Ważne remonty w Poznaniu w 2021: budowa tramwaju na Ratajczaka, dalsza przebudowa ul. Święty Marcin. Co jeszcze powstanie?

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Łączna wartość całego Programu Centrum szacowana jest na ok. 230 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wynosi ponad 100 mln zł.
Łączna wartość całego Programu Centrum szacowana jest na ok. 230 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wynosi ponad 100 mln zł. Robert Woźniak
W 2021 roku ma rozpocząć się w Poznaniu kontynuacja realizacji Programu Centrum. W budżecie miasta na przebudowę tras tramwajowych na ul. św. Marcin, Gwarnej, 27 Grudnia, pl. Wolności i Towarowej zarezerwowano 45,2 mln zł, natomiast na budowę trasy tramwajowej na Ratajczaka w Poznaniu – 20 mln zł. Do czego jeszcze Poznań przymierza się w 2021 roku?

Program Centrum składa się z dwóch części. Pierwsza z nich, która jest realizowana etapami, aby zapewnić przejezdność przez centrum Poznania, obejmuje przebudowę tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu na ulicach: Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności, Towarowa, w tym powstanie nowych chodników, dróg rowerowych, zieleni, przystanków dostosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. W ramach Programu Centrum II powstanie trasa tramwajowa na Ratajczaka.

Czytaj też: Głos Wielkopolski Wiadomości Poznań Kto przebuduje Święty Marcin? PIM szuka najlepszych firm Kto przebuduje Święty Marcin? PIM szuka najlepszych firm

W marcu 2019 r. oddano do użytku pierwszy fragment przebudowanej ul. św. Marcin – od Gwarnej do Ratajczaka. W tym roku powinna rozpocząć się rozbudowa ul. Święty Marcin pomiędzy Ratajczaka i Alejami Marcinkowskiego wraz z przebudową fragmentu Al. Marcinkowskiego (od ul. Święty Marcin do placu Wolności).

Zobacz prace budowlane na wiadukcie Kurlandzka

Przetarg na te roboty ogłoszono we wrześniu ubiegłego roku, na razie nie został rozstrzygnięty. Jeden z oferentów odwołał się Krajowej Izby Odwoławczej, która przyznała mu rację. Trzeba było zmienić zapisy przetargowe. Nie była to jednak jedyna przeszkoda, ponieważ dwie złożone oferty przekraczały przewidziany na tę inwestycję budżet. Budimex chce za swoje usługi 54,3 mln zł, a konsorcjum spółek Tormel i Terlan – 49,9 mln zł (Budimex i Tormel walczą też o kontrakt na budowę tunelu na Plewiskach).

– W połowie lutego chcemy ogłosić przetarg na przebudowę węzła Święty Marcin, Niepodległości, Towarowa – zapowiada Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta. – W ramach tej inwestycji powstanie prawoskręt dla tramwajów z Towarowej w Święty Marcin, który jest ważnym elementem systemu komunikacji, a Święty Marcin zostanie przebudowany do Gwarnej.

Spółka PIM planuje rozpoczęcie inwestycji na przełomie maja i czerwca, o ile uda się w pierwszym podejściu wyłonić wykonawcę. – Przebudowana zostanie infrastruktura podziemna, nawierzchnia drogowa oraz torowisko tramwajowe – mówi Maja Chłopocka-Nowak ze spółki PIM. – Prace uwzględniają także, poza prawoskrętem z Towarowej, budowę przystanków przed CK Zamek. Powstanie również nowe przejście dla pieszych przez ul. Św. Marcin, od Akademii Muzycznej do placu Mickiewicza.

Zobacz również: Przebudują Św. Marcin, a później kolejne ulice w centrum Poznania

Chłopocka-Nowak przypomina, że jest to kontynuacja inwestycji w ul. św. Marcin i będzie do niej nawiązywać architektonicznie, w sposób zapewniający spójną całość, zarówno pod względem technicznym, jak i estetycznym. – Pojawi się mała architektura miejska, nowe ścieżki rowerowe (częściowo dwukierunkowe) oraz zmaksymalizowany zostanie udział zieleni zarówno wysokiej, jak i niskiej, w rejonie prowadzonych prac – dodaje Chłopocka-Nowak.  

Sprawdź też: Poznań: Budowa trasy tramwajowej na Ratajczaka rozpocznie w 2021 roku. Teraz podpisano umowę z projektantem

Prezydent Wiśniewski twierdzi, że w kwietniu powinien być ogłoszony przetarg na budowę trasy tramwajowej na Ratajczaka. – To ważna inwestycja, skróci dojazd mieszkańców Wildy i Dębca do centrum miasta – podkreśla Wiśniewski.

Jakiś czas temu głośno było o mieszkańcu Jeleniej Góry, którego policja siłą wyrzuciła z autobusu miejskiego, bo nie chciał wysiąść z hulajnogą elektryczną. Okazuje się, że obowiązujący w pojazdach MPK Poznań regulamin przewozów ZTM także wylicza szereg zakazów. Za ich łamanie motorniczy i kierowca mogą nakazać Ci opuszczenie pojazdu. Zobacz, co jest zabronione w pojazdach MPK Poznań ---->

MPK Poznań: Czego nie wolno robić w tramwaju i autobusie? Za...

Linia tramwajowa na Ratajczaka powstanie na odcinku od ul. Święty Marcin do Królowej Jadwigi. Inwestycja obejmie również skrzyżowanie Królowej Jadwigi z ulicami Matyi i Wierzbięcice. Łączna wartość całego Programu Centrum szacowana jest na ok. 230 mln zł, w tym dofinansowanie unijne wynosi ponad 100 mln zł.

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie