Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wschodnia obwodnica Poznania gotowa przed Euro [ZDJĘCIA]

Mateusz Pilarczyk
Wschodnia obwodnica Poznania
Wschodnia obwodnica Poznania Infografika WB
W połowie przyszłego roku mają zakończyć się prace na wschodniej obwodnicy Poznania. Fragment nowej drogi szybkiego ruchu S5 połączy Gniezno z autostradą A2. Według drogowców inwestycja jest prowadzona zgodnie z planem i trasa do Euro 2012 będzie przejezdna. Dziś jednak w okolicach budowy można spotkać utrudnienia w miejscach, gdzie nowa S5 krzyżuje się z istniejącymi trasami.

Powstający fragment S5 będzie kosztował około 1,5 mld zł. Za tę kwotę kierowcy otrzymają przeszło 35 km bezpłatnej dwupasmowej trasy, którą będzie można ominąć Poznań od wschodu i dostać się poprzez budowany właśnie węzeł w Kleszczewie na autostradę A2.

CZYTAJ TEŻ:
A2 NOWY TOMYŚL - ŚWIECKO: KOŃCZY SIĘ BUDOWA

- Przygotowujmy wszystko tak, żeby ta inwestycja była na Euro gotowa, przynajmniej w zakresie pełnej przejezdności - informuje Marek Napierała, dyrektor poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Co oznacza pełna przejezdność? W czerwcu 2012 roku budowlańcy będą dokańczać jeszcze otoczenie trasy, bo oficjalny termin zakończenia wschodniej obwodnicy Poznania to pierwszy dzień lipca przyszłego roku.

Już teraz praktycznie na całej długości wschodniej obwodnicy Poznania położona jest tzw. warstwa wiążąca asfaltu. Wykonawcy robót kładą już też ostatnią, tzw. ścieralną warstwę, po której będą jeździć samochody. Prace te będą jednak najsilniej prowadzone na wiosnę przyszłego roku. Natomiast jeszcze w tym roku do użytku zostanie oddana położona pod Łubowem tzw. "Brama Gniezna". Jest to wiadukt łukowy będący najciekawszym obiektem inżynieryjnym wschodniej obwodnicy.

- W środę i czwartek dojechały na miejsce ostatnie elementy wiaduktu i będzie można je montować - mówi dyrektor Marek Napierała, dodając, że są to dylatacje, czyli wykończenia szczelin umożliwiających konstrukcji pracowanie w zależności od obciążenia czy też temperatury.

Jadąc w przyszłym roku trasą miniemy ogółem 41 różnego rodzaju obiektów inżynieryjnych, czyli nie tylko wiaduktów, ale i przejść dla zwierząt. Dla kierowców powstanie też sześć MOP-ów (Miejsc Obsługi Podróżnych) oraz siedem węzłów drogowych łączących S5 z istniejącymi już trasami

Co da nowa droga kierowcom? Część ruchu powinna zostać wyprowadzona z Poznania, przez co skróci się czas przejazdu z południa na północ. Po oddaniu obwodnicy będzie można ominąć zatłoczoną, starą "piątkę" i uciec na autostradową obwodnicę Poznania, a z niej przez węzeł Kleszczewo szybko dotrzeć do Gniezna. Nie wiadomo jednak kiedy powstanie cała S5 łącząca A8 z A1 do Gdańska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski