Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Żabka nie odpuści pozycji lidera, będą nowe sklepy i nowe usługi

Rafał Cieśla, Katarzyna Dobroń,
Żabka nie odpuści pozycji lidera, będą nowe sklepy i nowe usługi
Żabka nie odpuści pozycji lidera, będą nowe sklepy i nowe usługi Adrian Wykrota
W jaki sposób Żabka zamierza utrzymać pozycję lidera oraz o otwarciu nowych sklepów - mówi Krzysztof Andrzejewski, prezes zarządu Żabki W kwietniu objął Pan funkcję prezesa spółki Żabka Polska. Jakie cele sobie Pan postawił? Stoimy na solidnych fundamentach budowanych przez wiele lat, dlatego rewolucji nie będzie. Będziemy kontynuować i ewolucyjnie wdrażać nowe rozwiązania. Rozwój i dostosowanie się do zmieniających zwyczajów konsumenckich jest gwarancją utrzymania pozycji lidera. Nie chodzi tylko o liczbę sklepów, ale również o nasz wizerunek w percepcji Polaków. Nasze sklepy są najbliżej klientów i staramy się jak najlepiej spełniać ich oczekiwania. Osiągamy to poprzez asortyment, rozwiązania prokonsumenckie, jak również wachlarz usług, które będziemy rozszerzać. O jakich konkretnie mówi Pan usługach? Pracujemy nad całym pakietem usług, które sukcesywnie będą wdrażane w naszych sklepach. Już wkrótce pojawią się kolejne usługi finansowe. Przygotowujemy się też do wdrożenia projektu Wygodna Paczka, gdzie jednym z podmiotów, z którym prowadzimy rozmowy jest Poczta Polska. Nowa usługa będzie polegała na nadawaniu i odbiorze przesyłek w naszych sklepach. Nie martwi się Pan, że taka usługa może raczej zdenerwować niż ucieszyć klientów, jeśli będą musieli stać w dłuższych kolejach? Nie zakładam, żeby nasza sieć zmieniła się w typowe urzędy pocztowe. Będzie to usługa wzbogacająca ofertę i ułatwiająca naszym klientom codzienne funkcjonowanie, przy okazji zakupów będą mogli nadać lub odebrać paczkę. Szybkość obsługi jest jednym z kluczowych elementów funkcjonowania naszych sklepów. Żadna z wdrażanych usług nie może powodować braku płynności ruchu w sklepie. Zapowiadaliście też otwarcie nowych sklepów w tym roku. To realne? W tym momencie mamy ponad cztery tysiące sklepów Żabka i Freshmarket. W ubiegłym roku otworzyliśmy 800, w tym roku chcemy otworzyć kolejne 600 placówek. Jak kolejne punkty przekładają się na tworzenie nowych miejsc pracy? Bezsprzecznie można je przeliczyć na nowe miejsca pracy. W sumie zapewniamy pracę dla ponad 20 tysięcy osób. Głównie w sklepach, ale też w centrach logistycznych, wsparciu sprzedaży w terenie oraz w centrali firmy w Poznaniu. Jesteśmy też w trakcie uruchamiania kolejnego centrum logistycznego w Pruszczu Gdańskim, w którym zatrudnienie znajdzie kolejne 250 osób. W centrali firmy w Poznaniu pracuje już prawie 400 osób.

Gdzie powstaną nowe Żabki? Kto wybiera lokalizacje?

Jako spółka to my jesteśmy odpowiedzialni za wybór lokalizacji. Nasz model biznesowy to nie jest typowa fran-czyza, ponieważ to my kompleksowo pokrywamy koszty inwestycji i zatowarowania sklepu, zapewniamy marketing, IT oraz system logistyczny.

To jakie koszty pokrywa ajent?

Jest przedsiębiorcą, indywidualnie zarządza placówką i zatrudnia sprzedawców. Koszty całej inwestycji są pokrywane przez nas.

Cały czas są chętni do prowadzenia nowych punktów?

Zainteresowanie jest i to duże. Polacy są bardzo przedsiębiorczy i coraz częściej myślą o  własnym biznesie pod szyldem znanej marki. Nasz model biznesowy jest dla nich bardzo atrakcyjny, a branża, w której funkcjonujemy jest jedną z najbardziej perspektywicznych na rynku. Co roku około 1000 właścicieli lokali handlowych zgłasza się do  nas również w ramach programu "Sklep za czynsz". W zamian za comiesięczny czynsz wynajmujemy ich sklepy, dostosowujemy do  modelu Żabki lub Freshmarketu i kontynuujemy ich funkcjonowanie. 

W tym roku od 30 do 50 nowych sklepów ma powstać również w Poznaniu. Na jakiej podstawie zostaną wybrane lokalizacje?

