Linia kolejowa Berlin - Poznań - Warszawa - Moskwa dzieli Kostrzyn na pół. Z jednej strony torów znajdują się dwa osiedla domów jednorodzinnych, z drugiej – rynek, Urząd Miejski, przychodnia zdrowia, punkty handlowe i usługowe, dwie szkoły, straż pożarna, pogotowie.
– Wyliczyliśmy, że przejazd kolejowy pomiędzy ulicami Średzką i Grunwaldzką jest zamknięty w ciągu doby nawet przez siedem godzin – mówi Waldemar Biskupski, zastępca burmistrza Kostrzyna. – Mieszkańcy są zmuszeni wielokrotnie stać w ciągu dnia na tym przejeździe co w znacznym stopniu utrudnia funkcjonowanie całego miasta.
Od lat mówiono o budowie tunelu pod linią kolejową, który rozwiązałby problem, poprawił bezpieczeństwo i usprawnił ruch. Szymon Matysek przypomina, że gdy w 2015 r. obejmował stanowisko burmistrza gminy Kostrzyn szanse na realizację tej inwestycji były marne, ponieważ projekt modernizacji linii kolejowej Sochaczew – Swarzędz był już gotowy.
Władze gminy jednak nie poddały się. Najpierw przygotowano koncepcję tunelu i przebudowy układu drogowego, a później przystąpiono do opracowania dokumentacji projektowej. Projekt ma być gotowy jeszcze w tym miesiącu. W ubiegłym tygodniu gmina podpisała list intencyjny z PKP PLK, dotyczący wspólnej realizacji tego przedsięwzięcia.
– Kostrzyn to gmina, która w ostatnich latach rozwija się bardzo dynamicznie i płynny ruch samochodowy jest kluczowy – uważa burmistrz Sz. Matysek. – Miasto zostanie scalone i zniknie podział na część „za torami” i „przed torami”.
W. Biskupski zwraca uwagę, że decyzja o przygotowaniu koncepcji miała istotne znaczenie, ponieważ mając ten dokument, można było rozpocząć rozmowy z PKP PLK. – To był konkret, a nie mrzonki – mówi W. Biskupski.
Inwestycja ma być zrealizowana najpóźniej do 2020 r. Tunel powstanie między dwoma przejazdami kolejowymi, które znajdują się w ul. Grunwaldzkiej i Powstańców Wielkopolskich. Ponadto wybudowany zostanie nowy układ drogowy. Powstaną trzy ronda oraz drogi wraz chodnikami i ścieżkami rowerowymi, łączące ulice 3 Maja, Akacjową i Średzką. Wybudowane będą ul. Nad Strumieniem i Miłosza, a remont zostanie przeprowadzony na Akacjowej i Kopernika.
– Chętnie włączamy się w projekty realizowane wspólnie z samorządami – podkreśla Arnold Bresch, członek zarządu spółki PKP PLK. – Reagujemy na potrzeby mieszkańców gmin i tym samym zyskujemy bezpieczniejszy przejazd pociągów.
Koszty budowy tunelu wraz z przebudową układu drogowego szacuje się na 20 mln zł. PKP PLK zadeklarowały, że w całości sfinansują tunel, na który trzeba wyłożyć około 12 mln zł. Gmina na inwestycję zarezerwowała 5 mln zł. Starostwo Powiatowe w Poznaniu zadeklarowało, że dołoży pozostałe 3 mln zł. W najbliższych dniach zostanie podpisany list intencyjny między gminą Kostrzyn a powiatem poznańskim.
– Budowa tunelu z punktu widzenia powiatu jest bardzo istotna – zaznacza Jan Grabkowski, starosta poznański. – Dzięki niemu zlikwidowane zostaną dwa przejazdy na najbardziej obciążonej linii kolejowej, które znajdują się w ciągu dróg powiatowych.
Starosta J. Grabkowski przypomina, że to nie jedyny przykład współpracy powiatu i gmin, który służy mieszkańcom.
Władze gminy wskazują także, że w staraniach o budowę tunelu pod linią kolejową wspierał ich Bartłomiej Wróblewski, poseł PiS. – Ten obiekt jest niezbędny, aby Kostrzyn mógł się rozwijać – uważa B. Wróblewski. – Cieszę się, że mogłem pomóc.
POLECAMY TEŻ:
Z Wiednia do Warszawy przez rodzinną gminę B. Szydło. PKP Intercity zmienia trasę międzynarodowego pociągu
Źródło: TVN24/x-news.pl
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?