Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej pociągów z Poznania do Wronek. Poznańska Kolej Metropolitarna rozszerzona o kolejną trasę. Dopłacą gminy i powiaty na trasie [MAPA]

Paweł Antuchowski
Paweł Antuchowski
Dodatkowe pary pociągów z Poznania do Wronek i z powrotem zaczną kursować od 1 stycznia 2023.
Dodatkowe pary pociągów z Poznania do Wronek i z powrotem zaczną kursować od 1 stycznia 2023. Grzegorz Dembinski
Od początku przyszłego roku zwiększy się liczba pociągów regionalnych obsługujących połączenia z Poznania do Wronek, przez Szamotuły. Będzie to 19 par połączeń na dobę. Trzy dodatkowe połączenia w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitarnej sfinansują w 40 proc. gminy, w 20 proc. powiaty, a w pozostałej części samorząd województwa. W przyszłości połączeń może być jeszcze więcej.

Zwiększenie częstotliwości połączeń kolejowych w aglomeracji poznańskiej jest realizowane od 2018 roku, kiedy to uruchomiono PKM na czterech liniach. Linia do Wronek była ostatnią, na której kursy w ramach tego porozumienia nie były realizowane. Wiązało się to z trwającym jej remontem. Samorządy gmin i powiatów podpisały porozumienie z samorządem województwa na zwiększenie liczby kursów pociągów. Połączenia będą realizowane przez dwóch przewoźników - Polregio i Koleje Wielkopolskie.

- Jesteśmy do bólu konsekwentni. Chcieliśmy aby tym projektem objęte były wszystkie linie kolejowe wychodzące z Poznania w promieniu 50 km. Pozostała jedna linia, która przez szereg lat była modernizowana - mówił marszałek Wojciech Jankowiak. - Samorząd województwa finansuje zasadniczą część połączeń kolejowych. 3 dodatkowe pary pociągów będą w 40 proc. finansowały gminy, a w 20 proc. powiaty - dodał.

Zobacz także:

Więcej pociągów z Poznania do Wronek, dzięki współpracy samorządów

- Projekt ten pokazał siłę współpracy. To jest jego pierwszy etap, drugim będzie uruchomienie połączeń pasażerskich na obwodnicy kolejowej - stwierdził prezydent Jacek Jaśkowiak.

Uruchomienie połączeń pasażerskich na obwodnicy kolejowej pozwoli na częściowe odciążenie dworca Poznań Główny.

- W latach 90. myśleliśmy, ze samochody dadzą nam wolność, nastąpił odwrót od transportu zbiorowego. Teraz wiemy, ze to droga donikąd - podkreślił prezydent Poznania i dodał: - Jeszcze 6-7 lat temu nie wiem czy bym przyłożył do tego rękę, że to się uda przy takiej ilości podmiotów.

Czytaj też:

- Gdybyśmy nie potrafi współpracować to by nas tu nie było - dobitnie podkreślił starosta powiatu poznańskiego Jan Grabkowski.

Jego zdaniem błędem było to, że w latach 90. świeżo powstałe samorządy wszystko chciały, bądź musiały, organizować samodzielnie. Także transport zbiorowy.

- Tworzenie komunikacji to tworzenie krwiobiegu aglomeracji - zauważył starosta.

Dodatkowe pary połączeń zostaną uruchomione od 1 stycznia 2023.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Centrum Poznania od dłuższego czasu wygląda jak jeden wielki plac budowy. Trwa modernizacja płyty Starego Rynku oraz rozbudowa ul. Święty Marcin na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do ul. Gwarnej. Prezydent Poznania Jacek Jaśkowiak twierdzi, że PIM oraz Zarząd Dróg Miejskich, które realizują inwestycje, mają rozmach. Czy rzeczywiście? Przekonajcie się sami, oglądając najnowsze zdjęcia z lotu ptaka wielkiego remontu ul. Święty Marcin. Przejdź do kolejnego zdjęcia --->

Mają rozmach? Zobacz, jak z lotu ptaka prezentuje się wielka...

od 7 lat
Wideo

Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski