Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z Poznania do Wrocławia pociągiem w 90 minut! Jeszcze w tym roku. Kolej przystosowuje trasę do prędkości 160 km/h

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Podbijarka w akcji na torach w okolicy Rawicza.
Podbijarka w akcji na torach w okolicy Rawicza. IR/www.plk-sa.pl
Jeszcze w tym roku pociągi jadące z Poznania do Wrocławia mają docierać tam po upływie zaledwie półtorej godziny! Trwają bowiem prace przystosowujące odcinek Rawicz – Czempiń do prędkości 160 km/h.

W tej chwili najszybsze pociągi mogą dojechać do stolicy Dolnego Śląska po upływie godziny i 44 minut. Ale kolej zapewnia, że i ten czas można będzie skrócić.

Pociągiem szybciej niż autostradą z Poznania do Wrocławia

- Po dostosowaniu linii do prędkości 160 km/h czas przejazdu skróci się do 90 minut, co może być porównywalne z jazdą samochodem autostradą. Z tym, że na korzyść pociągu działa to, że samochód musi w obu miastach przejechać przez korki, by dostać się do centrum – mówi Radosław Śledziński z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Pociąg zatem połączy Poznań i Wrocław w krótszym czasie i w wygodniejszy sposób niż komunikacja samochodowa.

Zobacz też: Będzie przystanek kolejowy na Jeżycach. Pociągi będą zatrzymywać się przy ul. Kościelnej

Teraz na linii Poznań – Wrocław, między Rawiczem a Czempiniem pracują maszyny przygotowujące trasę do prędkości 160 km/h. Od strony Rawicza, na 70-kilometrowym odcinku torów pracują podbijarka i szlifierka. Pierwsza prowadzi regulację torów, po niej do szlifowania szyn wykorzystywany jest pociąg Speno.

Pociągi Poznań - Wrocław pojadą szybciej i ciszej

- To maszyna, która „bada” ultradźwiękami powierzchnie szyn, a następnie szlifuje z dokładnością poniżej milimetra – zapewnia Radosław Śledziński. - Takie działania zwiększą komfort podróży pociągiem, ograniczą hałas, a także wydłużą czas użytkowania torów. Praca maszyn nie wpływa przy tym na rozkład jazdy pociągów. Wymagana jest specjalna organizacji ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych, gdzie przygotowany musi być tor i zabezpieczony teren skrzyżowania.

Polskie fabryki Volkswagena w całości zasilane eko-energią:

od 16 lat

Po zakończeniu prac szlifierki i podbijarki – co powinno nastąpić w kwietniu – przyjdzie czas na prace przy obiektach związanych z torowiskiem i trakcją, np. przy nowych bezkolizyjnych skrzyżowaniach, a po nich na odbiory i uzyskanie stosownych pozwoleń. Zadania na skrzyżowaniach są każdorazowo uzgadniane z zarządcami dróg i trwają od kilku godzin do dwóch dni. Kolej ocenia, że w drugiej połowie tego roku pociągi między Wrocławiem a Poznaniem pojadą dużo szybciej na całej trasie, a nie na jej części - na dolnośląskim odcinku trasy oraz między Poznaniem a Czempiniem.

Ile kosztują prace na linii Poznań Wrocław? To 1,5 mld złotych

Projekt „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Wrocław – Poznań, etap IV, odcinek granica województwa dolnośląskiego – Czempiń” realizowany przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest inwestycją wartą ok. 1,5 mld zł, przy czym współfinansowana jest w wysokości około miliarda złotych ze środków Unii Europejskiej.

Na komfort podróży koleją wpływa nie tylko punktualność pociągów, ich czystość i wygoda, ale też współpasażerowie. Oto 10 irytujących typów pasażerów, na których pewnie nie raz natrafiłeś w czasie podróżowania koleją ------->

Najbardziej wkurzający pasażerowie, jakich spotkasz w pociągu

Sprawdź też:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski