Najniższą ofertę złożyła firma Skanska. Czy to ona zbuduje pięciokilometrowy odcinek, tego nie wiadomo. Pozostali uczestnicy przetargu mogą jeszcze złożyć odwołanie do Urzędu Zamówień Publicznych.
- Chcielibyśmy w marcu podpisać umowę z wykonawcą, by w maju zaczął budowę - mówi Piotr Chodorowski, zastępca dyrektora poznańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Wcześniej GDDKiA szacowała, że koszt budowy może pochłonąć nawet 160 mln zł.
Zanim jednak prace ruszą, trzeba przenieść z terenu, przyszłej obwodnicy ślimaka poczwarówkę jajowatą. Przetarg na wykonawcę tej operacji trwa. 5 marca mają być otwarte oferty.
- Ślimak występuje na odcinku pięćdziesięciu metrów. Wydzielimy pas o długości 300 metrów i sądzimy, że do końca czerwca ślimaki zostaną przesiedlone - mówi Piotr Chodorowski.
Czytaj także:
Poszukiwania milimetrowego ślimaka opóźniają obwodnicę Poznania
Zachodnia obwodnica Poznania - 20 firm walczy o kontrakt na budowę ostatniego odcinka
Poczwarówka jajowata należy do największych poczwarek w Polsce. Jej owalna muszla ma 2,7 mm wysokości oraz 1,6 mm szerokości. Mieszka na terenach podmokłych, porośniętych szuwarami. Występuje w Wielkopolsce, lubuskim, zachodniopomorskim, pomorskim, podlaskim oraz lubelskim. Jak mówi dr Bartłomiej Gołdyn, malakolog z UAM, poczwarówka jest cennym gatunkiem, a jej obecność pokazuje, że na tym terenie zachowało się też wiele mniejszych organizmów.
Przenoszenie ślimaków nie ma sensu, ponieważ i tak oznacza zniszczenie tego fragmentu środowiska. Naukowiec jest zdania, że to obwodnica winna mieć inny przebieg.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?