Wiadukt na Plewiska powstanie. To już przesądzone!

    Wiadukt na Plewiska powstanie. To już przesądzone!

    Marcin Idczak

    Głos Wielkopolski

    Aktualizacja:

    Głos Wielkopolski

    Będzie lepsze połączenie pomiędzy Plewiskami a Poznaniem. Ma być wiadukt i pociągi zamiast tramwajów. Trwa ustalenie szczegółów. Jedno jest pewne: wiadukt na Plewiska powstanie!
    Wiadukt na Plewiska powstanie. To już przesądzone!
    1/6
    przejdź do galerii

    Wiadukt na Plewiska powstanie. To już przesądzone! ©Łukasz Gdak

    Władze miasta Poznania i powiatu prowadzą rozmowy w sprawie nowych rozwiązań komunikacyjnych pomiędzy Junikowem a Plewiskami.

    Najpierw wiadukt na Plewiska
    Obie strony oraz władze gminy chcą, by w rejonie dworca kolejowego Poznań - Junikowo powstał ogromny węzeł przesiadkowy.

    - W ramach programu ZIT, czyli Zintegrowanych Inwestycji Transportowych, w pierwszym rzędzie zostanie wybudowany wiadukt łączący obie części ulicy Grunwaldzkiej rozdzielone torami i granicami miasta - mówi poznański radny Łukasz Mikuła.

    Jedną z omawianych koncepcji było przedłużenie linii tramwajowej od nowego dworca MPK na Junikowie w rejon przyszłego wiaduktu. - Jednak obecnie będzie to trudne do zrealizowania - stwierdza Łukasz Mikuła. Wyjaśnia, że poprzednie władze miasta otrzymały dofinansowanie unijne na tę inwestycję (oraz przebudowę znacznej części ulicy Grunwaldzkiej). Teraz trzeba będzie odczekać kilka lat, by móc otrzymać ponowne wsparcie finansowe od Unii Europejskiej.

    - Dodatkowym problemem jest konieczność wykupu gruntów oraz konieczność wyburzenia kilku domów pod przyszły tramwaj - dodaje radny. Wydatki z tym związane można ograniczyć tworząc jeden tor, po którym poruszałyby się tramwaje wahadłowe. Jednak i w tym przypadku pojawia się konieczność odczekania, by znów dostać fundusze europejskie.

    - Podobny węzeł przesiadkowy ma zostać stworzony przy stacji Poznań - Wschód - wyjaśnia radny Marek Sternalski. Dodaje, że najlepiej, by została tam doprowadzona trasa tramwajowa. - Jednak jeśli się to nie uda, to stworzone zostaną buspasy. O takim rozwiązaniu można pomyśleć również w przypadku komunikacji pomiędzy Plewiskami a dworcem MPK na Junikowie - dodaje. Autobusy mogłyby także dowozić mieszkańców Plewisk, czy Fabianowa do stacji kolejowej.

    1 3 »

    Czytaj treści premium w Głosie Wielkopolskim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (25)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Wiadukty Lutycka

    Gość (gość)

    Zgłoś

    Przejazd przez tory na Lutyckiej koło krzyżówki z Podolańską to jakiś horror gdy szlaban jest zamknięty. Tory są na tyle głęboko że dawno powinien być tam wiadukt! 2016r. a nic się nie zmieniło...rozwiń całość

    Przejazd przez tory na Lutyckiej koło krzyżówki z Podolańską to jakiś horror gdy szlaban jest zamknięty. Tory są na tyle głęboko że dawno powinien być tam wiadukt! 2016r. a nic się nie zmieniło poza zwiększeniem ilości aut, ciągłego rozrastania Strzeszyna greckiego, studentów z całego kraju. Tego przybywa a korków coraz więcej. Swoją drogą lutycka powinna być dwupasmowa od Dąbrowskiego do ronda obornickiego, przecież jest na to miejsce na całym odcinku tej drogi, po 2 pasy w jednym i drugim kierunku. Tak samo przejazd nad albo pod torami na Lutyckiej przy wysokości Sytkowskiej. Skandal!zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    A CO Z WIADUKTAMI NA WOLI , NA GOLĘCINIE , NA LUTYCKIEJ

    WUJA (gość)

    Zgłoś / 2 / 2

    Rozumiem potrzebę budowy wiaduktu na Junikowie , ale co z wiaduktami , które pozwolą dojechać bezkolizyjnie na Strzeszyn? Teraz ma sie budowac tam 1300 mieszkań /PTBS/ - dojazd bedzie koszmarny ,...rozwiń całość

    Rozumiem potrzebę budowy wiaduktu na Junikowie , ale co z wiaduktami , które pozwolą dojechać bezkolizyjnie na Strzeszyn? Teraz ma sie budowac tam 1300 mieszkań /PTBS/ - dojazd bedzie koszmarny , juz teraz rano nie można wjechać do miasta . Stoją w korkach auta , ale także tak miłe Panu Nowakowi autobusy/ rowery też/. pan Wudarski obiecuje rozważenie sprawy węzła Koszalińska w 2018 roku. A więc wszystko pisane palcem po wodzie . Niech Redakcja Głosu zai nteresuje się tym tematemzwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    20 lat

    cccf (gość)

    Zgłoś / 2 / 1

    w tym tempie i przy tylu problemach za 20 lat..

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    dobre sobie

    steve (gość)

    Zgłoś / 1 / 1

    Moze Panowie z PISu dadza pieniazki na budowe
    a nie z tak z z znienawidzonej przez nich UE,
    Proste.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    hmmmm

    yyyyy (gość)

    Zgłoś / 1 / 1

    Nienawiść, a racjonalne podejście to jednak nie to samo. Gdzie PiS twierdzi, że nienawidzi Unii? Można patrzeć przez różowe okulary, albo racjonalnie stwierdzić, że wiele z funduszy unijnych...rozwiń całość

    Nienawiść, a racjonalne podejście to jednak nie to samo. Gdzie PiS twierdzi, że nienawidzi Unii? Można patrzeć przez różowe okulary, albo racjonalnie stwierdzić, że wiele z funduszy unijnych wydawanych jest zwyczajnie bez sensu. zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    odczekac jeszcze z 20 lat

    poznaniak1690 (gość)

    Zgłoś

    Proponuję tak odczekiwać i odczekiwać i wymrze całe pokolenie. Tak się rozwija Poznań

    Zdjęcie autora komentarza
    wiadukt TYLKO z tramwajem do niego doprowadzonym!

    Włodzimierz Nowak

    Zgłoś / 10 / 2

    Przedłużenie tramwaju do torów kolejowych jest warunkiem sine qua non sensowności tej inwestycji. Po pierwsze można wnioskować o jeszcze większe dofinansowanie (powiązanie węzłowe miejskiego...rozwiń całość

    Przedłużenie tramwaju do torów kolejowych jest warunkiem sine qua non sensowności tej inwestycji. Po pierwsze można wnioskować o jeszcze większe dofinansowanie (powiązanie węzłowe miejskiego transportu szynowego i transportu kolejowego), po drugie znacząco zwiększy się oferta transportowa dla mieszkańców gminy Komorniki, ale i także dla mieszkańców poznańskiego osiedla Kwiatowego i Fabianowa.

    D e m e n t u j ę też jednocześnie głos, że przez 5 lat nie można wprowadzać zmian w inwestycjach dofinansowywanych przez Unię Europejską. Nie można wprowadzać zmian, które -z a g r o z i ł y b y- uzyskaniu efektów, dla których inwestycję dofinansowano. Jeśli cele zostałyby jeszcze wzmocnione dzięki przebudowie, to nikt nie będzie stwarzał problemów, a wręcz przeciwnie. Zatem sprawdzenia wymaga jakie cele, kryteria i parametry zostały zapisane w inwestycji dotyczącej przebudowy Grunwaldzkiej.

