Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiosenne porządki rozpocznij od dobrego planowania pracy

MON
W przypadku mycia mocno zabrudzonych okien po remoncie, cena usługi może wzrosnąć dwukrotnie
W przypadku mycia mocno zabrudzonych okien po remoncie, cena usługi może wzrosnąć dwukrotnie 123rf
Lista zadań do wykonania to podstawa sprzątania Właściwa kolejność i odpowiednie zgranie terminów poszczególnych prac pozwoli uniknąć ich powtarzania.

Gruntowne porządki w mieszkaniu czy domu to spore przedsięwzięcie logistyczne. Jest jeszcze szansa, żeby zdążyć przed świętami wysprzątać mieszkanie "na błysk", trzeba jednak prace odpowiednio rozplanować.

Sporządzenie listy zadań do wykonania pomaga ustalić ich kolejność i rozplanować je w czasie. To istotne, zwłaszcza gdy część prac zamierzamy zlecić. Termin, jaki ustalimy z ich wykonawcami determinuje bowiem harmonogram pozostałych działań.

Okna jak łza
Czynnością, bez której nie sposób wyobrazić sobie wiosennych porządków jest mycie okien. Jednocześnie jest to zadanie, które chyba najchętniej zrzucamy na barki profesjonalistów. Dobra wiadomość jest taka, że firm i osób gotowych ją wykonać nie brakuje, efekt utrzymuje się długo, nie trzeba więc robić tego w na przykład w Wielki Piątek. Gorsze, że im bliżej świąt tym może być trudniej o ustalenie dogodnego terminu.Zlecając mycie okien warto porównać nie tylko ceny, ale także zakres i sposób wykonania usługi.

Ta pierwsza może być wyrażona w cenie za metr kwadratowy okna lub (choć rzadziej) za sztukę.

Jeśli chodzi o zakres usługi - standardowo ogranicza się ona do umycia szyb i ram przy użyciu powszechnie stosowanych detergentów. Warto ustalić czy zapewnia je ekipa myjąca (najczęściej), czy trzeba zapewnić własne.

Gdy jednak oczekujemy ponadstandardowych czynności - na przykład pokrycia szyb roztworem wody i gliceryny, dającym silniejszy połysk - trzeba nieco dopłacić. I ta dopłata na ogół jest negocjowana.

Choć sprawna ekipa myjąca okna na ogół pozostawia po sobie idealny porządek, to jednak jeśli mamy wykładzinę dywanową, której czyszczenie planujemy, bezpieczniej zaplanować tę czynność po myciu okien.

Karcherem w tapicerkę i wykładzinę
Przed czyszczeniem wykładzin, dywanów, tapicerki, myciem żaluzji czy odświeżaniem rolet, warto też zrobić porządki w szafach (jeśli takie planujemy) oraz nade wszystko odkurzyć książki. Odwrócenie kolejności tych prac sprawi, że czyszczenie tapicerki i dywanów trzeba będzie, niestety, powtórzyć.

Czyszczenie wykładzin i tapicerki mebli przy użyciu myjki ciśnieniowej (tzw. Karchera) daje bardzo dobry efekt, jednak należy do kosztowniejszych usług. Można jednak wypożyczyć samo urządzenie i dołożyć własną pracę. Wtedy koszty na pewno są mniejsze.

Kto nie planuje takich wydatków, może poradzić sobie samodzielnie. Preparatów ułatwiających to zadanie na półce w każdym supermarkecie można znaleźć co najmniej kilka, kolejne - bardziej specjalistyczne i droższe oferują np. sklepy z dywanami. W zależności od rodzaju można zaopakowanie zapłacić od 6-7 do kilkudziesięciu złotych.

Najczęściej występują one w postaci szamponu tworzącego gęstą pianę, bywają także w postaci proszku. Generalnie decyzja o tym, który preparat zastosować to kwestia upodobań. Ważne, zwłaszcza w przypadku dywanów i tapicerek wełnianych, by w trakcie prania pozostawały zaledwie lekko wilgotne.

Od podłogi po sufit
Zamiast zamawiania poszczególnych usług osobno można zlecić kompleksowe posprzątanie mieszkania. Planując takie rozwiązanie trzeba się jednak pospieszyć. Terminy tuż przedświętami w większości firm są już pozajmowane. Ceny takich usług są bardzo zróżnicowane, w zależności od szczegółowego zakresu prac, firmy itp.

W niektórych przypadkach cenniki opiewają na stawki za godzinę pracy. Jeśli tylko możliwe, lepiej zawierania tego typu umów unikać. Z reguły bowiem zlecającemu wydaje się, że ekipa mogłaby pracować szybciej, zaś sprzątającym, że zleceniodawca oczekuje rzeczy niemożliwych.

Znacznie mniej konflikto-genna jest umowa o dzieło. Obie strony wiedzą, co ma być zrobione, a gdy sprzątający zrobi przerwę, by np. zjeść kanapkę, nikt nie ma poczucia krzywdy.

Ile kosztują usługi porządkowe?
Oferta firm myjących okna jest w Poznaniu dość wyrównana cenowo:
- mycie okien wraz z ramami i parapetami kosztuje od 3 do 4 zł za metr kwadratowy.

Część firm oferuje ryczałtową cenę za jedno okno, bądź usługę. W pierwszym przypadku cena za jedno okno waha się od 20 do 30 zł, w ostatnim umycie wszystkich okien do 10 szt. kosztuje 140-160 zł.

Mycie okien silnie zabrudzonych po pracach remontowych kosztuje od 6 do 12 zł za metr kwadratowy w zależności m.in. od stanu okien. Usługa obejmuje także mycie parapetów.

Z reguły określona jest dolna granica ceny usługi wynosząca od 60 do 80 zł.

Przykładowe ceny usług myjką ciśnieniową
- czyszczenie kanapy - 40-50 zł
- czyszczenie fotela - 15-25 zł
- czyszczenie krzesła lub pufy - 5-10 zł
- czyszczenie materaca - 25-35 zł
- czyszczenie poduszki - 5-7 zł
- czyszczenie dywanu lub wykładziny dywanowej - 3-5 zł/mkw. - czyszczenie schodów - 1,5-2 zł za stopień.

Minimalna cena usługi to od 60 do 80 zł.
Wynajęcie myjki ciśnieniowej to koszt od 80 do 100 zł na dobę

Sprzątanie kompleksowe W przypadku usługi jednorazowej za posprzątanie mieszkania o powierzchni 50 mkw. zapłacimy od 100 do 200 zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski