Wśród ponad 40 kantorów internetowych działających na rynku można znaleźć funkcjonujące według dwóch koncepcji biznesowych - działające wyłącznie w internecie i takie, które prowadzą wymianę walut zarówno w kantorach tradycyjnych, jak i w internecie.
Co roku wymieniamy w internecie waluty o wartości ponad 20 mld zł
W obu kategoriach liderzy pochodzą z Wielkopolski. To internetowykantor.pl i Pomarańczarnia (www.poma-ranczarnia.pl)
Siła w kredytach i emigracji
Choć Polacy coraz częściej jeżdżą za granicę, to wcale nie wyjazdy sprawiły, że branża rozkwitła.
Zasadniczą przyczyną były ustawowe zmiany, które umożliwiły klientom banków, posiadającym kredyty walutowe, spłacanie ich w walucie. W latach 2004 - 2010 banki udzieliły takich kredytów około 750 tysięcy.
Kolejnym czynnikiem napędzającym rynek wymiany walut jest w Polsce także dynamiczna emigracja zarobkowa.
W 2010 roku, kiedy internetowykantor.pl rozpoczął działalność, miał 25 mln zł obrotu. Rok później ponad dwudziestokrotnie więcej, w 2012 obrót wyniósł 1,8 mld zł. Dynamicznie przybywa także użytkowników. W 2012 roku było ich 25 tysięcy, obecnie kantor ma ich zarejestrowanych 129 tysięcy. To jednak nie tylko efekt wzrostu organicznego. Założyciele Internetowego Kantoru Michał Czekalski i Stanisław Olek zdecydowali się na fuzję z internetowym kantorem walutomat.pl. Powstała spółka Currency One jest liderem na rynku, posiadając jednocześnie kantor wymiany walut i giełdę walutową.
- Planujemy uruchomienie nowej, europejskiej platformy walutowej - mówi Michał Czekalski. - Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - ruszy w połowie roku.
Na razie nie chce zdradzać szczegółów nowego projektu.
W zależności od potrzeb
Internetowa pomaranczarnia.pl to druga gałąź działania spółki Pomarańczarnia, prowadzącej też sieć siedmiu kantorów stacjonarnych.
Firma jest pierwszą w Polsce, która działanie tradycyjne uzupełniła o wymianę w sieci.
Przeniesienie wymiany walut do sieci to sposób na zatrzymanie klientów kantorów
- 22-letnia działalność na rynku pozwoliła nam przerobić każdą formę wymiany walut - mówi Przemysław Jarno, właściciel i założyciel sieci kantorów Pomarańczarnia oraz internetowego serwisu pomaranczarnia.pl.- Doświadczenie pokazało nam, że nie ma jednego najlepszego sposobu kupna czy sprzedaży waluty, a na wybór odpowiedniego rozwiązania składa się naprawdę wiele czynników - dodaje.
Obecnie obroty kantoru internetowego to równowartość około 20 procent obrotów kantorów stacjonarnych.
- W sensie formalno-prawnym to dwie oddzielne spółki - zaznacza Jarno.
Liczba użytkowników serwisu pomaranczarnia.pl rośnie szybko. Pomiędzy styczniem 2013 a styczniem 2014, liczba chętnych na wymianę online wzrosła o 25 procent.
- Część zarejestrowanych użytkowników to klienci stacjonarnych punktów kantoru Pomarańczarnia, którzy używają raz jednego, raz drugiego sposobu wymiany - mówi Przemysław Jarno. - Przeniesienie działalności do sieci pozwoliło zatrzymać tych klientów kantoru stacjonarnego, którzy chcą wymienić waluty w internecie. Obecnie ponad 40 proc. korzystających z usług kantoru internetowego to klienci biznesowi - dodaje.
WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!
Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?