    Budowanie wiaduktu kolejowego BEZ tramwaju spowoduje wyłącznie silne zaburzenia kursowania linii 77, czyli skomunikowania mieszkańców Kwiatowego i Skórzewa. Dla mieszkańców Plewisk pozostanie constans, gdyż nastąpi nieznaczna poprawa przepustowości blokowana przez skrzyżowanie z Malwową, szybko jednak skompensowana zostanie wzrostem ruchu aglomeracyjnego po tym węźle, który nagle zyska pozorną atrakcyjność (szczególnie w ruchu przeciwnym do dominującego w szczycie) więc wyindukuje dodatkowe potoki, które obciążą skrzyżowania.

    Zaś pomysł zbudowania tam torowiska tramwajowego w przyszłości, gdy ulica będzie zajęta przez stojące w korkach samochody mimo istnienia wiaduktu, stanie się wówczas zapalnikiem, przy którym dyskusja o zwężeniu Grunwaldzkiej będzie jak dyskusja o niesprzątnięciu papierka rzuconego na ulicę.

    Dlatego dzisiaj trzeba porzucić sentymenty wobec świeżo wydanego pieniądza na pętlę Junikowo i naprawić błędy poprzedników.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Baju, baju będziesz w raju .....

    outlaw (gość)

    Zgłoś / 3 / 1

    Znowu bicie piany z mózgów przez przedstawicieli władz miasta. Zanim coś rozpoczną niech pokażą źródło finansowania bo coś za łatwo się rozrzuca publiczne pieniądze. Jeżeli będą chcieli zrobić...rozwiń całość

    Znowu bicie piany z mózgów przez przedstawicieli władz miasta. Zanim coś rozpoczną niech pokażą źródło finansowania bo coś za łatwo się rozrzuca publiczne pieniądze. Jeżeli będą chcieli zrobić jakieś studium wykonalności czy opłacalności to proszę bardzo ale za swoje. Ostatnio coś często pojawiają się opracowania projektowe, które antagonizują mieszkańców. W tym artykule napisano o jakichś bus-passach. Pytam się gdzie one miałyby być wybudowane ? Na dachach domów ? A poza tym czy wzięto pod uwagę wykup gruntów pod tą całą inwestycję, czy też będą wypędzenia mieszkańców dla realizacji następnej głupoty władz ? Kto się zgodzi na wybudowanie przed własnymi oknami wjazdu na ów wiadukt zasłaniający światło dzienne ? Chyba nikt. A poza tym ulica na tym odcinku wznosi się pod górę od skrzyżowania z Malwową aż do przejazdu. Mapa topograficzna wskazuje na ponad 3 m różnicy wysokości. Czy nie lepszy byłby w tym miejscu tunel ?zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    po wiadukcie konieczne są dodatkowe tory i niezbędny tramwaj do stacji Poznań Junikowo

    Obiektywnie (gość)

    Zgłoś / 10

    Kolej aglomeracyjna bez dobudowy nowych, niezależnych torów w granicach miasta Poznania nie ma sensu.
    Linią kolejową, która prowadzi m.in. przez stację Poznań Junikowo (tuż koło Plewisk), jeżdżą...rozwiń całość

    Kolej aglomeracyjna bez dobudowy nowych, niezależnych torów w granicach miasta Poznania nie ma sensu.
    Linią kolejową, która prowadzi m.in. przez stację Poznań Junikowo (tuż koło Plewisk), jeżdżą pociągi IC/EC, pośpieszne, dalekobieżne, regionalne, a przede wszystkim jest to linia towarowa (najkrótsza i właściwie jedyna trasa z terminali Franowo oraz Gądki w kierunku zachodniej granicy). Obecnie przez przejazd kolejowy w godzinach 5:00 - 23:00 przejeżdża około 28 par pociągów pasażerskich, w godzinach szczytu przejazd kolejowy jest zamykany częściej niż co 15 minut (a zdarza się, że na jednym zamknięciu przejazdu przejadą nawet 3 pociągi - zazwyczaj zaraz po pasażerskim przejeżdża towarowy).
    Problem polega na tym, że pociągi tamtędy jeżdżące mają różne prędkości, stąd przed ekspresem/pospiesznym tory muszą być wolne (problem taki pojawił się na liniach, gdzie uruchomiono pociągi pendolino, co spowodowało zmniejszenie przepustowości linii i ograniczenie pociągów regionalnych).
    Druga sprawa - tramwaj z Junikowa (2 linie) odjeżdża średnio co 6 minut (w szczycie 3 linie, wówczas jest tramwaj co daje częstotliwość co 3-4 minuty). Pociąg co 30 minut nie jest dla tego tramwaju alternatywą. Taką alternatywą by był pociąg co 10-15 minut. Poza tym na tym węźle komunikacyjnym część pasażerów z kolei aglomeracyjnej powinna już się przesiadać na tramwaj (tak, jak to robią np. na Górczynie, na Starołęce czy na Garbarach). Taką samą funkcję powinien pełnić węzeł Poznań Wschód (całkiem duży dworzec).
    Stąd tramwaj do węzła Poznań Junikowo jest niezbędny zaraz po wybudowaniu wiaduktu.zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    "będzie"

