Dziś płatności zbliżeniowe są powszechnie używane, naturalnym więc było wprowadzenie tej technologii do autobusów i tramwajów: dzięki temu pasażerowie, którzy np. mieszkają poza Poznaniem, przyjechali tu jako turyści i nie mają karty PEKA, ani biletów papierowych, a muszą pilnie skorzystać z autobusu, czy tramwaju, np. w drodze na lotnisko, czy na dworzec – mogą bez problemu opłacić przejazd już w autobusie czy tramwaju, posługując się normalną kartą płatniczą lub smartfonem; łatwo, szybko i ekologicznie, przez całą dobę, również w dni świąteczne
– mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.
- Rozpoczynamy instalowanie terminali we wszystkich pojazdach pasażerskich MPK i ZTM, na początku wybierając linie podmiejskie. Myślę, że do końca pierwszego kwartału przyszłego roku wszystkie pojazdy będą już umożliwiały wnoszenie opłat tą metodą - kontynuuje.
Nadal zachęcamy do korzystania z taryfy przystankowej: ten system jest uzupełnieniem obecnego wachlarza dystrybucji biletów jednorazowych czasowych
– dodaje Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. - Dzięki wprowadzanej obecnie technologii, nie trzeba wcześniej logować się, rejestrować, kupować w kiosku biletów, za to już w pojeździe można wygodnie zapłacić i jechać. Planujemy zamontować ponad 760 takich urządzeń, będziemy dokładać starań, by montaż był jak najsprawniejszy.
Zobacz też: Poznań nie zrezygnował z tramwaju na Ratajczaka. Rozpoczęły się pierwsze prace. Zobacz zdjęcia
Terminale płatnicze w autobusach w Poznaniu i okolicy
Terminale są instalowane przez Mennicę Polską, operatora Open Payment System, w pierwszej kolejności w autobusach Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki – na liniach podmiejskich 701, 702, 703, 704, 705, 707, 710, 716 i 729. Następne pojawią się w autobusach operatorów obsługujących linie podmiejskie: Transkom z gminy Czerwonak, Rokbus Rokietnica, Kombus z Kórnika, Zakładu Komunalnego z Kleszczewa, TPBUS z Tarnowa Podgórnego i ZKP Suchy Las. Za to najwięcej terminali pojawi się na pokładach pojazdów MPK Poznań.
Podobną technologię zastosowano już we Wrocławiu: 800 pojazdów i około 3 tysięcy terminali, w Bydgoszczy – 350 pojazdów i tyle samo terminali, w Jaworznie i Włocławku.
Możliwość zakupu biletu w terminalu oznacza, że na liniach podmiejskich już nie wrócimy do możliwości sprzedaży biletów jednorazowych przez kierowców
– zapewnia Andrzej Jezierski, prezes Zarządu Przedsiębiorstwa Usług Komunalnych Komorniki. - Prowadzący pojazdy będą się mogli skoncentrować wyłącznie na kierowaniu autobusem. To z pewnością poprawi płynność funkcjonowania komunikacji, nie będziemy mieli przestojów wynikających z obsługi biletowej przez kierowcę.
Bilety drukowane odejdą w niepamięć?
- Open Payment System jest nowoczesny, bezpieczny oraz wygodny i prosty w użytkowaniu – mówi Jacek Sieński, Dyrektor Pionu Handlowego Płatności Elektronicznych Mennicy Polskiej S.A. - Bilety nie są drukowane, funkcjonują wyłącznie w postaci elektronicznej. - Po wejściu do autobusu lub tramwaju, na ekranie terminala, wystarczy wybrać typ biletu, a następnie przyłożyć do czytnika kartę płatniczą lub smartfon obsługujący technologię HCE lub NFC. Akceptacja transakcji trwa tylko pół sekundy. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji zakup jednorazowych biletów czasowych: do 15 minut (4 zł w taryfie normalnej), do 45 minut (6 zł) i do 90 minut (8 zł) oraz krótkookresowy bilet 24-godzinny w cenie 15 zł (na strefę A) lub 20 zł (na strefę A+B+C+D).
Pakiet informacji dotyczący nowej możliwości zakupu biletów znajduje się na specjalnie stworzonym Portalu Pasażera – www.opspoznan.pl, w którym będzie można np. sprawdzić historię zakupionych biletów, wystąpić o fakturę czy złożyć reklamację.
Ważne jest jednak, by w sytuacji kontroli biletów przyłożyć do czytnika kontrolera tę kartę płatniczą, lub ten smartfon, za pomocą których wcześniej dokonano płatności. Ważność swojego biletu będzie można sprawdzić w terminalu zainstalowanym w autobusie lub tramwaju, którym aktualnie podróżujemy.
- Dla każdej transakcji zakupu biletu system generuje specjalny numer, tzw. token w postaci ciągu znaków – wyjaśnia ZTM. - W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego w jaki sposób realizowaliśmy transakcję. W praktyce osoba kontrolująca nie ma dostępu ani do numeru karty ani do środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartfona do czytnika kontroler dostaje jedynie potwierdzenie, czy w momencie kontroli dany pasażer posiada zakupiony i ważny bilet.
Jacek Sieński zapewnia, że specjalistyczny certyfikat PCI DSS potwierdza, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?