W czwartek, 16 lipca w Dzienniku Ustaw została opublikowane nowelizacja rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej dla liceów ogólnokształcących, techników oraz branżowych szkół II stopnia. To uzupełnienie programu nauczania o przedmiot język łaciński i kultura antyczna w zakresie podstawowym dla liceów i techników.
Sprawdź też:
Do tej pory w liceach i technikach uczniowie realizowali muzykę, plastykę lub filozofię. Od września 2020 będzie można wybrać również język łaciński i kulturę antyczną. Dyrektorzy szkół będą decydowali o tym, który przedmiot do wyboru spośród tych czterech będzie realizowany w szkole. Jak to wygląda w Poznaniu?
- Na pewno nie wybierzemy łaciny, ponieważ technika są szkołami zawodowymi, a więc nie jest to przedmiot najistotniejszy. Zapewne będziemy realizowali plastykę lub filozofię. W przypadku tych przedmiotów nie miałbym problemu z nauczycielami, natomiast jeżeli chodzi o język łaciński i kulturę antyczną, to sądzę, że pojawi się ogromny kłopot kadrowy, zwłaszcza że będą to nauczyciele dochodzący - tłumaczy Andrzej Kaczmarek, dyrektor Zespołu Szkół Handlowych w Poznaniu.
Czytaj również: Język łaciński i kultura antyczna od września w szkołach średnich. "To program przystosowany przede wszystkim dla klas humanistycznych"
Sprawdź też:
Niewiele poznańskich szkół decyduje się na wprowadzenie nowego przedmiotu. Również w VIII Liceum Ogólnokształcącym łacina nie zostanie wpisana do planu lekcji.
- Do tej pory realizowaliśmy filozofię dla klas biologiczno-chemicznych oraz plastykę dla klas pozostałych. Zostaniemy przy tym układzie. Muszę przyznać, że mieliśmy kiedyś język łaciński jako przedmiot ponadprogramowy i uczniowie niechętnie do niego przystępowali. Np. filozofię wspominają miło - mówi Marek Grefling, dyrektor VIII LO.
Zobacz też: W których zawodach przydaje się łacina?
Małgorzata Dembska, dyrektor II Liceum Ogólnokształcącego w Poznaniu również przyznaje, że język łaciński i kultura antyczna nie będzie wprowadzona ze względu na brak zainteresowania uczniów.
- Zrobiliśmy rekonesans wśród uczniów i widzimy, że zainteresowanie jest niewielkie. Dużo większe chęci wykazywane są w kierunku filozofii oraz muzyki, a więc te przedmioty będą realizowane. Może łatwiej podjąć decyzję o wprowadzeniu łaciny, gdy ma się od tego przedmiotu nauczyciela - mówi.
Zobacz też:
Sprawdź też:
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?