Nasza Loteria

Wyższa emerytura, dodatki i zniżki w komunikacji miejskiej dla opozycjonistów. Projekt ustawy trafił do Sejmu. Co się w nim znajduje?

Igor Chudziński
Igor Chudziński
Sejm zajmie się propozycją wyższych emerytur dla opozycjonistów w PRL.
Sejm zajmie się propozycją wyższych emerytur dla opozycjonistów w PRL. Szymon Starnawski
Do Sejmu trafił właśnie projektu nowelizacji ustawy, który zakłada podwyższenie emerytury oraz liczne ulgi dla opozycjonistów w PRL. O ile podwyższone zostaną emerytury opozycjonistów? Jakie są szczegółowe założenia projektu?

Szykują się zmiany w ustawie o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych. Do Sejmu trafił właśnie projekt nowelizacji tej ustawy.

Najważniejsze założenia ustawy to podwyższenie emerytur działaczom opozycji w okresie PRL oraz przyznanie im licznych dodatków.

Zobacz też: Wnioski o dodatek solidarnościowy tylko do końca sierpnia

Osoby pobierające emeryturę lub rentę inwalidzką albo rentę z tytułu niezdolności do pracy w kwocie niższej niż 2400 zł miesięcznie będą miały prawo do świadczenia wyrównawczego. Co to oznacza? Świadczenie wyrównawcze ma wyrównywać różnicę pomiędzy wysokością emerytury lub renty, a kwotą 2400 zł.

Wyższa emerytura dla opozycjonistów: Trzeba będzie złożyć odpowiednie dokumenty

Warto zaznaczyć, że wyrównanie nie będzie przyznawane z automatu. Uprawniona osoba będzie musiała złożyć odpowiedni wniosek, wraz z dołączeniem dokumentów, które potwierdzają nadanie statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych.

Wypłata świadczenia wyrównawczego nastąpi wraz z wypłatą emerytury lub renty.

Zniżki na komunikacje miejską i krajową dla opozycjonistów

Według założeń projektu ustawy osoby represjonowane i działacze opozycji komunistycznej w okresie PRL będą mogli liczyć także na zniżki w wysokości 50 proc. na przejazdy komunikacją miejską i 51 proc. na przejazdy komunikacją krajową.

Jak podaje portal money.pl, to drugie dotyczy przejazdu kolejowego w 1. i 2. klasie pociągów osobowych i pospiesznych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej - na podstawie biletów jednorazowych, a także kolejowego w 2. klasie pociągów innych niż osobowe i pospieszne – na podstawie biletów jednorazowych.

Koszty ustawy szacowane są na około 61-62 mln złotych. Ustawa powinna wejść w życie jesienią.

ZOBACZ TEŻ:

Samorządowy portal "Wspólnota" opracował tradycyjnie listę najbardziej i najmniej zamożnych samorządów. Specjalnie dla czytelników "Głosu Wielkopolskiego" wybraliśmy z tego zestawienia najbiedniejsze gmin i miasteczek w Wielkopolsce. Tutaj na jednego mieszkańca przypada mniej niż 3 tysiące złotych. Przejdź do rankingu najbiedniejszych gmin i miasteczek Wielkopolski --->

Dziesięć najbiedniejszych gmin i miasteczek Wielkopolski w 2...

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kolejna dawka szczepionki już dostępna!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski