reklama

Wakacje 2019: Problemy w trakcie podróży. Co zrobić, gdy samolot ma opóźnienie lub bagaż zaginie? Jakie prawa ma pasażer?

AMZaktualizowano 
Gdy lot się opóźnia kilka godzin, walizka przylatuje uszkodzona lub zabrakło dla nas miejsca w samolocie, możemy cierpliwie czekać na działania linii lotniczej lub wziąć sprawy w swoje ręce. Powstają pytania: gdzie, jak, kiedy i do kogo wysłać reklamację? Odpowiada na nie Europejskie Centrum Konsumenckie.Czytaj dalej ->Pixabay
Podróżując, często spotykamy się z opóźnieniem lotu, uszkodzeniem bagażu czy jego utratą. Co robić w takiej sytuacji? Europejskie Centrum Konsumenckie przygotowało poradnik jak postępować, gdy linia lotnicza zawodzi.

Gdy lot się opóźnia kilka godzin, walizka przylatuje uszkodzona lub zabrakło dla nas miejsca w samolocie, możemy cierpliwie czekać na działania linii lotniczej lub wziąć sprawy w swoje ręce. Powstają pytania: gdzie, jak, kiedy i do kogo wysłać reklamację? Odpowiada na nie Europejskie Centrum Konsumenckie.

Czytaj też: Lotnisko Ławica w Poznaniu: jak dojechać? Gdzie zaparkować samochód? Ile kosztuje parking na lotnisku? Czym dojechać na Ławicę?

Co robić, gdy lot się opóźnia więcej niż 2 godziny?
Jeżeli lecisz na krótkim dystansie do 1500 km (np. Warszawa-Londyn) po tym czasie poproś linię lotniczą o voucher na posiłek i napój. Jeżeli odmówi, zachowaj rachunki i wyślij ich kopię przewoźnikowi z prośbą o zwrot. W przypadku dłuższych dystansów „prawo do opieki” przysługuję po trzech lub czterech godzinach.

Co robić, gdy lot opóźnia się więcej niż 5 godzin?
Masz dość czekania bądź podróż straciła sens? Jeżeli lot opóźnia się o więcej niż 5 godzin, masz prawo z niego zrezygnować i zażądać darmowego lotu powrotnego do miejsce rozpoczęcia podróży.

Co robić, gdy zbliża się noc, a samolot wciąż nie odleciał?
Jeżeli lot zostanie przeniesiony na następny dzień, przewoźnik powinien wydać Ci voucher na nocleg, zagwarantować przejazd do i z hotelu oraz wyżywienie.

Czytaj też: Poznań: Połączenia do Grecji z lotniska Ławica. Sprawdź, gdzie można polecieć do Grecji z Poznania. Loty z Poznania do Grecji

Pasażerowie, których lot opóźnił się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany, mogą ubiegać się o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Rekompensata nie przysługuje, gdy lot został przesunięty z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. zła pogoda, destabilizacja polityczna). Tutaj sprawdzisz wysokość rekompensaty, jaka Ci przysługuje LINK

Co robić, gdy jesteś na lotnisku, a okazuje się, że zabrakło dla Ciebie miejsca?
Rzadko dochodzi do takiej sytuacji, gdy kupiłeś wycieczkę w biurze podróży. Częściej, gdy lot został zarezerwowany na własną rękę. Pasażerom, którzy nie zmieścili się na pokład z powodu sprzedaży zbyt dużej liczby biletów przysługują określone prawa: przebukowanie na lot w najbliższym terminie, w razie konieczności nocleg i wyżywienie, a także odszkodowanie od 250 do 600 euro.

Co robić, gdy bagaż rejestrowany został zniszczony?
Po odebraniu bagażu udaj się do biura reklamacji bagażowych, które często znajduje się w pobliżu taśm. Miejsce to powinno być oznaczone na lotniskowych tablicach informacyjnych. Otrzymasz tam raport z uszkodzenia tzw. PIR – zachowaj go! Wykonaj też kilka zdjęć w celach dowodowych. W terminie 7 dni wyślij pisemną reklamację linii lotniczej. Nie zwlekaj do powrotu z wakacji. Aby otrzymać zwrot za walizkę, musisz ją wycenić. Najlepiej, jak wyślesz linii rachunek.

Czytaj też: Bagaż podręczny w Wizz Air i Ryanair: jakie musi mieć wymiary, ile może ważyć, czego nie wolno przewozić

Co robić, gdy bagaż nie przyleciał?
Zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych – zachowaj potwierdzenie w postaci raportu PIR. W czasie oczekiwania na opóźnioną walizkę możesz zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (bieliznę, kosmetyki, ubrania na zmianę) – zatrzymaj rachunki. Po odbiorze bagażu masz 21 dni na reklamację. Musisz samodzielnie wycenić swoją szkodę, najczęściej będą to rachunki za zakupione w czasie oczekiwania rzeczy. Jeżeli bagaż się nie znajdzie, wyślij reklamację przewoźnikowi w ciągu 21 dni od lotu. Wówczas możesz zażądać zwrotu za rzeczy znajdujące się w walizce.

Gdzie i jak wysłać reklamację?
Warto skorzystać z zestawienia formularzy skarg, przegotowanego przez ECK Polska. Zawiera ono linki do formularzy reklamacyjnych najbardziej popularnych europejskich linii lotniczych LINK

Więcej informacji o prawach pasażera znajdują się na stronie ECK LINK oraz w ECC-Net Travel App, bezpłatnej aplikacji, gdzie znajdziesz odpowiedzi na pasażerskie problemy w kilku językach.

Czytaj też: Wakacje z kulturą: Malta zaprasza – od słoni po letni tor saneczkowy

Czym jest Europejskie Centrum Konsumenckie?
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net). Bezpłatnie informuje konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje pytania i skargi na nieuczciwe praktyki np. zagranicznych biur podróży, hoteli, linii lotniczych, wypożyczalni samochodowych, czy sklepów internetowych drogą telefoniczną (tel. 22 55 60 118), poprzez e-mail lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Pl. Powstańców Warszawy.

Wakacje 2019: Problemy w trakcie podróży. Co zrobić, gdy sam...

Zobacz też:

Loty z Poznania: Dokąd polecimy w 2019 roku z lotniska Ławic...

Sprawdź też:

Flesz - nowi marszałkowie Sejmu i Senatu, sukces opozycji

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gosia

no niestety takich rzeczy nie przeskoczymy, ani biuro turystyczne ani nikt.. :( Latałam z Itaką przez 2 ostatnie lata, na prawę super wspominam, ale za jednym razem właśnie samolot długoo opóźniony. Ale to wiadomo nie wina biura.

M
Mickey

przede wszystkim jak najszybciej działać, sama już 2 razy miałam taką sytuację, za pierwszym razem sama działałam z odszkodowaniem, za drugim razem korzytałam z pomocy Givt, zdecydowanie opcja nr 2 wygrywa, szybciej, sprawniej i mniej nerwów.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3