W niedzielę 12. PKO Poznań Półmaraton! Jak trenować w ostatnich dniach przed biegiem na 21 km? Jakie kupić sobie buty, koszulki i skarpety?

Radosław PatroniakZaktualizowano 
Targi Poznań Sport Expo odbędą się w pawilonie 3 na MTP (wejście Wschodnie od ul. Głogowskiej). Wstęp jest wolny. Ekspozycja będzie dostępna w godzinach: Piątek (12.04): 10:00 - 20:00, Sobota (13.04): 10:00 - 20:00, Niedziela (14.04): 7:00 - 13:00 Fot. Archiwum MTP
W niedzielę o godz. 10 startuje jeden z największych poznańskich biegów, 12. PKO Poznań Półmaraton (na dystansie 21,0975 km) z udziałem ponad 10 tys. zawodników. Jak się do niego przygotować i w co się ubrać, by znieść trudy biegu często trwającego prawie lub ponad dwie godziny. Ci, którzy nie są jeszcze "uzbrojeni" sprzętowo mogą się wybrać w piątek lub w przeddzień biegu na targi Poznań Sport Expo, gdzie będzie rewia butów, koszulek, spodenek i innych akcesoriów biegowych. Część z nich warto kupić jednak już z myślą o kolejnych występach...

- Podstawowa rada dla debiutantów może być tylko jedna. Pierwsze kilometry trzeba przebiec bardzo spokojnie. Jeśli ktoś nie opadnie z sił w pierwszej części biegu, to przyspieszy w drugiej, a nie na razi się na zejście z trasy i nieukończenie biegu. Amatorzy często biegają za szybko i w zbyt szybkim tempie. Przesadzają z celami wynikowymi, choć tę kwestię częściowo rozwiązują pacemakerzy, dyktujący tempo na określony czas. Wtedy biegnie się nie tylko w odpowiednim tempie, ale też z czystą głową, bo nie trzeba patrzeć na zegarek i zastanawiać się, czy robimy wszystko podręcznikowo. Warto też na pewno zadbać o jakiś żel energetyczny, bo mięśnie muszą być odpowiednio rozgrzane podczas tak wyczerpującego dystansu - tłumaczyła Agnieszka Janasiak, jedna z najlepszych poznańskich biegaczek i jedna z faworytek niedzielnego półmaratonu.

Czytaj także: Monika Stefanowicz o tym jak przygotować się do startu w maratonie

Zapytaliśmy ją też o to jak należy trenować i odżywiać się w ostatnich godzinach przed startem. - Trening w ostatnim tygodniu przed biegiem musi być zminimalizowany. Musimy uzyskać świeżość i zadbać o to, by nasz organizm nie był przeforsowany. Jedzenie nie musi być określone, ale warto już trzymać się sprawdzonego menu. Jeśli ktoś codziennie rano je ryż lub bułkę z dżemem, to nie powinien nagle przerzucać się na kanapki z wędliną czy jajecznicę. Wiem, że za bezpieczny posiłek dla biegaczy uchodzą makarony, ale sama nie jestem jakąś wielką ich fanką. Kluczowe w tym wszystkim jest to, by posiłki nie zawierały zbyt dużo błonnika - dodała Janasiak.

Wicemistrzyni Polski w maratonie w Dębnie udzieliła też ciekawych porad sprzętowych. - To oczywiste, że na taki bieg powinniśmy założyć sprawdzone buty, a nie takie rozpakowane z pudełka. Sprzęt dobrze testować tez w podobnych warunkach atmosferycznych, czyli jeśli bieg rozgrywany jest w połowie kwietnia, to nie warto go oceniać po zawodach rozegranych w styczniu. O tym jak ważny jest dobór odzieży biegowej najlepiej świadczy moja przygoda z ostatniego poznańskiego maratonu. Mogłoby się wydawać, że na bieganiu zjadłam zęby, a tymczasem po 30 km mocno obtarłam sobie nogi. Stało się tak dlatego, że miałam nowy model skarpetek tej samej firmy, co zwykle. Takie niedopatrzenie, taki drobiazg może zaważyć na całym wyniku i na naszej odporności na ból i zmęczenie - przekonywała 38-letnia poznanianka.

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? r.patroniak@glos.com

polecane: Plan rozwoju polskiej piłki. Morawiecki: Musimy wygrywać z najlepszymi

Wideo

Materiał oryginalny: W niedzielę 12. PKO Poznań Półmaraton! Jak trenować w ostatnich dniach przed biegiem na 21 km? Jakie kupić sobie buty, koszulki i skarpety? - Głos Wielkopolski

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3