    wredziola (gość)

    Zgłoś / 7 / 1

    Hm, nie podali żadnej daty, ale jeśli "będzie" tak samo jak Kaponiera w 2012 czy Dąbrowskiego w 2015, to kadencji obecnych władz musiałoby być jeszcze kilkanaście.... a tego nawet w koszmarach...rozwiń całość

    Hm, nie podali żadnej daty, ale jeśli "będzie" tak samo jak Kaponiera w 2012 czy Dąbrowskiego w 2015, to kadencji obecnych władz musiałoby być jeszcze kilkanaście.... a tego nawet w koszmarach sennych nie przewiduję...zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dlaczego prez. Jaśkowiak wycofał się z budowy wiaduktu na Starołęce

    były fan Jaśkowiaka (gość)

    Zgłoś / 7 / 3

    Dlaczego prezydent Jaśkowiak wycofał się z budowy wiaduktu na Starołęce?
    Mieszkańcy Starołęki też stoją na przejeździe CODZIENNIE w korkach.
    Pozwolenia na budowę były już wydane więc jakim...rozwiń całość

    Dlaczego prezydent Jaśkowiak wycofał się z budowy wiaduktu na Starołęce?
    Mieszkańcy Starołęki też stoją na przejeździe CODZIENNIE w korkach.
    Pozwolenia na budowę były już wydane więc jakim prawem każe nam się ciągle stać w korkach?zwiń


    Zdjęcie autora komentarza
    a były pozwolenia na budowę?

    Włodzimierz Nowak

    Zgłoś / 2 / 1

    Pierwsze słyszę, że o takie wystąpiono i że wpisano na listę do realizacji. Koncepcje zostały przygotowane, były koszmarne, wadliwe, niewygodne i niefunkcjonalne dla wszystkich poza kierującymi...rozwiń całość

    Pierwsze słyszę, że o takie wystąpiono i że wpisano na listę do realizacji. Koncepcje zostały przygotowane, były koszmarne, wadliwe, niewygodne i niefunkcjonalne dla wszystkich poza kierującymi samochodami. Natomiast nie słyszałem, by były przełożone do realizacji. Mogę prosić jakiś link do takiej informacji?zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Dlaczego Jaśkowiak wycofał sie zbudowy wiaduktu na Starołęce?

    były fan Jaśkowiaka (gość)

    Zgłoś / 1

    Nie jestem pewien, czy było pozwolenie na budowę, ale:
    RDOŚ wydało pozytywną opinię,
    Wypowiedzenia umów najmu otrzymali sklepikarze przy ul Starołęckiej/książęcej...rozwiń całość

    Nie jestem pewien, czy było pozwolenie na budowę, ale:
    RDOŚ wydało pozytywną opinię,
    Wypowiedzenia umów najmu otrzymali sklepikarze przy ul Starołęckiej/książęcej
    http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/ul-starolecka-bedzie-wiadukt-zamiast-przejazdu-kolejowego,371912,art,t,id,tm.html

    A tu jego koncepcja: http://www.zdm.poznan.pl/projekty-drogowe.php?site=view&id=27zwiń

    PREMIERY

    SAMOCHODY UŻYWANE

    WARTO WIEDZIEĆ

    PRZEPISY

    PORADY