Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wielkanoc 2018: Kościół prawosławny przeżywa Wielkanoc dużo bardziej, niż katolicy [ZDJĘCIA]

Nicole Młodziejewska
Wielkanoc 2018: Prawosławna cerkiew św. Mikołaja w Poznaniu - Liturgia Bazylego Wielkiego, poświęcenie święconek
Wielkanoc 2018: Prawosławna cerkiew św. Mikołaja w Poznaniu - Liturgia Bazylego Wielkiego, poświęcenie święconek Adrian Wykrota
Malowanie jajek, zajączek z prezentami, czy śmigus-dyngus. Te wielkanocne zwyczaje nie są nam obce. Jednak, czy wszędzie wyglądają one tak samo? W tym tygodniu Święta Wielkanocne obchodzą wierni Kościoła Prawosławnego. O tym, jak Zmartwychwstania Chrystusa przeżywa prawosławie, i czy wygląda ono tak samo, jak w religii katolickiej opowiada dr. Remigiusz Ciesielski, religioznawca z Instytutu Kulturoznawstwa UAM.

W kościele katolickim Wielkanoc miała miejsce dokładnie tydzień temu. Teraz swoją Paschę obchodzą prawosławni. Z czego wynika różnica w terminie tego święta?

Różnice, co do czasu świętowania właściwie związane są tylko z reformami kalendarza. Fakt, że Wielkanoc prawosławna przypada po pierwszej wiosennej pełni Księżyca wynika jedynie z rozumienia kalendarza juliańskiego. Wydaje mi się, że w ten sposób jest po prostu łatwiej wyznaczyć termin Wielkiej Nocy, niż według kalendarza gregoriańskiego, którym posługujemy się w środkowej Europie.

Czy w religii prawosławnej również świętowanie Zmartwychwstania Jezusa poprzedzone jest postem?

Owszem. Cały okres Wielkiego Postu trwa pięćdziesiąt dni. Z tym, że tutaj ten Post jest zdecydowanie bardziej poważnie traktowany. My, jeżeli pościmy to rezygnujemy z mięsa, a prawosławie to rezygnacja zarówno z ryb jak i z nabiału. Tym samym czas oczekiwania na święta jest mniej więcej taki, jak czas oczekiwania na święta w katolicyzmie, ale w okresie międzywojennym. Ponadto pod względem liturgicznym oczekiwanie na Zmartwychwstałego Chrystusa jest zdecydowanie bardziej emocjonalne.

ZOBACZ TAKŻE: Wykaz niedziel i świąt z zakazem handlu

Mówi Pan o liturgii. Jak zatem wygląda obchodzenie święta Wielkiej Nocy w Cerkwii?

Rytuał Wielkiejnocy w świętach prawosławia zdecydowanie bardziej angażuje zmysły człowieka w przeżywaniu śmierci. Dla mnie takim najbardziej wstrząsającym obrzędem całej liturgii nocnego czuwania na zmartwychwstanie jest trzykrotne okrążanie cerkwi, które kończy się uderzeniem krzyża w główne drzwi. Czyli takie uderzenie do rzeczywistej przestrzeni grobu, za którą ma się znaleźć zmartwychwstały Chrystus. Co więcej, podczas tej ceremonii, mamy także do czynienia z namaszczaniem wiernych. Czyli taki jakby powrót do historii biblijnej, kiedy w niedziele zmartwychwstania kobiety mkną do grobu, z chęcią namaszczenia ciała. I współcześnie, podczas liturgii, to namaszczenie jest namacalne przez każdego prawosławnego.

Co zatem dzieje się dalej, po Wielki Poście? Czy tak samo, jak w przypadku katolickich wiernych, rozpoczyna się Wielki Tydzień?

Ten ostatni tydzień – Wielki Tydzień jest oderwany z czasu oczekiwania, poszczenia. Tutaj już jest konkretne przygotowanie do Zmartwychwstania. I rzeczywiście trwa to cały tydzień, a nie tak, jak w kulturze katolickiej – od Wielkiego Czwartku. I tu warto zaznaczyć, a może zastanowić się, że my w Wielki Piątek i Wielką Sobotę, nie mamy tak naprawdę jeszcze świąt. To wciąż jest okres zakupów, przygotowań. U nas tak naprawdę Wielkanoc, jako święto zaczyna się dopiero niedzielnym śniadaniem. I to właśnie pokazuje, jak bardzo powinniśmy uczyć się od prawosławia szanowaniaśmierci, a następnie radości ze zmartwychwstania. W wierze prawosławnej rzeczywiście traktuje się wielki tydzień tak, jak jest to przepisane w treściach pisma świętego.

To znaczy, że w kościele prawosławnym Wielki Tydzień trwa całe siedem dni. Czy zatem podczas Triduum Paschalnego jest coś, co wyjątkowo wyróżnia się na tle tej religii?

Podczas liturgii w Wielką Sobotę, my czuwamy przy grobie Chrystusa. Tam natomiast czczony jest całun, czyli szata, którą został on zawinięty. Odbierane jest to, jako osobisty kontakt z Chrystusem. Aczkolwiek, nie ujmuje tutaj złożoności liturgii katolickiej, gdzie pojawia się adorowanie figury Jezusa złożonego w grobie. Ponadto liturgia słowa ubrana jest w bogatsze i dużo bardziej poważne treści.

Jak zatem wyglądają tradycje Wielkanocne?

Kultura prawosławna i kultura katolicka, w kwestii obyczajów kulturowych funkcjonuje dosłownie tak samo.

Czyli pojawiają się pisanki?

Tak! Również jest malowanie jajek, są prezenty. Tak samo, święcone są pokarmy. Jeżeli chodzi o to, co znajduje się w koszyku, to kwestia tak naprawdę zależna od narodowości i tradycji świeckich. Niektóre produkty - jak jajka, szynka, chrzan, znajdują się wszędzie. Ale są też produkty, które znajdą się w koszyku prawosławnego Greka, a których nie będzie w koszyku prawosławnego Ukraińca.

Z tego, co Pan mówi, obchody Wielkanocne między wiarą katolicką a prawosławną nie są bardzo zróżnicowane.

Na dobrą sprawę nie ma wielu znaczących różnic między Wielkanocą w kościele katolickim a prawosławnym. To wciąż jest ten sam Bóg, ta sama biblia. Być może przeżywanie duchowne w okresie postu jest u prawosławia bardziej gorliwe, emocjonalne. Ale nadal jest to czas, który spędzamy wspólnie z rodziną i przyjaciółmi.

POLECAMY:

Kryminalna Wielkopolska

Wszystko o Lechu Poznań [NEWSY, TRANSFERY]

Strona Kobiet [ZDJĘCIA]

Strefa biznesu

Agroturystyka w Wielkopolsce

Quizy - Sprawdź się!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski