18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Wspólny bilet aglomeracji poznańskiej na pociąg i tramwaj - od lutego

Robert Domżał
Infografika: Dorota Kalińska-Łuczak
Udostępnij:
Wspólny okresowy bilet aglomeracyjny, który najpewniej będzie można kupić już w lutym 2012 roku umożliwi podróż pociągiem oraz komunikacją miejską. Ma on objąć zasięgiem miejscowości oddalone od Poznania maksymalnie o 70 km.

Pierścień wyznaczają Wronki, Rogoźno, Oborniki, Gniezno, Września, Jarocin oraz Nowy Tomyśl i Kościan. Najdalej od Poznania jest Jarocin.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Poznań, Komorniki, Luboń: Od soboty wspólny bilet
Aglomeracja poznańska: Jeden bilet na tramwaj i pociąg
Wspólna komunikacja w aglomeracji poznańskiej

- Znalazł się on w obrębie aglomeracji, ponieważ z takich miejscowości jak Jarocin, Mieszków czy Chocicza dojeżdża do Poznania wielu pasażerów - tłumaczy Krzysztof Pawlak, zastępca dyrektora Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych.

Duża aglomeracja podzielona została na siedem stref. Pierwsze dwie strefy będą zasięgiem pokrywały się z podmiejskimi liniami autobusowymi. Kolejne będą rozpoczynały się, mniej więcej co 10 km. W strefie siódmej będzie tylko Jarocin.

Nowy bilet okresowy będzie się opłacał podróżnemu, ponieważ będzie o 20 procent tańszy od kwoty, jaką teraz wydaje na kupno biletu kolejowego oraz biletu na przejazd po mieście. Żeby opłacił się też przewoźnikom, muszą oni w miesiącu pozyskać o blisko stu pasażerów więcej niż dotąd.

Najwięcej jednak na takim bilecie zyska miasto Poznań. Dlaczego? Ponieważ zwiększenie liczby pasażerów kolei oznacza mniej samochodów w Poznaniu.

W początkowym etapie bilet aglomeracyjny będzie podobny do miesięcznego. Wydrukowany zostanie na papierze. Znajdzie się na nim hologram tych przewoźników, którzy zawiążą porozumienie. Dzisiaj jest pewne, że będą to: Zarząd Transportu Miejskiego, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne oraz spółka Przewozy Regionalne.

W następnej kolejności przystąpią do tego programu Koleje Wielkopolskie oraz PKS. Jak mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Wielkopolski Koleje Wielkopolskie dopiero zaczną jeździć do Poznania i dlatego nie rozmawiały jeszcze o wspólnym bilecie.
Kupno biletu nie powinno przysparzać problemów.

- Będzie on dostępny tak jak bilet miesięczny w pociągu, w kasach biletowych na stacjach i w dworcowych biletomatach - tłumaczy Krzysztof Pawlak. Gdy tylko uda się pokonać przeszkody technologiczne, bilet będzie kartą elektroniczną.

Przygotowywany projekt ma jednak słabą stronę. Najbardziej widoczna jest ona na zmodernizowanej linii Poznań - Wągro-wiec. Chociaż po nowych torach pociągi pojadą szybciej i ciszej, to jednak przy linii Poznań - Wągrowiec jest wciąż za mało przystanków i parkingów. Mieszkańcy osiedla Zielone Wzgórza w Murowanej Goślinie niby zyskali przystanek, ale dowożący ich do niego autobus zatrzymuje się około pół kilometra od kolei. W samej Murowanej Goślinie nie można z kolei powiększyć parkingu.

- Chcieliśmy ograniczyć liczbę linii autobusowych do Poznania do jednej przez Biedrusko. Ale na razie nie możemy tego zrobić. Planowaliśmy zwiększyć liczbę miejsc postojowych przed dworcem i wybudować przystanek autobusowy. Jednak kolej nie przekazała miastu terenu przy dworcu. Z tego powodu musieliśmy wstrzymać przygotowanie projektu przebudowy tej części miasta - mówi Tomasz Łęcki, burmistrz Murowanej Gośliny. W Skokach też nie ma nowych parkingów.

- Jeżeli dojedziemy do centrum Poznania w 45 minut, to zainteresowanie pociągiem może być duże - mówi Blanka Gaździak, sekretarz Urzędu Miasta i Gminy Skoki. I dopiero wtedy samorząd pomyśli o dodatkowych miejscach postojowych. Mieszkańcy Koziegłów mają natomiast problem z dotarciem do przystanku. Od linii kolejowej oddzieleni są ruchliwą drogą, na której kilka tygodni temu zginął rowerzysta. Ludzie boją się tamtędy chodzić.

Wojciech Jankowiak, wicemarszałek Wielkopolski mówi, że dodatkowe przejście dla pieszych powstanie, jeśli będą na to pieniądze.

Ale czy nie należało planować rozbudowy parkingów i przejść w ramach modernizacji linii kolejowej?

Wideo

Komentarze 14

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Widukind
Pozdrawiam.
W
Widukind
Pozdrawiam.
b
bix
Żeby coś się dowiedzieć o Międzychodzie to w Głośiewielkopolskim nic niema więcej dowiesz się z Gazety Lubuskiej, a z komunikacją to brak słów
T
Tek
Nowy rozkład do Wągrowca = kolejne nieporozumienie! Zamiast cyklicznie kursujących szynobusów / docelowo co pół godziny/ absurdalne godziny kursów , którymi nie można dojechać na podstawowe godziny rozpoczynania zmian w pracy czyli 6, 14, 22. Nie wiem czy to indolencja czy głupota? Efekt niestety podobny do tego co obserwowaliśmy przed remontem.
K
Kaktus
A co z kierunkiem Wolsztyn?
K
Kaktus
A co z kierunkiem Wolsztyn?
c
czarek
A bilet nie może dzialać na nowej karcie PEKA?
Przeciez to miała byc wlasnie uniwersalna karta aglomeracyjna
L
Lucky Lucek
PKP korzystam, bo mi akurat taniej jednak jeździć pociągiem do pracy niż autem. Tylko czemu pociągi na Gniezno są prawie zawsze zatłoczone? Czemu w pociągu wali jak z latryny? Czemu niektóre składy są praktycznie ZAWSZE opóźnione o kilka minut?
m
morlock
To co dzieje się na "trasie katowickiej" woła o pomstę do Świętego od głupków i straceńców. Ktoś pamięta jeszcze afery sprzedaży prawek na pd.Wielkopolski? Po zachowaniu "kierowców" na w/trasie wnioskuję że wielu z nich uniknęło czystki.Do Jarocina powinni dodać Ostrów i Ostrzeszów. Może ci pracujący w Poznaniu nie zostaną ucywilizowani ale przynajmniej zaczną korzystać z komunikacji aglomeracyjnej.
p
pasażer
70 km? Drogą czy torami? Na bilecie z Leszna mam 69 km, to dlaczego Leszno nie mieści się w tej strefie?
W
Widukind
Międzychód został praktycznie odcięty od Poznania . Jedyne połączenie to straszliwie zatłoczona droga przez Pniewy. A tory kolejowe Poznań-Pniewy - Międzychód zarosły już drzewami. Połączenia przez Szamotuły też od dawna nie ma. Bo to się podobno nie opłaca. Chory kraj, chory kolejny nie-rząd. Pozdrawiam. Widukind , mocno związany z okolicami Międzychodu.
W
Widukind
Międzychód został praktycznie odcięty od Poznania . Jedyne połączenie to straszliwie zatłoczona droga przez Pniewy. A tory kolejowe Poznań-Pniewy - Międzychód zarosły już drzewami. Połączenia przez Szamotuły też od dawna nie ma. Bo to się podobno nie opłaca. Chory kraj, chory kolejny nie-rząd. Pozdrawiam. Widukind , mocno związany z okolicami Międzychodu.
b
bix
już mogli zrobić do 80km to w końcu dotarło coś do Międzychodu atak, to nawet gazeta nie wie ,ze jest taki powiat
x
xyz
Dobrze by bylo gdyby bilet obejmowal komunikacje miejska w Nowym Tomyslu.
Co wladze mista o tym sadza?
Dodaj ogłoszenie