Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Malty do Katedry w pięć minut?

Błażej Dąbkowski
Zrewitalizowana Śluza Cybińska ze ścieżką pieszo-rowerową ma być elementem Poznańskiego Szlaku Fortecznego oraz Wartostrady
Zrewitalizowana Śluza Cybińska ze ścieżką pieszo-rowerową ma być elementem Poznańskiego Szlaku Fortecznego oraz Wartostrady Wizualizacja Porozumienia dla Twierdzy Poznań
To będzie gratka zarówno dla rowerzystów, jak i miłośników fortyfikacji - ścieżka pieszo-rowerowa pod al. Jana Pawła II ma połączyć tereny nadwarciańskie oraz Maltę.

Poznański Szlak Forteczny, po tym jak przy historycznych obiektach twierdzy ustawiono tablice informacyjne, ma zyskać nowy element. To ścieżka pieszo-rowerowa pod al. Jana Pawła II, która połączy tereny nadwarciańskie oraz Maltę. Pomysł na wykorzystanie fortecznej Śluzy Cybińskiej do stworzenia bezkolizyjnej drogi dla pieszych oraz cyklistów nie jest nowy, powstał bowiem jako część nagrodzonej w 2011 roku koncepcji zagospodarowania fortyfikacji. Projekt został później rozwinięty.

– W 2014 r. wystartowaliśmy z nim do budżetu obywatelskiego, co prawda nie udało się nam wtedy zdobyć finansowania, ale tematem rewitalizacji zabytkowej śluzy zainteresowało się miasto – mówi Michał Andrzejak, przewodniczący Porozumienia dla Twierdzy Poznań. Jeszcze w ubiegłym roku Wydział Ochrony Środowiska UM zlecił ekspertyzę mającą ocenić, czy możliwe jest przeprowadzenie ścieżki przez zasypany w tym miejscu przepust. Ekspertyza, jak się dowiedzieliśmy, potwierdziła przypuszczenia forteczników.

ZOBACZ: Śluza Cybińska: Odkopano wejście do fragmentu ponad 150-letnich fortyfikacji! [ZDJĘCIA]

– Już w koncepcji z 2011 roku zakładaliśmy, że można wykorzystać przepust, a to dlatego, że choć był zaślepiony murem żelbetowym, to sama śluza jest bardzo wytrzymałą konstrukcją – przyznaje Konrad Dąbrowski - szef Zespołu ds. fortyfikacji poznańskich, działającego od roku w Urzędzie Miasta Poznania.

Obiekt został wybudowany w 1845 roku jako element systemu hydrotechnicznego Twierdzy Poznań. Aby móc wykorzystać wnętrze południowego przepustu Śluzy Cybińskiej, wystarczy tak jak to uczyniono z północnym, dobudować krótkie odcinki betonowego tunelu, które w połączeniu z południowym przepustem stworzą bezpieczny, bezkolizyjny przejazd nadrugą stronę ruchliwej miejskiej arterii jaką niewątpliwie są Aleje Jana Pawła II.

– Tym sposobem rowerzyści będą mogli pokonać drogę z okolic Jeziora Maltańskiego przez Most Biskupa Jordana do Katedry w 5 minut, co ważne to w ruchu bezkolizyjnym – wyjaśnia K. Dąbrowski.

Jak poinformowała nas rzecznik prezydenta Poznania Hanna Surma, wskazany fragment jest analizowany i rozważany do ujęcia w tym projekcie jako odcinek związany z systemem dróg „Wartostrada”. – Planowane rozpoczęcia projektowania całości to koniec drugiego kwartału tego roku – wyjaśnia rzecznik.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Z Malty do Katedry w pięć minut? - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski