Warzywa to zdrowie

ELKA
Paweł Miecznik
Nie musimy łykać kilku tabletek, żeby dostarczyć organizmowi potrzebnych witamin. Wystarczy, by na naszym talerzu znalazły się odpowiednio dobrane warzywa. Wystarczy przyjrzeć dokładnie temu, co jemy każdego dnia. Zwykły ziemniak może być bardzo pożyteczny dla naszego zdrowia i urody. Najważniejsze, żeby warzywa były jak najczęściej w naszym jadłospisie.

Trzeba jedynie pamiętać, by warzywa nie były pryskane i nawożone sztucznymi nawozami.

Kapusta
Zawiera duże ilości błonnika i witaminy C. Sok z kapusty surowej pozwala na obniżenie ciśnienia, zmniejsza obrzęki nóg,
działa antywrzodowo. Kapusta pekińska i czerwona mają dużo beta- karotenu.

Polecamy: Przepisy i porady kulinarne na GłosWielkopolski.pl

Brokuły
Mają mnóstwo witaminy C, a także beta-karotenu, który jest niezastąpiony w walce z miażdżycą i nowotworami. Najlepiej gotować je na parze. Wtedy nie tracą praktycznie nic ze swoich wartości. Są nisko kaloryczne.

Fasola
Ma więcej białka niż wołowina. Ze wszystkich warzyw ma także najwięcej witaminy B. Zjadając fasolę dostarczamy naszemu mózgowi fosforu, na skórze potas i siarkę, co wpływa na jej gładkość, a także poprawia stan naszych włosów. Nie powinni jej jednak jeść ludzie, którzy mają kłopoty z przewodem pokarmowym. jedynie fasolka strączkowa nie powoduje wzdęć i zaparć.

Cebula
Ciężkostrawna. Powinni się jej wystrzegać, ci wszyscy, którzy mają kłopoty z żołądkiem. Natomiast pomaga chorym na nerki. Jest bogata w cynk. Zawiera też związki bakteriobójcze, witaminy: A, C, B1, B2 i PP i związki mineralne: żelazo, fosfor i wapń. Występujące w niej flawonoidy zapobiegają zawałom serca i ułatwiają trawienie.

Czosnek
Dobrze wpływa na trawienie i oddychanie. Posiada właściwości bakteriobójcze. Obniża cholesterol we krwi, leczy nadciśnienie i cukrzycę. Przeciwdziała starzeniu się i degeneracji komórek.

Ogórek
Ma niewiele witamin. Przede wszystkim jego bogactwem jest krzem, który upiększa naszą skórę, rozjaśniają i wygładza. Zawarty w nim sód reguluje gospodarkę wodną w naszym organizmie Ogórek jest warzywem niskokalorycznym. Świetnie gasi pragnienie. nie należy go jednak jeść z cebulą, bowiem niszczy witaminę C. Więcej witamin mają ogórki kiszone i woda, która zostaje po kiszeniu.

Marchew
Ma najwięcej beta-karotenu. Dostarcza nam witamin z grupy B i K. Ma mnóstwo minerałów. Pomaga nam utrzymać dobry wzrok, wpływa korzystnie na pracę wątroby, tarczycy, obniża poziom cholesterolu, zapobiega miażdżycy. Wzmacnia paznokcie, ujędrnia skórę i nadaje jej piękny odcień.

Papryka
Poprawia krążenie krwi, zapobiega zakrzepom, przyspiesza wydzielanie soków trawiennych. Ma mnóstwo witamin m.in. C, E, beta-karoten. Chroni przed niedokrwieniem serca i miażdżycą.

Pomidor
Zawarte w nim kwasy jabłkowy i cytrynowy działają antytoksyczne i oczyszczając W jego składzie znajdziemy również sole bromu, które działają uspokajająco i łagodzą stresy

Sałata
Ma niemal wszystkie witaminy. Orzeźwia. jest niskokaloryczna. Nie na darmo nazywana jest warzywem mądrości.

Szpinak
Ma mnóstwo witamin przede wszystkim A, C i grupy B i pierwiastków: żelaza, magnezu, wapnia. Bardzo ważnym składnikiem jest chlorofil, który wraz z żelazem zapobiega anemii, reguluje trawienie, poprawia nastrój, wpływa na poprawę pamięci. Chroni przed miażdżycą.

Ziemniak
Nie tuczy, jest lekkostrawny. Ma mnóstwo witaminy C. Dwa średnie ziemniaki pokrywają dziennie zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę. Potas w nim zawarty obniża ciśnienie tętnicze, błonniki zapobiegają zaparciom i biegunkom. Glutamin, natomiast przeciwdziała chorobie wieńcowej. Rozgotowany, rozgnieciony z żółtkiem lub mlekiem może być świetnym kremem dla cery wrażliwej.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3