WHO prosi, by zabrać dzieci od telewizorów i monitorów. Oglądanie telewizji ma szkodliwy wpływ na małe dzieci

Anastazja Bezduszna
WHO alarmuje - siedzący tryb życia szkodzi i apeluje, by bardzo ograniczyć spędzenie czasu przez dzieci przed monitorami laptopów, tabletów i telefonów.
WHO alarmuje - siedzący tryb życia szkodzi i apeluje, by bardzo ograniczyć spędzenie czasu przez dzieci przed monitorami laptopów, tabletów i telefonów. pixabay
Zgodnie z nowymi zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), aby małe dziecko zdrowo się rozwijało, powinno spędzać mniej czasu przed telewizorem i nieruchomo w wózkach i krzesełkach. Rodzice powinni zadbać też o lepszą jakość snu malucha i bardziej aktywne spędzanie czasu. Jak oglądanie bajek wpływa na zdrowie dziecka? WHO alarmuje - siedzący tryb życia szkodzi i apeluje, by bardzo ograniczyć spędzenie czasu przez dzieci przed monitorami laptopów, tabletów i telefonów.

Jednym z największych niebezpieczeństw wynikających z nieprawidłowego stylu życia dzieci i młodzieży jest wzrost problemów związanych z zachowaniem prawidłowej masy ciała. Wstępne wyniki badań HBSC 2018 wskazują, że aktualnie nadwaga i otyłość dotyczą 26 procent 11-latków, 24 procent 13-latków i 15 procent 15-latków. Natomiast w grupie 8-latków, z danych WHO wynika, że problem ten dotyczy aż 1/3 dzieci. Eksperci regularnie aktualizują zalecenia dotyczące prawidłowego trybu życia tak, aby były zgodne z obecnym stanem wiedzy. WHO opublikowało więc nowe zalecenia dla najmłodszych dzieci - więcej snu i ruchu, mniej telewizora.

- Zapewnienie zdrowia każdemu oznacza konieczność stosowania jak najzdrowszych praktyk od pierwszych etapów życia danej osoby - mówi dyrektor generalny WHO dr Tedros Adhanom Ghebreyesus. I podkreśla, że wczesne dzieciństwo to okres szybkiego rozwoju. W tym czasie styl życia rodziny powinien być dostosowany do potrzeb malucha.

Wczesne dzieciństwo to okres szybkiego rozwoju. W tym czasie styl życia rodziny powinien być dostosowany do potrzeb malucha.

WHO podkreśla, że kluczowe znaczenie ma charakter zajęć w ciągu dnia. Czas, przez jaki młodsze dzieci siedzą przed monitorami (telewizora, laptopa, tabletu czy smartfona), powinien zostać skrócony i zastąpiony bardziej aktywnymi grami i zabawami. Eksperci Światowej Organizacji Zdrowia zwracają uwagę, że rodzic powinien maksymalnie efektywnie wykorzystać czas, kiedy dziecko siedzi w wózku, czy krzesełku, śpiewając, opowiadając historie, czytając, czy rozwiązując z dzieckiem zagadki. Taka interakcja z dorosłym jest niezwykle ważna dla rozwoju malucha.

- Tym, co musimy pilnie zrobić, jest sprawienie, by gry i zabawy wróciły do życia naszych dzieci - mówi dr Juana Willumsen, ekspert WHO w zakresie otyłości u dzieci i aktywności fizycznej. - Konieczne jest, aby dzieci spędzały mniej czasu, siedząc. Trzeba też zadbać o odpowiednio długi i dobrej jakości sen.

Zalecenia WHO: dzieci w wieku od 2 do 5 lat powinny:

  • co najmniej 3 godziny być zaangażowane w różne rodzaje aktywności fizycznej o dowolnej intensywności.
  • spać zdrowo: 11-14 godzin na dobę w wieku do 2 lat oraz 10–13 godzin na dobę w wieku do 4 lat.

Zgodnie z rekomendacjami WHO dzieci w wieku od 2 do 5 lat NIE powinny:

  • przebywać w sytuacji ograniczonej mobilności dłużej niż godzinę z rzędu (na przykład w kołyskach/wózkach)
  • siedzieć przez dłuższy czas
  • oglądać telewizję, bajki na urządzeniach elektronicznych dłużej niż 1 godzinę dziennie; (im mniej, tym lepiej).

Telewizja pod nadzorem rodziców?

Badanie Cartoon Network pokazało stosunek rodziców do oglądania telewizji przez dzieci. Niemal w połowie polskich domów (45 procent) najmłodsi muszą pytać opiekunów o zgodę na oglądanie telewizji. Aż 7 z 10 dorosłych kontroluje, jak długo ich dzieci oglądają telewizję. Jednocześnie bardzo ważne jest dla nich, by treści, z którymi mają kontakt ich pociechy, miały walory edukacyjne – zadeklarowało tak blisko 80 procent badanych. Cały czas istnieje jednak spora grupa rodziców, którzy dają dzieciom dużą swobodę - pozwalają oglądać telewizję bez nadzoru (37 procent) i samodzielnie wybierać programy (42 procent).

Mniej oglądania nie tylko dla najmłodszych dzieci

Zyskała na znaczeniu też pozycja aktywności fizycznej w najnowszej wersji Piramidy Zdrowego Żywienia i Stylu Życia Dzieci i Młodzieży, która była ogłoszona przez Instytut Żywności i Żywienia podczas IV Narodowego Kongresu Żywieniowego.
Wśród nowych rekomendacji dla młodzieży znalazły się m.in. odpowiednia ilość snu, kontrolowanie rozwoju fizycznego oraz ograniczenie czasu spędzanego przed komputerem lub telewizorem.

– Nasza Piramida uległa pewnym zmianom. Coraz powszechniejsza jest nadwaga i otyłość w Polsce i na świecie, i wiemy również, że wiele dodatkowych, nowych czynników związanych ze stylem życia wpływa na to zjawisko. W związku z tym do podstawy Piramidy, tam gdzie jest aktywność fizyczna, dołożyliśmy sen i zasadę "wysypiaj się”. Kolejnym elementem, bardzo istotnym, jest racjonalne korzystanie z urządzeń elektronicznych. Wprowadziliśmy pewne ograniczenie – do 2 godzin dziennie - mówi Prof. dr hab. med. Mirosław Jarosz, Dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Zobacz też:

Najpopularniejsze programy w telewizji: Co oglądają Polacy? ...

Najlepsze teksty "madek" z forów, Facebooka i ogłoszeń w Int...

Kościół zaktualizował listę grzechów.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Moje dzieciaki cały czas przed telewizorem nie przesiadują.. Mają inne zajęcia.. Mam znajoma, której maluchy tylko przed tv siedzą ona daje im słodycze, pasie chipsami, gazowanymi napojami.. I dzieciaki nadwagę mają a mają po 10 i 12 lat. U mnie to zdrowe jedzenie się podaje i mineralną cisowiankę. Zamiast siedzenia przed tv to jesteśmy aktywni i na rower np. wychodzimy.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3