Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowa wiata wróciła na Dworzec Zachodni

Karolina Koziolek
Zabytkowa wiata wróciła na Dworzec Zachodni
Zabytkowa wiata wróciła na Dworzec Zachodni TriGranit
Najstarszy relikt pochodzący z oryginalnego XIX-wiecznego dworca wrócił i będzie służył podróżnym. Chodzi o blisko 200-metrową zabytkową wiatę peronową, która w czasie, gdy dworzec powstawał, stała na peronie drugim. Po tym, gdy zbudowano nad nim Poznań City Center wiatę zdemontowano, warunkiem konserwatora zabytków było, by zadaszenie wróciło.

To nie jedyna inwestycja na dworcu. Kolejarze właśnie remontują perony 4-6 , przymierzają się do remontu Dworca Zachodniego oraz najważniejszej inwestycji – przebudowy tzw. starego dworca.

Zabytek wraca
62 z 68 zabytkowych żeliwnych XIX-wiecznych słupów wróciło na dworzec główny. Wraz z nowym dachem (o identycznej konstrukcji i pokryciu) posłużą za wiatę nad peronem 4a. Do tej pory peron był odkryty.
– To najstarszy zachowany fragment dworca. Wiaty nad peronami 5 i 6 są późniejsze, pochodzą już z czasów PeWuKi – mówi Joanna Bielawska-Pałczyńska, miejska konserwator zabytków.

Peron 4a oprócz zadaszenia zyskał nową nawierzchnię i ławki, ledowe oświetlenie oraz elektroniczne tablice informujące o odjazdach pociągów.

Wciąż nie jest znana data remontu starego gmachu dworcowego. TriGranit jeszcze w czerwcu wnioskował do wojewody o wydanie tzw. decyzji lokalizacyjnej koniecznej do starania się o pozwolenie na budowę.
– Spodziewamy się decyzji we wrześniu – mówi Krzysztof Korzeniak z TriGranitu.

Nieoficjalnie mówi się jednak, że decyzja o rozpoczęciu przebudowy dworca jest blokowana na poziomie Warszawy, która nie jest chętna by wspierać Poznań. Jeden z naszych rozmówców mówi, że po stronie PKP wciąż zmieniane są wersje i koncepcje. – Nie wiem czy ta inwestycja kiedykolwiek się rozpocznie – mówi nasz rozmówca.

Przypomnijmy, że prezydent Poznania postulował, by PKP oraz TriGranit przywróciły w budynku funkcje dworcowe. Według przedstawionej w zeszłym roku koncepcji, dla podróżnych ma być przeznaczona podziemna część budynku, na parterze znajdą się sklepy i kawiarnie. Nad dworcem nadbudowany zostanie wieżowiec, w którym znajdzie się hotel. Miejska konserwator zabytków postulowała, by przywrócić historyczną fasadę oraz wysunąć ją do przodu, by szklana nadbudowa nie dominowała nad gmachem.

Dworzec w kontenerze
Tymczasem PKP zapowiedziało remont Dworca Zachodniego. Na razie wiadomo jedynie, że rozpocznie się na przełomie 2016 i 2017 r., potrwa dwa lata, a w tym czasie podróżni będą korzystali z kontenera, gdzie zaaplikowane zostaną kasy.

Zapytaliśmy PKP o szczegóły tej operacji. Okazało się, że kolejarze nadal nie wiedzą jak rozwiążą problemy podróżnych. Ile będzie kontenerów? Jak funkcjonować będą kasy? Czy wystarczająco zabezpieczą interesy pasażerów?

– Kiedy tylko poznamy odpowiedzi na te pytania poinformujemy państwa – mówi rzecznik PKP, Paulina Jankowska.
Dworzec-kontener ma stanąć u zbiegu ulic Głogowskiej i Zachodniej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski