Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne będą producentem silników dla armii [ZDJĘCIA]

Mateusz Pilarczyk
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne będą producentem silników dla armii
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne będą producentem silników dla armii Paweł Miecznik
Wojskowe Zakłady Motoryzacyjne w Poznaniu zajmują się głównie naprawą i remontem czołgów oraz transporterów opancerzonych. Z Poznania pochodzi też Kołowy Transporter Opancerzony "Ryś" i jego mniejsza wersja- "Irbis".

ZOBACZ TEŻ: LISTA SKANDALISTÓW POZNAŃSKICH - EWA WÓJCIAK I...

WZMoty po 68 latach istnienia mogą stać się jednym z najważniejszych dla armii producentów w Polsce. W Poznaniu ma się bowiem mieścić Centrum Silnikowe, gdzie będą produkowane jednostki napędowe praktycznie dla całej armii.

- Okazało się, że jesteśmy jedyną firmą, która ma kompetencje w zakresie silników. Wcześniej naszym konkurentem były Wojskowe Zakłady Mechaniczne, ale odkąd zaczęły produkować Rosomaki, to zrezygnowały z remontów silników - opisuje Janusz Potocki, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu.

Ostatnim producentem silników dla armii w Polsce były Zakłady Mechaniczne Wola, które na postradzieckiej licencji produkowały przestarzały i paliwożerny napęd do czołgów T-72 i PT-91 Twardy. Teraz czas wypełnić tę lukę i przejść na nowe technologie.

W Poznaniu ma się mieścić Centrum Silnikowe

W grudniu 2012 roku rozpoczęła się procedura wyboru firmy, która miałaby dostarczyć licencję WZMotom. Na jej bazie produkowane będą w Poznaniu nie tylko silniki, ale i całe zespoły napędowe dla wojska.

Po wstępnej analizie wybrano 11 firm z całego świata. To grono zawężono do 4 spółek, z którymi prowadzone są rozmowy. Wiadomo, że wszystkie pochodzą z Europy. Na przełomie marca i kwietnia dowiemy się, jaka spółka została zarekomendowana do dalszej współpracy. Decyzja musi być przemyślana, bo może zaważyć na przyszłości wojsk lądowych.

W całym pomyśle chodzi o to, aby zunifikować wykorzystywany w armii sprzęt. Obecna sytuacja, w której każdy typ pojazdu oparty jest na innej technologii stwarza ogromne problemy logistyczne i rodzi koszta. Przy tym trzeba zaznaczyć, że silniki wojskowe są o wiele bardziej skomplikowane, niż te montowane chociażby w ciężarówkach. Militarny napęd musi wytrzymać skrajne temperatury, pracę w dużych przechyłach oraz być przystosowanym do paliwa NATO.

- Jest to dla nas szansa, ale centrum silnikowe nie powstaje, po to abyśmy mieli pracę, ale by Siły Zbrojne miały z programu określone korzyści - zaznacza prezes Potocki.

- Przyjmując licencję przejmiemy też technologię, co wymaga modernizacji i weryfikacji planów, chociażby budowy nowej hamowni. W perspektywie dwóch lat możemy zdobyć zdolność produkcyjną i wtedy pewnie zwiększymy zatrudnienie. Wcześniej będziemy potrzebowali konstruktorów - dodaje Janusz Potocki.

W pierwszym etapie WZMoty miałyby dostarczyć podzespoły do produkcji Krabów (armatohaubic na zmodernizowanym podwoziu czołgów PT-91) a także silnik do przyszłego programu stworzenia dla wojska uniwersalnej platformy gąsienicowej. WZMoty angażują się również w budowę nowego transportera opancerzonego dla naszej armii - z tego powodu m.in. z Hutą Stalowa Wola zawiązały konsorcjum, które ma przygotować nowy pojazd.

W drugim etapie praca WZMotów wiązałaby się z wymianą silników w już używanych przez wojska lądowe pojazdach, ale to dalsze plany.

Nowe zespoły napędowe byłyby dla naszej armii prawdziwą rewolucją. W zamyśle miałyby umożliwić chociażby szybką wymianę całych silników. Dzięki temu czołgi i transportery opancerzone mogły szybko odzyskać sprawność, a nie stać w warsztatach remontowych.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski