Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węższe jezdnie, czyli rewolucja w Poznaniu

Marcin Idczak
Węższe jezdnie, czyli rewolucja w Poznaniu
Węższe jezdnie, czyli rewolucja w Poznaniu
Urzędnicy zapowiadali, że ograniczą ruch w mieście i wkrótce tak się stanie. Zmiany uderzą w kierowców, zadowoleni będą z kolei rowerzyści.

Jeśli ktoś wyjedzie w wakacje na dłużej z Poznania, to po powrocie będzie potrzebował nowego planu miasta. Do początku września zmieni się bowiem organizacja ruchu na wielu ulicach. - Liczymy, że łatwiej będzie się przyzwyczaić do nowinek komunikacyjnych, gdy będzie mniejszy ruch na drogach - mówi Tadeusz Nawalaniec, zastępca dyrektora Zarządu Dróg Miejskich.

Po jednym pasie
Najważniejsze „nowinki” to powiększenie strefy Tempo 30. Na przełomie lipca i sierpnia ma ona swoim zasięgiem objąć niemal cały Święty Marcin, ul. Ratajczaka, 3 Maja, 27 Grudnia, pl. Wolności i fragment Al. Marcinkowskiego.

Projekt zakłada zwężenie jezdni do jednego pasa ruchu, przeniesienie miejsc postojowych z chodników na jezdnię, wykonanie udogodnień dla rowerzystów (w tym pasów rowerowych, kontrapasów czy kontraruchu rowerowego).

- Na południowej nitce ulicy Święty Marcin powstaną nowe miejsca postojowe i pojawią się parkomaty. Mogą się również pojawić koperty dedykowane dostawcom - zapowiada Tadeusz Nawalaniec.

Na całym wspomnianym obszarze prędkość zostanie ograniczona do 30 km/h - Wszystkie skrzyżowania będą skrzyżowaniami równorzędnymi, na których pierwszeństwo posiada zawsze pojazd (auto, rower) znajdujący się po prawej stronie, a w każdym przypadku tramwaj - zaznacza zastępca dyrektora ZDM.

Oprócz tego, że niemal wszystkie ulice mają mieć dla kierowców po jednym pasie, to będzie wprowadzony także zakaz jazdy po części pl. Wolności (od strony księgarni Świętego Wojciecha).

Zgodnie z planem ulice w centrum mają mieć tylko po jednym pasie ruchu

Nie będzie także przejazdu dla aut z 27 Grudnia w ul. Mielżyńskiego (przy Okrąglaku). Termin wprowadzenia tych zmian drogowcy określają na przełom lipca i sierpnia. Dłużej może potrwać jedynie przerabiane lub likwidowanie sygnalizacji świetlnych. Jednak całość zmian będzie wprowadzona jeszcze w wakacje.

Szybsze tramwaje
O kilka minut, a w przypadku dni gdy odbywają się imprezy targowe nawet o kilkanaście, skrócić się ma czas przejazdu tramwajów przez ulicę Grunwaldzką.

Drogowcy ogłosili plan wydzielenia tam torowiska na odcinku od skrzyżowania z Matejki po przystanek tramwajowy przy hotelu Sheraton.

Do dyspozycji samochodów będzie po jednym pasie w obu kierunkach. Jedynie przed wyjazdem w Roosevelta i skrzyżowaniem z ul. Szylinga ma być więcej. - Tak by zwiększyć liczbę pojazdów, które będą mogły przejechać na jednym cyklu - zaznacza Tadeusz Nawalaniec.

Nowością będzie to, że zamknięty zostanie przejazd od strony hotelu Sheraton w ul. Bukowską. Będą mogły z niego korzystać wyłącznie autobusy i taksówki oraz pojazdy mieszkańców, które będą parkowane przy jezdni.

Na torowisku na wysokości skrzyżowania z ul. Śniadeckich ma zostać z kolei wydzielony pas dla skręcających w lewo. W przyszłym roku powinna tam zostać zamontowana także sygnalizacja świetlna.

W związku z tymi zmianami trzeba będzie przeorganizować układ komunikacyjnych na ul. Bukowskiej, pomiędzy ul. Zeylanda a Szylinga. Będą tam dwa buspasy, każdy ma się zaczynać w połowie wspomnianego odcinka. Dzięki temu szybciej będzie można dojechać autobusami w rejon centrum oraz w stronę Ławicy. Te nowości mają zacząć obowiązywać najpóźniej pod koniec sierpnia.

Mniejszy ruch w centrum
Strefa Tempo 30 będzie w kolejnych miesiącach systematycznie rozszerzana. Ostatecznie swoim zasięgiem ma objąć obszar ograniczony ulicami: Królowej Jadwigi, al. Niepodległości, Solną, Małymi Garbarami i Garbarami.

To właśnie tam likwidowane będą sygnalizacje świetlne, ograniczona prędkość do 30 km/h, stworzone mają zostać udogodnienia dla pieszych i rowerzystów.

To jednak nie wszystko. Na niektórych uliczkach przy Starym Rynku mają powstać trasy spacerowe czy miejsce na postawienie ogródków kawiarnianych.

Jeszcze nie wiadomo, kiedy będą mogły rozpocząć się prace na tym etapie.

Na Jeżycach podobnie?
Natomiast mieszkańcy Jeżyc proponują ograniczenia ruchu na tamtejszych ulicach. Tak według nich powinno być między innymi na Mickiewicza. Zgodnie z propozycjami wysłanymi do władz miasta postulują, by stała się ona drogą jednokierunkową z wydzielonym pasem dla rowerów i miejscami postojowymi na jezdni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Węższe jezdnie, czyli rewolucja w Poznaniu - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski