Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wcześniejsza spłata kredytu konsumenckiego: Pożyczkodawca musi zwrócić część opłat i prowizji. Jest decyzja UOKiK wobec firm pożyczkowych

MIKO
Zgodnie z szacunkami UOKiK, konsumenci, z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki, mogą odzyskać z banków i firm pożyczkowych nawet około 1,5 miliarda złotych.
Zgodnie z szacunkami UOKiK, konsumenci, z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki, mogą odzyskać z banków i firm pożyczkowych nawet około 1,5 miliarda złotych. Pixabay
Zgodnie z przepisami, stanowiskiem prezesa UOKiK i wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, jeśli konsument spłacił kredyt przed terminem, pożyczkodawca musi mu zwrócić proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji, z zastosowaniem metody liniowej. 1 września prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec 18 firm pożyczkowych. Zgodnie z szacunkami UOKiK, konsumenci, z tytułu wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki, mogą odzyskać z banków i firm pożyczkowych około 1,5 miliarda zł.

W lipcu klienci 14 największych banków dowiedzieli się, że mogą liczyć na proporcjonalny zwrot kosztów pozaodsetkowych za wcześniej spłacony kredyt konsumencki lub pożyczkę, zgodnie z metodą liniową. Teraz prezes UOKiK zadbał także o interesy konsumentów, którzy są w podobnej sytuacji, ale pieniądze pożyczali od instytucji pozabankowych.

Czytaj też: Jaka kara od UOKiK dla firmy telemarketingowej?

Tomasz Chróstny wydał decyzje wobec 18 firm pożyczkowych. W toku są kolejne 4 postępowania z zarzutem naruszania art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim oraz 5 postępowań wyjaśniających.

– Osoby, które wcześniej spłaciły kredyt lub pożyczkę, zachęcam do składania reklamacji i żądania proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji zgodnie z metodą liniową

– mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes UOKiK wydał decyzje wobec następujących firm pożyczkowych:

  • Aasa Polska,
  • Eurocent,
  • Euroexpert,
  • Euro Providus,
  • Everest Finanse,
  • Honesta Finanse,
  • iCredit,
  • Kredyty Partnerskie,
  • Mikrokasa,
  • Optima,
  • Profi Credit Polska,
  • Takto Finanse,
  • Unilink Cash,
  • Vivus Finance,
  • Zaplo
  • Złotówka Duo,
  • Złotówka Bis,
  • Złotówka Three.

Część z firm już wcześniej zaniechała nieprawidłowych rozliczeń. Klienci wszystkich firm pożyczkowych mogą składać reklamacje i żądać proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji za wcześniej spłacony kredyt konsumencki lub pożyczkę z zastosowaniem metody liniowej.

Zobacz również: UOKiK ostrzega przed inwestowaniem w nieruchomości

Metoda liniowa polega na tym, że instytucja finansowa dzieli wszystkie koszty pozaodsetkowe przez liczbę dni kalendarzowych, w których miała obowiązywać umowa. Wynik mnoży przez liczbę dni, o które skrócono okres kredytowania i tę kwotę powinna oddać konsumentowi.

Uwaga! Możesz ubiegać się o zwrot części opłat za spłacony wcześniej kredyt konsumencki lub pożyczkę, jeżeli zawarłeś umowę po wejściu w życie ustawy o kredycie konsumenckim, czyli po 18 grudnia 2011 roku. Terminy przedawnienia roszczeń wynoszą 10 lat dla spłat dokonanych przed 9 lipca 2018 r., 6 lat – dla spłat dokonanych po tej dacie.

Masz podejrzenia, że instytucja finansowa nieprawidłowo rozliczyła opłaty? Wejdź na finanse.uokik.gov.pl, sprawdź na kalkulatorze orientacyjną kwotę zwrotu w celu złożenia reklamacji i jak najszybszego odzyskania pieniędzy.

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski