Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zabytkowe pojazdy: Zabytki wywołują emocje i dają powód do dumy [ROZMOWA]

Mateusz Pilarczyk
Ze Stanisławem Keckiem, wiceprezesem Automobilklubu Wielkopolski rozmawia Mateusz Pilarczyk

Co takiego tkwi w starych pojazdach, że ludzie chcą je kolekcjonować?
Stanisław Keck: Każdy, kto ma jakiekolwiek hobby, jest bogatszym człowiekiem. To oczywiście nie jest moje odkrycie. Pojazdy zabytkowe są po prostu takim hobby, które pochłania pasjonatów motoryzacji. Zabytki wywołują emocje, są powodem do dumy i radości. Dostarczają doznań estetycznych i satysfakcji sportowej. Wśród nas są fani konkretnych marek i sportów uprawianych przy użyciu samochodu. Pasjonaci starych pojazdów ratują je przed zniszczeniem i zagładą. Często są to niezwykle cenne kolekcjonersko modele.

Kto kolekcjonuje zabytkowe pojazdy?
Stanisław Keck:Są to ludzie pochłonięci motoryzacją z przeróżnym wykształceniem i wykonywanym zawodem. To nie jest hobby tylko dla mechaników samochodowych. Nie jest też tak, że tylko bogaci mogą sobie pozwolić na takie zajęcie. Fakt, renowacja zabytkowych pojazdów jest kosztowna, ale wiele osób poświęca wszystkie swoje wolne środki na przywrócenie auta czy motoru do życia. Często może nawet to nie być cenny kolekcjonersko okaz, ale dla właściciela ma szczególną wartość. Te auta, które mają po 60, 70 i więcej lat, mają zupełnie inne wzornictwo. Trochę o nich zapomnieliśmy i, gdy są na chodzie, wzbudzają niemałą sensację.

Czy jest rywalizacja wśród pasjonatów o to, kto lepiej zrobi pojazd? Kto przywróci do życia rdzewiejący gdzieś w szopie automobil?
Stanisław Keck:Nie nazwałbym tego rywalizacją. Każdy właściciel zna standardy obowiązujące wśród kolekcjonerów. Jeździ się po różnych imprezach, nie tylko w kraju, i ogląda inne pojazdy. Wszyscy starają się, żeby auto było jak najbardziej oryginalne. W mistrzostwach Polski są przyznawane punkty za oryginalność i stan - większość dostaje idealną notę. Jestem przekonany, że mobilizacją nie jest ta ocena, a samo posiadanie oryginalnej maszyny. Kiedyś, kilkadziesiąt lat temu, zdarzało się, że ktoś włożył jakieś nieoryginalne części, ale to przeszłość. Możemy to zaobserwować na Ukrainie. Byłem na rajdzie we Lwowie. Tam pojawiły się samochody, w których stare nadwozie wkładano nowoczesne silniki i zawieszenie. Katastrofa. Na obronę powiem, że są to ludzie, którzy dopiero zaczynają przygodę z zabytkami.

Więcej jest kolekcjonerów, którzy sami dłubią w warsztacie czy takich, którzy kupują gotowe pojazdy?
Stanisław Keck:Większość ludzi, których mamy w klubie kupuje pojazdy do zrobienia. Zdarza się, że koledzy sprowadzają auta po odrestaurowaniu nawet z Nowej Zelandii. To popularny ostatnio kierunek, bo zachowało się tam w dobrym stanie wiele aut z lat 30. Nagminnie ściąga się auta do odrestaurowania z USA i Zachodu. Do Polski nadal więcej zabytków przyjeżdża, niż wyjeżdża.

Dla niektórych to dobra inwestycja?
Stanisław Keck:Wolę patrzeć na nich jak na zapalonych kolekcjonerów. Nie ma co ukrywać: gdy się budzimy, normalne auto traci złotówkę na wartości, a zabytkowe zyskuje.

Jak zacząć, żeby nie zbankrutować i nie dać się oszukać sprzedawcy?
Stanisław Keck:Tej wiedzy nie da się kupić. Nie ma jej w podręcznikach i na forach. Najlepiej skontaktować się z osobami, które siedzą w tym od wielu lat, a najprościej przyjść do Automobilklubu. Pasjonaci, zajmujący się pojazdami zabytkowymi, spotykają się w każdy pierwszy czwartek miesiąca na Torze Poznań o 17.30. Nikogo nie wyrzucimy.

Rozmawiał: Mateusz Pilarczyk

Wybieramy najpiękniejszy pojazd zabytkowy Wielkopolski! [ZASADY]

Rozpoczynamy wybory najpiękniejszego pojazdu zabytkowego wielkopolski! Zgłoś swój pojazd! O ten prestiżowy tytuł mogą powalczyć pojazdy zabytkowe z naszego regionu.

Czekamy na zgłoszenia pod adresem mailowym: [email protected]

W zgłoszeniu należy podać następujące dane:

  • markę
  • model i typ
  • rok produkcji
  • pojemność silnika
  • moc
  • prędkość maksymalna
  • miejscowość, z której zgłaszany jest pojazd.

Do tego w mailu można podać krótki opis pojazdu, ciekawostki o nim lub opis jego renowacji.

Na tak przygotowane maile z dołączonymi zdjęciami i kontaktem do właściciela pojazdu czekamy do 7 sierpnia. Partnerem wyborów jest Automobilklub Wielkopolski, który obchodzi w tym roku jubileusz 90-lecia istnienia.

Można przesłać również wypełniony specjalny formularz, który można pobrać TU.

W wyborach mogą wziąć udział pojazdy zagraniczne wyprodukowane nie później niż w 1969 roku (włącznie) oraz pojazdy produkcji Polskiej wyprodukowane nie później niż w 1980 roku (włącznie). Informacje dotyczące Wyborów jak również pojazdy biorące w nich udział będziemy na bieżąco publikować w internecie. Zapraszamy na stronę www.gloswielkopolski.pl/NajpiekniejszyPojazdZabytkowy2013
Uroczyste ogłoszenie wyników nastąpi 31 sierpnia podczas finału jubileuszowego 40. Poznańskiego Międzynarodowego Rajdu Pojazdów Zabytkowych. Odbędzie się on na Starym Rynku w Poznaniu. Zwycięzcy wyborów zostaną przyznane honorowe nagrody od Prezesa Automobilklubu oraz Redaktora Naczelnego "Głosu". Nagrodą jest również przygotowanie całostronicowego tekstu o zwycięskim pojeździe, który ukaże się w "Głosie Wielkopolskim".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski