Warta w Poznaniu potrzebuje mądrego gospodarza [ZDJĘCIA]

Paulina Rezmer
Zbigniew Łowżył wypatruje nowych rozwiązań na rzecz Warty. Chce powołać Radę Rzeki archiwum prywatne
Najpierw postawmy kosze na śmieci i ławki, a dopiero potem przystań nad Wartą. Inicjatorzy "Mamy Rzekę" apelują o stworzenie rady, która zajmie się nabrzeżem w Poznaniu.

- Czujemy potrzebę powołania Rady Rzeki, w skład której wejdą osoby zainteresowane tematem ożywienia nabrzeża Warty - mówią pomysłodawcy inicjatywy Mamy Rzekę, Ewa i Zbigniew Łowżyłowie, i Marta Madońska. - Chcemy, by zaangażowali się w nią na równi społecznicy, aktywiści, mieszkańcy oraz władze miasta i radni osiedli, przez które przepływa rzeka - tłumaczą.

To kolejny głos poznaniaków w sprawie zagospodarowania terenów przylegających do odcinka rzeki przepływającego przez miasto. W Warszawie, Bydgoszczy, czy Płocku życie na nowo rozkwita nad rzekami. Poznań nadal ma do zaoferowania niewiele. Dzieje się tak mimo ustaleń zapisanych w Strategii Rozwoju Warty na lata 2012-2030.

Zobacz też: Przystań wodna pojawi się w Poznaniu na Warcie, wraz z nią sporo atrakcji

Poza sezonem letnim, kiedy działa KonteneART i plaża miejska nad rzeką nie dzieje się nic.

- Brakuje wszystkiego, począwszy od małej architektury i oświetlenia, skończywszy na przyciągających mieszkańców i turystów restauracjach - wylicza Marta Madońska. - Gdy kończy się lato, nad Wartą nie ma nawet gdzie usiąść i napić się herbaty - wtóruje Ewa Łowżył, inicjatorka KontenerART.

Sprawdź też: W starym korycie Warty w Poznaniu powstanie park [WIZUALIZACJE]

- Rada Rzeki to cenna inicjatywa. Warto też przypomnieć, że została już powołana Rada Zarządzania Programem Strategicznym "Rzeka w Mieście"- zapewnia Szymon Błażek z Wydziału Gospodarki Nieruchomościami Urzędu Miasta Poznania. - Jej głównym zadaniem jest koordynowanie działań aktywizujących tereny nadrzeczne i pozyskanie źródeł finansowania dla projektów kluczowych, jak budowa ścieżek pieszo-rowerowych czy przystani - wyjaśnia.

Kiedy powstaną promenady i bulwary - nadal jednak nie wiadomo. Potrzebne jest wyznaczenie miejsc wspólnych nad Wartą gdzie w przyszłości będą realizowane te inwestycje.

Zobacz też: Przystań wodna pojawi się w Poznaniu na Warcie, wraz z nią sporo atrakcji

- Nie chcemy negować założeń zapisanych w strategii. Widzimy jednak dla Rady Rzeki mniejsze, ale za to bardziej aktualne i priorytetowe cele - argumentuje Zbigniew Łowżył. - Wielomilionowe inwestycje nie powinny wykluczać budowy podstawowej infrastruktury, jak choćby koszy na śmieci, ławek czy oświetlenia - podkreśla.

Brakuje nie tylko konkretnych działań, ale nawet odpowiedzialnych za utrzymanie terenów bezpośrednio sąsiadujących z Wartą. Rola Regionalnego Zarząd Gospodarki Wodnej sprowadza się do monitorowania rzeki. Zarząd Dróg Miejskich odpowiada za Wartostradę, a władza Zarządu Zieleni Miejskiej kończy się tam, gdzie przebiega granica Starego Koryta Warty.

Sprawdź też: W starym korycie Warty w Poznaniu powstanie park [WIZUALIZACJE]

- Bez gospodarza pozostaje teren od rzeki aż po wały przeciwpowodziowe - wyjaśnia Łowżył. - Powołując Radę Rzeki mamy na celu to zmienić.

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
kiko

Po_co_było_prostować_Wartę?_Możba_było_inaczej_rozwiązać_problem_zalewania_starówki.

G
Gość

proszę pisać na mamyrzeke@gmail.com

G
Gość

Mam pomysł. Gdzie - do kogo odpowiedzialnego za decyzję mam się zgłosić.

Serdecznie pozdrawiam
Sebastian

N
Niania
Nigdy nie będzie wystarczającej ilości dróg aby pomieścić
wszystkie samochody (!)
zarówno te które już posiadają mieszkańcy, oraz te które przyjeżdżają do Poznania.

Np. w Los Angeles jest sieć dróg, w tym liczne autostrady o niezliczonej ilości pasów, które są niemal zawsze zatłoczone.

Można to poprawić przez wprowadzenie zmian w organizacji ruchu pojazdów.
Ilość korków znacznie zmaleje gdy zachęci się kierowców aby przesiedli się ze swoich aut do pojazdów komunikacji miejskiej, zwłaszcza w godzinach największego nasilenia ruchu.
Najszybciej to osiągniemy gdy zaoferujemy darmowe przejazdy w autobusach i tramwajach właśnie w godzinach szczytu.
Wystarczy w tym celu zmienić odpowiednie przepisy.
K
Kris

Wykonajmy najpierw plan, wskazniki, udowodnijmy ze jesteśmy najlepsi w kraju, a potem bawmy się w przyjemności. Dom buduje się od fundamentów, nie od dachu. Rzeka moze poczekać, szkoda pieniędzy. Potrzeba nam nowych dróg, parkingów, pięknych nowoczesnych domów.

g
grobelozaur

z nimi nie warto dyskutować, ich trzeba usunąć.
Precz z Grobelnym!

M
Małpa

Poznań ma też wystarczająco dużo centrów handlowych, a mimo to wciąż pcha w nie pieniądze. Dużo pieniędzy - to Pana nie razi?

M
Małpa

Skoro już mamy takie wolnorynkowe podejście, to proszę zauważyć, że ta rzeka, która sobie płynie, również mogłaby zarabiać pieniądze dla miasta - gdyby była odpowiednio zagospodarowana. To jest część Poznania, a nie ugór.

K
Kupiecki

Mamy wystarczająco duzo teatrów, kin, czy innych przybytków kulturalnych więc nie trzeba pchać w to pieniędzy. Niech rynek sam zweryfikuje co jest z tego potrzebne w mieście.
A rzeka niech sobie spokojnie płynie, niech wokół niej rośnie trawa i drzewa. A jak ktos chce tam miec bulwary, ławki, kawiarnie, to proszę bardzo za swoje pieniądze, zgodnie z zasadami jakie określi gospodarz. A nie dziadostwo z glileii czy bylejactwo z kongresówki...

M
Małpa

Miasto to także kultura, wspólna przestrzeń, w której można spędzać wolny czas, przyjazne miejsce do życia. Infrastruktura ma służyć ludziom, nie odwrotnie. Nie neguję ani potrzeby modernizacji ulic, ani konieczności tworzenia miejsc pracy. Ale sprowadzanie miasta do biznesu jest moim zdaniem anachroniczne.

G
Gzik

Nie ulega towtpliwosci, że mamy w historii miasta naprawdę doskonałego Gospodarza. I musimy zrobić wszystko, żeby wybrać go na kolejną kadencję.
Miasto to infrastruktura, zakłady pracy, handel, nie widzę więc sprzeczności w tym źeby wszędzie były wygodne ulice. Jesteśmy najbardziej wszak zmoryryzowanym ośrodkiem miasta.
Nie możemy ulegać dyktatowi cyklistów, zielonych czy jakiś innych pięknoduchów.
Do czego prowadzi niegospodarność srodkami publicznymi mozna zobaczyć na przykładzie Wrocławia, Lublina, Gdańska czy Warszawy.
Zresztą Poznań zawsze sponsorował resztę kraju. Gdyby nie nasza gospodarność, nie bylo by nic...

M
Małpa

Najlepiej niech miasto składa się z samych autostrad, a życie w mieście polega na przemieszczaniu się tymi autostradami między domem, praca a centrum handlowym. Teraz już rozumiem, dlaczego w Poznaniu ciągle wygrywa Grobelny.

M
Małpa

Najlepiej niech miasto składa się z samych autostrad, a życie w mieście polega na przemieszczaniu się tymi autostradami między domem, praca a centrum handlowym. Teraz już rozumiem, dlaczego w Poznaniu ciągle wygrywa Grobelny.

M
Małpa

Najlepiej niech miasto skałada się z samych autostrad, a życie w mieście polega na przemieszczaniu się tymi autostradami między domem, pracą a centrum handlowym. Teraz już rozumiem, dlaczego w Poznaniu ciągle wygrywa Grobelny.

G
Gzik

Nie demonizujmy rzeki, mamy uregulowane koryto, piękne tereny nad jej brzegiem, co wiecej potrzeba? Czy stać nas na tak wystawne zycie jak Kraków, Wrocław, Wrszawa, Gdańsk? Tamte aglomeracje żyją na pokaz..., my Poznańczycy cenimy dostatek i spokoj. Ja mam bezpieczne życie, w moim ukochanym mieście, mam pełen brzuszek, moje dzieci są szczęśliwe. Nie trwońcie naszych pieniedzy na jakieś parki, dróżki dla kilku rowerzystów, czy jakieś fanaberie w postaci bulwarów nad rzeką. Zadbajcie raczej o szerkie i wygodne ulice, żeby nam mieszkańcom lepiej po nich się jeżdziło. Żeby nie trzeba było stać w korkach, powodowanych przez komunikację miejską.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3