Gdy lot się opóźnia kilka godzin, walizka przylatuje uszkodzona lub zabrakło dla nas miejsca w samolocie, możemy cierpliwie czekać na działania linii lotniczej lub wziąć sprawy w swoje ręce. Powstają pytania: gdzie, jak, kiedy i do kogo wysłać reklamację? Odpowiada na nie Europejskie Centrum Konsumenckie.
Co robić, gdy lot się opóźnia więcej niż 2 godziny?
Jeżeli lecisz na krótkim dystansie do 1500 km (np. Warszawa-Londyn) po tym czasie poproś linię lotniczą o voucher na posiłek i napój. Jeżeli odmówi, zachowaj rachunki i wyślij ich kopię przewoźnikowi z prośbą o zwrot. W przypadku dłuższych dystansów „prawo do opieki” przysługuję po trzech lub czterech godzinach.
Co robić, gdy lot opóźnia się więcej niż 5 godzin?
Masz dość czekania bądź podróż straciła sens? Jeżeli lot opóźnia się o więcej niż 5 godzin, masz prawo z niego zrezygnować i zażądać darmowego lotu powrotnego do miejsce rozpoczęcia podróży.
Co robić, gdy zbliża się noc, a samolot wciąż nie odleciał?
Jeżeli lot zostanie przeniesiony na następny dzień, przewoźnik powinien wydać Ci voucher na nocleg, zagwarantować przejazd do i z hotelu oraz wyżywienie.
Pasażerowie, których lot opóźnił się o więcej niż 3 godziny lub został odwołany, mogą ubiegać się o odszkodowanie w kwocie od 250 do 600 euro. Rekompensata nie przysługuje, gdy lot został przesunięty z powodu nadzwyczajnych okoliczności (np. zła pogoda, destabilizacja polityczna). Tutaj sprawdzisz wysokość rekompensaty, jaka Ci przysługuje LINK
Co robić, gdy jesteś na lotnisku, a okazuje się, że zabrakło dla Ciebie miejsca?
Rzadko dochodzi do takiej sytuacji, gdy kupiłeś wycieczkę w biurze podróży. Częściej, gdy lot został zarezerwowany na własną rękę. Pasażerom, którzy nie zmieścili się na pokład z powodu sprzedaży zbyt dużej liczby biletów przysługują określone prawa: przebukowanie na lot w najbliższym terminie, w razie konieczności nocleg i wyżywienie, a także odszkodowanie od 250 do 600 euro.
Co robić, gdy bagaż rejestrowany został zniszczony?
Po odebraniu bagażu udaj się do biura reklamacji bagażowych, które często znajduje się w pobliżu taśm. Miejsce to powinno być oznaczone na lotniskowych tablicach informacyjnych. Otrzymasz tam raport z uszkodzenia tzw. PIR – zachowaj go! Wykonaj też kilka zdjęć w celach dowodowych. W terminie 7 dni wyślij pisemną reklamację linii lotniczej. Nie zwlekaj do powrotu z wakacji. Aby otrzymać zwrot za walizkę, musisz ją wycenić. Najlepiej, jak wyślesz linii rachunek.
Czytaj też: Bagaż podręczny w Wizz Air i Ryanair: jakie musi mieć wymiary, ile może ważyć, czego nie wolno przewozić
Co robić, gdy bagaż nie przyleciał?
Zgłoś to w biurze reklamacji bagażowych – zachowaj potwierdzenie w postaci raportu PIR. W czasie oczekiwania na opóźnioną walizkę możesz zakupić rzeczy pierwszej potrzeby (bieliznę, kosmetyki, ubrania na zmianę) – zatrzymaj rachunki. Po odbiorze bagażu masz 21 dni na reklamację. Musisz samodzielnie wycenić swoją szkodę, najczęściej będą to rachunki za zakupione w czasie oczekiwania rzeczy. Jeżeli bagaż się nie znajdzie, wyślij reklamację przewoźnikowi w ciągu 21 dni od lotu. Wówczas możesz zażądać zwrotu za rzeczy znajdujące się w walizce.
Gdzie i jak wysłać reklamację?
Warto skorzystać z zestawienia formularzy skarg, przegotowanego przez ECK Polska. Zawiera ono linki do formularzy reklamacyjnych najbardziej popularnych europejskich linii lotniczych LINK
Więcej informacji o prawach pasażera znajdują się na stronie ECK LINK oraz w ECC-Net Travel App, bezpłatnej aplikacji, gdzie znajdziesz odpowiedzi na pasażerskie problemy w kilku językach.
Czytaj też: Wakacje z kulturą: Malta zaprasza – od słoni po letni tor saneczkowy
Czym jest Europejskie Centrum Konsumenckie?
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net). Bezpłatnie informuje konsumentów o ich prawach w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych z przedsiębiorcami mającymi siedziby w UE, Norwegii oraz Islandii. Konsumenci mogą zgłaszać do ECK swoje pytania i skargi na nieuczciwe praktyki np. zagranicznych biur podróży, hoteli, linii lotniczych, wypożyczalni samochodowych, czy sklepów internetowych drogą telefoniczną (tel. 22 55 60 118), poprzez e-mail lub osobiście odwiedzając siedzibę centrum w Warszawie przy Pl. Powstańców Warszawy.
Zobacz też:
Sprawdź też:
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?