Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wyższa emerytura, dodatki i zniżki w komunikacji miejskiej dla opozycjonistów. Projekt ustawy trafił do Sejmu. Co się w nim znajduje?

Igor Chudziński
Igor Chudziński
Sejm zajmie się propozycją wyższych emerytur dla opozycjonistów w PRL.
Sejm zajmie się propozycją wyższych emerytur dla opozycjonistów w PRL. Szymon Starnawski
Do Sejmu trafił właśnie projektu nowelizacji ustawy, który zakłada podwyższenie emerytury oraz liczne ulgi dla opozycjonistów w PRL. O ile podwyższone zostaną emerytury opozycjonistów? Jakie są szczegółowe założenia projektu?

Szykują się zmiany w ustawie o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych. Do Sejmu trafił właśnie projekt nowelizacji tej ustawy.

Najważniejsze założenia ustawy to podwyższenie emerytur działaczom opozycji w okresie PRL oraz przyznanie im licznych dodatków.

Zobacz też: Wnioski o dodatek solidarnościowy tylko do końca sierpnia

Osoby pobierające emeryturę lub rentę inwalidzką albo rentę z tytułu niezdolności do pracy w kwocie niższej niż 2400 zł miesięcznie będą miały prawo do świadczenia wyrównawczego. Co to oznacza? Świadczenie wyrównawcze ma wyrównywać różnicę pomiędzy wysokością emerytury lub renty, a kwotą 2400 zł.

Wyższa emerytura dla opozycjonistów: Trzeba będzie złożyć odpowiednie dokumenty

Warto zaznaczyć, że wyrównanie nie będzie przyznawane z automatu. Uprawniona osoba będzie musiała złożyć odpowiedni wniosek, wraz z dołączeniem dokumentów, które potwierdzają nadanie statusu działacza opozycji antykomunistycznej lub osoby represjonowanej z powodów politycznych.

Wypłata świadczenia wyrównawczego nastąpi wraz z wypłatą emerytury lub renty.

Zniżki na komunikacje miejską i krajową dla opozycjonistów

Według założeń projektu ustawy osoby represjonowane i działacze opozycji komunistycznej w okresie PRL będą mogli liczyć także na zniżki w wysokości 50 proc. na przejazdy komunikacją miejską i 51 proc. na przejazdy komunikacją krajową.

Jak podaje portal money.pl, to drugie dotyczy przejazdu kolejowego w 1. i 2. klasie pociągów osobowych i pospiesznych oraz autobusowego w komunikacji zwykłej i przyspieszonej - na podstawie biletów jednorazowych, a także kolejowego w 2. klasie pociągów innych niż osobowe i pospieszne – na podstawie biletów jednorazowych.

Koszty ustawy szacowane są na około 61-62 mln złotych. Ustawa powinna wejść w życie jesienią.

ZOBACZ TEŻ:

Samorządowy portal "Wspólnota" opracował tradycyjnie listę najbardziej i najmniej zamożnych samorządów. Specjalnie dla czytelników "Głosu Wielkopolskiego" wybraliśmy z tego zestawienia najbiedniejsze gmin i miasteczek w Wielkopolsce. Tutaj na jednego mieszkańca przypada mniej niż 3 tysiące złotych. Przejdź do rankingu najbiedniejszych gmin i miasteczek Wielkopolski --->

Dziesięć najbiedniejszych gmin i miasteczek Wielkopolski w 2...

Sprawdź też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski