Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zachodnią obwodnicą Poznania pojedziemy w maju [ZDJĘCIA]

Robert Domżał
Łukowy wiadukt nad A2 będzie najciekawszym obiektem  wybudowanym w ciągu zachodniej obwodnicy Poznania
Łukowy wiadukt nad A2 będzie najciekawszym obiektem wybudowanym w ciągu zachodniej obwodnicy Poznania Robert Domżał
Częścią zachodniej obwodnicy Poznania pojedziemy w maju. Którą? Z pewnością od Głuchowa do Dąbrówki i dalej do Swadzimia, gdzie jest skrzyżowanie z drogą krajową nr 92. Dla poznaniaków to o tyle ważne, że z miasta powinna zniknąć część samochodów ciężarowych przejeżdżających ulicami: Grunwaldzką i Malwową w kierunku gminy Tarnowo Podgórne.

By jednak przejazd drogą ekspresową musi powstać wiadukt nad linią kolejowa Poznań - Berlin. Prace te zmierzają ku końcowi. Trwa tam układanie granitowych krawężników, dylatacji oraz barier.

PRZECZYTAJ TAKŻE:
Zachodnia obwodnica Poznania prawie gotowa [ZDJĘCIA]
Wielkopolska: Poznań z obwodnicą - inne miasta poczekają
Zachodnia obwodnica dziurawa jak budżet kraju [ZDJĘCIA]
Poszukiwania milimetrowego ślimaka opóźniają obwodnicę Poznania

W rejonie Głuchowa wybudowany został też najciekawszy architektonicznie obiekt czyli wiadukt łukowy. Obecnie jest on malowany. Docelowo jasno popielata konstrukcja będzie podświetlana czerwonymi oraz niebieskimi światłami.

Kolejnym interesującym obiektem jest estakada nad doliną Samicy. Ma ona 232 m. długości i znajduje się w gminie Rokietnica. Jeden z wiaduktów tej estakady ma już betonową płytę. Na drugiej widać jeszcze stalowe zbrojenie, ale wkrótce będzie ona betonowana. niestety obiekt przebiega przez rejon, który wcześniej uznany został przez radnych gminy Rokietnica za obszar krajobrazu chronionego. Budowa obwodnicy spowodowała też zamknięcie znajdującego się w pobliżu, a jedynego w Wielkopolsce pełnowymiarowego pola golfowego w Bytkowie.

Najtrudniejszym w budowie obiektem był tunel pod linią kolejową Poznań - Piła, znajdujący się przy węźle Złotkowo.
[cyt]- Budowaliśmy go bez przerywania ruchu pociągów. Betonowa "skrzynia" tunelu powstała najpierw przy nasypie kolejowym. Następnie była wsuwana pod tory po przygotowanej betonowej płycie. Tunel przesuwało blisko dwadzieścia siłowników hydraulicznych - mówi Piotr Chodorowski, zastępca dyrektora poznańskiego oddziału GDDKiA.

Zasadnicza część odcinka Złotkowo - Rokietnica ma być gotowa na przełomie lata i jesieni. Żeby przejezdna była cała obwodnica musi powstać liczący niecałe 6 km fragment z Rokietnicy do Swadzimia. Wczoraj rokietniccy radni zwrócili się do GDDKiA o jak najszybsze rozpoczęcia budowy tego odcinka i oddanie go, choćby w przejezdnej formie, do końca roku 2012.

Na razie drogowcy nie mają na ten cel pieniędzy. Lista inwestycji drogowych, które miałyby być sfinansowane z Krajowego Funduszu Drogowego miała znaleźć się na biurku ministra finansów w piątek. Czy zostanie zaakceptowana przekonamy się wkrótce.

Radni gminy Rokietnica zaapelowali też do GDDKiA o współfinansowanie budowy jezdni na Trakcie Napoleońskim. Jest to droga gminna łącząca obwodnicę z ul.Szkolną i dalej drogą wojewódzką Szamotuły - Poznań. Czy jest cień szansy na tą budowę wiadomo będzie po jutrzejszym spotkaniu dyrektora GDDKiA Marka Napierały z wicestarostą poznańskim Tomaszem Łubińskim i wójtem Rokietnica Bartoszem Derech.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski