Od poniedziałku, 19 października szkoły średnie z żółtych stref realizują naukę hybrydowo - część uczniów przychodzi do szkoły, a część uczy się na odległość. W strefach czerwonych natomiast - w liceach, technikach i szkołach branżowych - nauka odbywa się całkowicie zdalnie.
Czy podstawówki powinny przejść na nauczanie zdalne? Zobacz wideo:
ŹRÓDŁO: TVN
Szkoły podstawowe i przedszkola pozostają otwarte
Premier Mateusz Morawiecki 15 października poinformował, że nauka w przedszkolach i szkołach podstawowych pozostaje natomiast bez zmian. Najmłodsi uczniowie uczęszczają więc nadal na tradycyjne lekcje.
- System zdalny jest jednocześnie jednym z najtrudniejszych, bo to utrudnienia dla rodziców najmłodszych dzieci w świadczeniu pracy. Chcemy szkoły podstawowe i przedszkola jak najdłużej chronić przed trybem zdalnym - powiedział w czasie konferencji premier Morawiecki.
Sprawdź też:
Zobacz także: Wraca nauka zdalna, ale nie dla wszystkich. W strefach czerwonych szkoły średnie będą zamknięte. W żółtych - nauka hybrydowa
"Podstawówki i przedszkola zostały pominięte"
Związek Nauczycielstwa Polskiego domaga się od rządu, by do przedszkoli i szkół podstawowych zostały wprowadzone zasady bezpieczeństwa. Jak twierdzą związkowcy - te placówki zostały pominięte, a rząd nie zaproponował dla nich żadnych rozwiązań, które chroniłyby pracowników szkół oraz dzieci.
- Zaapelowaliśmy do premiera o podjęcie działań zabezpieczających szkoły podstawowe i przedszkola. Te placówki zostały bez żadnych zabezpieczeń, pominięto je. Pojawiają się coraz większe grupy nauczycieli, którzy się boją. W przepełnionych szkołach trudno o reżim sanitarny, utrzymywanie dystansu społecznego - podkreśla Magdalena Kaszulanis, rzecznik prasowy Związku Nauczycielstwa Polskiego.
W podstawówkach nauka hybrydowa albo czasowo zdalna?
Kaszulanis tłumaczy, jakie są propozycje związkowców, które powinny zostać wprowadzone do szkół.
- Nauczyciele chcą pracować w szkołach, ale w bezpiecznych warunkach. A takich niestety nie ma. Proponujemy zmniejszenie liczby uczniów w szkołach, np. poprzez wprowadzenie nauki hybrydowej. Można byłoby również czasowo, np. na dwa tygodnie wprowadzić naukę zdalną i zobaczyć, czy to przyniosłoby rezultaty - mówi rzecznik ZNP.
Sprawdź też:
Dyrektor powinien decydować o zamknięciu szkoły
Rzeczniczka ZNP zaznacza również, że to dyrektor powinien móc decydować o wprowadzeniu nauki zdalnej albo hybrydowej, gdy zostanie wykryte zagrożenie. Zgodnie z rozporządzeniem resortu edukacji, taka decyzja musi zostać skonsultowana z organem prowadzącym i stacją sanitarno-epidemiologiczną.
- Apelowaliśmy o to do premiera. Sanepid ma bardzo dużo pracy i kontakt jest utrudniony. Procedury trwają długo. To dyrektor powinien podejmować decyzję o tym, czy szkoła ma zostać zamknięta. Poza tym często po wykryciu zagrożenia w szkole, z nauki tradycyjnej wyłączana jest jedna, dwie klasy. Dostajemy informacje, że zdarza się czasami, że po wykryciu koronawirusa w klasie, na kwarantannę kierowana jest tylko połowa uczniów z tej klasy - mówi Magdalena Kaszulanis.
Podstawówki otwarte. Co na to dyrektorzy?
- Zastanawiam się, czym się różnią szkoły podstawowe od ponadpodstawowych. Borykamy się z takimi samymi problemami. Żałuje, że dyrektorzy nie mają większej swobody działania, bo to właśnie dyrektorzy i nauczyciele znają sytuacje w szkołach najlepiej. Już w sierpniu myślałem o tym, że w tak dużej szkole jak moja, najlepszym rozwiązaniem byłaby nauka hybrydowa. Najmłodsze dzieci potrzebują kontaktu z nauczycielami, a starsze klasy mogłyby na zmianę uczyć się online - przyznaje Sławomir Stanclewski, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 17 w Poznaniu.
- Poznań znalazł się w czerwonej strefie i obawy są zarówno ze strony nauczycieli, uczniów, jak i rodziców, bo sytuacja jest nieciekawa - dodaje.
Zobacz też:
Sprawdź też:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?