Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wybory samorządowe 2018. Jarosław Pucek o remontach torowisk w Poznaniu: Prezydent Jacek Jaśkowiak manipuluje danymi

Grzegorz Okoński
Jarosław Pucek nie zgadza się z opinią Jacka Jaśkowiaka
Jarosław Pucek nie zgadza się z opinią Jacka Jaśkowiaka Łukasz Gdak
Jarosław Pucek, kandydat na prezydenta Poznania, popierany przez komitet Dobro Miasta nie zgadza się z opinią Jacka Jaśkowiaka o remontach torowisk w mieście.

Przypomnijmy: w czasie piątkowej debaty wyborczej w „Głosie Wielkopolskim” prezydent powiedział, że obecne władze przeznaczyły na remonty torowisk ponad 80 mln złotych, podczas gdy wcześniej jego poprzednicy wydawali rocznie 3 mln złotych, a także - w wywiadzie dla Radia Poznań – że pod jego rządami miasto wydaje na torowiska dziesięć razy więcej niż wtedy, gdy było kierowane przez Ryszarda Grobelnego.

- Mamy do czynienia z manipulacją, ponieważ prezydent Jacek Jaśkowiak doskonale wie (a przynajmniej powinien wiedzieć), że za rządów jego poprzednika w budżecie miasta nie było osobnej pozycji na bieżące remonty torowisk - czyli na remonty poza dużymi inwestycjami – mówi Jarosław Pucek.

- Było za to łączne dofinansowanie MPK, w ramach którego realizowano m.in. remonty bieżące torowisk. Ta pozycja nie mogła więc z oczywistych względów urosnąć ani 10, ani 26 razy. Dopiero pod koniec kadencji Ryszarda Grobelnego zdecydowano o osobnym wydzieleniu remontu torowisk w budżecie, co zostało uwidocznione w budżecie kolejnego roku (już za kadencji Jacka Jaśkowiaka).

Sprawdź też: Debata "Głosu" - Jacek Jaśkowiak kontra Tadeusz Zysk

Były prezes ZKZL-u, a obecny kandydat do fotela prezydenckiego wymienia, że nie za rządów Jacka Jaśkowiaka zmodernizowano ul. Grunwaldzką wraz z torowiskiem. W samym 2013 roku - czyli przed rozpoczęciem kadencji Jacka Jaśkowiaka - przeprowadzono łącznie 15 remontów torowisk.

- Pozwolę sobie wymienić tylko część remontowanych tras: Hetmańska/28 Czerwca 1956, Dąbrowskiego, most Chrobrego, Małe Garbary/Estkowskiego, Wierzbięcice, Górna Wilda, Fredry – mówi Jarosław Pucek.

- Do tego dochodzi wymiana zwrotnic na rondzie Rataje. Na samą przebudowę układu torowego skrzyżowania ulic Roosevelta, Dąbrowskiego i mostu Teatralnego wydano w 2013 roku 12 mln zł. W 2014 roku remontowano torowiska m.in. na Starołęce, Trasie Piątkowskiej, Przybyszewskiego, Reymonta, Strzeleckiej i Budziszyńskiej.
Jarosław Pucek podkreśla, że przebudowa torowisk związana była także często z realizacją większych projektów inwestycyjnych, a nie była – jak można wnioskować z wypowiedzi prezydenta – realizowana w ramach bieżących remontów, jak np. z remontem ulicy Winogrady, obejmującym m.in. całkowitą przebudowę torowiska, kosztującym łącznie 211 mln zł.

- Bieżące remonty torowisk były prowadzone także za poprzedników Jacka Jaśkowiaka, z tym że były inaczej klasyfikowane w budżecie. Natomiast jedna zmiana rzeczywiście jest widoczna. W odróżnieniu od poprzedników Jacek Jaśkowiak realizuje tylko bieżące remonty, a duże inwestycje w rozwój układu torowego pozostają w sferze deklaracji lub przygotowań, poza zadaniami przygotowanymi wcześniej - rondem Kaponiera i ul. Dąbrowskiego – podsumowuje Jarosław Pucek.

Czytaj też: Debata "Głosu" - Tomasz Lewandowski kontra Jarosław Pucek

Jacek Jaśkowiak zapewnił w czasie debaty w "Głosie Wielkopolskim", że w czasie jego rządów kupiono pięćdziesiąt nowych tramwajów, a na remonty torowisk wydano 80 mln złotych. Podjęto też określone rozwiązania organizacyjne: wydzielane są torowiska, by tramwaje mogły jeździć punktualnie, a ponadto – został przygotowany bardzo ważny projekt tramwaju na Naramowice i wybrany wykonawca jego kluczowego odcinka, między Wilczakiem, a ul. Błażeja.

Jak mówi Jacek Jaśkowiak, do końca 2021 roku ten odcinek będzie gotowy i nie obejmuje on samej tylko linii, ale też przebudowę ulic i budowę nowych węzłów oraz skrzyżowań. Nie powstały fizycznie nowe trasy, ale wyremontowano te, które miasto ma obecnie.

- W przyszłorocznym budżecie przeznaczam 10 milionów więcej na wynagrodzenia w MPK. Mamy świadomość, że musimy je podnieść, gdyż rynek pracy wśród kierowców jest trudny i wypadały nam kursy – mówił Jacek Jaśkowiak.

Zobacz także:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski