możliwości szybkiego wprowadzenia konkurencyjnych wyrobów, ze względu na socjalistyczną filozofię wynagradzania kadry inżynieryjno-technicznej oraz swoistej "wynalazczości". Na podobnej zasadzie zniszczono cały polski przemysł elektroniki użytkowej i AGD. Dzisiaj Polska jest "potęgą" europejską w produkcji pralek, kuchenek i lodówek, a nawet telewizorów, tyle, że to są wszystko zagraniczne montownie, takie same jak będzie VW Września. Z gospodarczo w miarę suwerennego PRL staliśmy się krajem kolonialnym dostarczającym taniej siły roboczej i część surowców dla zagranicznych producentów. Finansują ten "rozwój" oczywiście "polskie" banki, które swój udział w upadłości Tonsilu również niemały miały.

k
kst

Ile by nie płacili w VW Antoninek czy będą płacić w VW Września, to zawsze zapłacą 3-4 razy mniej niż musieliby zapłacić w Wolfsburgu. Miasto też będzie musiało ponieść niemałe koszty, nie będzie miało przez sporo lat podatków - taki jest koszt tej inwestycji po stronie polskiej. Strona niemiecka ma same zyski wynikające właśnie z ulg podatkowych i niskich (w porównaniu do niemieckich) kosztów pracy. Ale z tego powodu Craftery nie będą tańsze, lecz zysk koncernu większy. Jak montownia się zwróci z naddatkiem, to może nawet się ją sprzeda strategicznemu partnerowi rosyjskiemu, tak jak właśnie RWE sprzedało koncesje na polskie łupki.

31 węzłowy Burke

czy ktoś może tu odpowiedzialnie napisać jakie były przyczyny upadku Tonsilu ?31

p
pracownik

Najpierw się dowiedz ile płacą w Poznaniu, w fabryce VW. Ja wiem doskonale. I nie są to śmieszne kwoty rzędu 2000 zł na rękę. Zupełnie inna kultura pracy niż np w "polskim" HCP. Też znam z autopsji, niestety.

k
kecaj

a kto ponosi winę za upadek Tonsilu to samo zrobią z VW

K
Karmazynowy karzeł

Po co piszesz bez ładu i składu?

k
kst

TONSIL był fabryką, bo wszystko produkował sam i dlatego między innymi upadł. Ale był POLSKĄ fabryką. Teraz mieszkańców karmi się wizją bogactwa, a będzie ciężka praca dla montażystów za liche pieniądze, bo to już nie będzie żadna fabryka, tylko MONTOWNIA VW. Dla nowych aut nie potrzeba lakierników, blacharzy czy mechaników - oni są potrzebni do remontu starych gratów sprowadzanych z Reichu dla tych właśnie montażystów, których na nowe auta nigdy stać nie było i nie będzie. Ale w sumie to dobrze, że Niemcy tę montownię tu budują - w końcu będą jej w razie czego bronić, a i też kłopotów z robotnikami raczej mieć nie będą. I tak histroia zatoczyła koło.....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3