Nasze hasło mówi: ma być blisko, szybko i wygodnie. Zanim otworzymy w danej lokalizacji sklep, sprawdzamy jej potencjał sprzedażowy. Można mieć wrażenie, że jesteśmy wszędzie, ale my wciąż widzimy potencjał w nowych punktach. Są takie miejsca, gdzie lokalnej społeczności jeszcze brakuje Żabki lub sklepu Freshmarket. Miasto się rozwija, pojawiają się nowe obiekty, biurowce, centra handlowe, powstają nowe osiedla. I tam także powstaną nasze sklepy.

Pana zdaniem rzeczywiście jest jeszcze zapotrzebowanie na nowe punkty? Przecież wydaje się, że rynek jest już bardzo nasycony.

Poziom nasycenia jest duży, ale działamy w segmencie, w którym istnieje jeszcze kilkadziesiąt tysięcy innych sklepów, często niedostosowanych do wysokich oczekiwań klientów. Żabka i Freshmarket spełniają te wymagania, dzięki czemu szybko zyskują przewagę na lokalnym rynku. 

Od czego zależy czy w Poznaniu powstanie w tym roku 30, czy 50 sklepów?

To jest kwestia dostępności pożądanych lokalizacji i finansów z tym związanych. Wiążąc się z daną lokalizacją na  długi okres sporo inwestujemy i musimy być przekonani, że sklep będzie rentowny. Jednym z kluczowych parametrów atrakcyjności lokalizacji jest poziom czynszu, w ostatnim czasie widzimy trend spadku stawek będący odzwierciedleniem  dzisiejszych realiów rynkowych.

Statystycznie, ile punktów zamykacie wkrótce po ich otwarciu?

Dokonując szczegółowych analiz i inwestując nawet kilkaset tysięcy złotych w każdą placówkę musimy mieć pewność, że sklep osiągnie zakładany próg rentowności. Rocznie zamykamy około 1-2 procent sklepów, czyli nasza trafność oceny lokalizacji jest bardzo wysoka. Pomaga nam w  tym znajomość rynków lokalnych i, przede wszystkim, kilkanaście lat doświadczenia.

Sieć Małpka ma godzinę dłużej otwarte sklepy. Nie rozważał Pan zmiany godzin otwarcia?

Mamy takie lokalizacje, gdzie zostały zmienione godziny otwarcia w zależności od lokalnych potrzeb, ale z badań wynika, że obecne godziny są wystarczające.

Otwarcie Małpek uderzyło w  waszą pozycję? 

Jest wielu konkurentów na  rynku, ale my konsekwentnie realizujemy naszą strategię rozwoju. Sukcesem tej strategii jest ilość zadowolonych klientów dokonujących zakupów w naszych sieciach.

Jednym z pomysłów na konkurencyjność są wielosztuki. Nadal będą dostępne w Żabkach?

Program Wielosztuk rozpoczął się późną jesienią 2013 roku i od razu spotkał się z olbrzymim zainteresowaniem klientów. Z naszych analiz wynika, że aż 87 procent konsumentów potwierdziło zau-ważalność Wielosztuk, a 84 procent z nich korzysta. To duży sukces sprzedażowy.

Jaki ma Pan stosunek do marek własnych? Będziecie rozwijali ten segment?

Jesteśmy aktywnym uczestnikiem tego trendu, mamy część asortymentu w markach własnych, ale patrząc przez pryzmat naszego formatu, bilans między marką własną, a produktami markowymi jest zupełnie inny niż w większych formatach i ta proporcja zostanie. W segmencie, w którym działamy, czyli conve-nience potrzeby klienta są nieco inne niż w segmencie wielkoformatowym.

Kiedy zrobimy zakupy w Żabce przez internet?

Ten kierunek także rozważamy. Na razie jesteśmy w fazie analiz.

A jaki jest dziś klient Waszej sieci? Jak zmienił się przez ostatnie lata?

Działamy w  miastach i na ich obrzeżach. Tam też zamierzamy skoncentrować nasz dalszy rozwój. Klient Żabki jest zabiegany, liczy się dla niego czas i wygoda, dlatego szuka dań gotowych, do przygotowania w kilka minut w domu czy w pracy. Po drodze korzysta z ŻabkaCafé, kupuje świeżo parzoną kawę i kanapkę jednodniową, a w przerwie lubi przekąsić hot doga. Z kolei dla klienta Freshmarketu liczy się świeżość produktów, dlatego korzysta z szerokiej oferty warzyw i owoców, sałat, soków jednodniowych oraz pieczywa prosto z pieca. Przygotowuje proste, ale smaczne posiłki dla siebie i swojej rodziny. Ceni produkty lokalne i tradycyjne.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski