reklama

Wielkopolskie samorządy nie chcą dopłat do PKS-ów. To porażka rządowego programu?

Błażej Dąbkowski
Błażej Dąbkowski
W sierpniu w ramach funduszu do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło jedynie 16 wniosków - 12 gminnych oraz 4 powiatowe. Kwota dofinansowania wyniosła niecały milion złotych, choć w Wielkopolsce do rozdzielnia było 20 milionów. Łukasz Gdak
Ani jeden samorząd z Wielkopolski nie chciał skorzystać z drugiego naboru do rządowego programu dofinansowania transportu zbiorowego. Choć system okazał się niewydolny, nic nie wskazuje na to, by zasady rozdzielania pieniędzy miały się zmienić.

Kilka miesięcy temu informowaliśmy, że wielkopolskie samorządy niechętnie korzystają z funduszu przywracania połączeń lokalnych utworzonego przez rząd (Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych). Sztandarowy pomysł partii rządzącej, który został zawarty w tzw. piątce Kaczyńskiego okazał się niewypałem.

W sierpniu w ramach funduszu do Wielkopolskiego Urzędu Wojewódzkiego wpłynęło jedynie 16 wniosków - 12 gminnych oraz 4 powiatowe. Kwota dofinansowania wyniosła niecały milion złotych, choć w Wielkopolsce do rozdzielnia było 20 milionów (całym kraju po pierwszym naborze w puli pozostało 280 milionów).

- Jednostki samorządu, które złożyły poprawne wnioski w I naborze, podpisały z wojewodą wielkopolskim umowy o dopłatę z FRPA do przewozów autobusowych. Obowiązują one do końca 2019 roku. Otrzymanie dopłaty następuje na podstawie wniosku organizatora (jst) o wypłatę dopłaty za dany okres. Wniosek składa się do wojewody w terminach określonych w umowach. Każdy samorząd musi też przedstawić dokumenty, na podstawie których rozlicza się z przewoźnikiem wykonującym przewozy autobusowe - informuje Tomasz Stube z urzędu wojewódzkiego.

Czytaj też:Wielkopolska: Samorządy nie chcą pieniędzy na ratowanie połączeń autobusowych?

Już w sierpniu zapowiadano, że odbędzie się nabór uzupełniający, ale jak się okazuje tym razem nie zgłosił się ani jeden samorząd. Podobna sytuacja miała miejsce w województwie lubuskim oraz warmińsko-mazurskim, z kolei w pozostałych regionach łączna wartość składanych wniosków rzadko kiedy przekraczała 200 tys. zł.

Przypomnijmy, że już po pierwszym naborze eksperci krytykowali mechanizm przydzielania dofinansowania. - Samorządy muszą się o nie starać co roku, tymczasem powinny mieć zapewnione umowy na okres co najmniej pięciu, a najlepiej dziesięciu lat. Nie pojawiają się także żadne wymogi jakościowe, a dla pasażerów jest istotne czy pojadą rozsypującym się pojazdem, czy też nowoczesnym, niskopodłogowym - tłumaczył w rozmowie z "Głosem" Michał Beim, ekspert w dziedzinie transportu z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. Według niego błędne było również założenie, że dofinansowanie może dotyczyć tylko tych linii, które nie funkcjonują od co najmniej trzech miesięcy.

Czy rząd wprowadzi zatem zmiany w niewydolnym systemie? Niestety nic na to nie wskazuje. - Nabór na 2020 roku zostanie ogłoszony niebawem na stronach WUW. Zasady składania wniosków będą takie same jak w naborze na 2019 rok - informuje Tomasz Stube.

PKS Wielkopolska: rozkład jazdy, przystanki, ceny biletów. R...

Sprawdź też:

Żłobki tylko dla szczepionych

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

o
onn

"nowoczesne niskopodłogowe" to w komunikacji miejskiej nie międzymiastowej. Z ekologią autobusy stojące w korkach nie mają nic wspólnego. Komunikacja autobusowa nie powinna dublować kolejowej lecz ją uzupełniać.

M
Miłosz

Głęboka Azja. Na zachodzie Europy transport publiczny to podstawa. My mentalnie jesteśmy Azjatami. Prawko można mieć dopiero od 18lat. Dużo samochód to dużo zanieczyszczeń. Nawet udawanie Europy nam nie wychodzi...

C
Camaro

Do samorządów. To budujcie drogi i parkingi. Mam gdzieś ekologię i rządowe programy. Muszę się przemieszczać i będę to robił.

31wB

Niewiele z tego art wynika.O co tu właściwie chodzi?31

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3