Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zaczniesz czytać za miliard złotych? Tyle daje ministerstwo...

Anna Jarmuż
Organizatorzy kampanii "Nie czytasz, nie idę z Tobą do łóżka!" postawili na prowokacje. Na zdjęciach, w wydanym przez nich kalendarzu, modelki i modele pozują w łóżku z ulubioną książką
Organizatorzy kampanii "Nie czytasz, nie idę z Tobą do łóżka!" postawili na prowokacje. Na zdjęciach, w wydanym przez nich kalendarzu, modelki i modele pozują w łóżku z ulubioną książką Krzysztof Wojciewski
Miliard złotych - taką kwotę Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego planuje przeznaczyć na Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa. Projekt jest realizowany od stycznia 2014 roku. Już teraz jednak pojawiają się głosy, że duże pieniądze zostaną wyrzucone... w błoto.

Zdaniem krytyków program nie realizuje najważniejszych celów, jak np. dofinansowanie szkolnych bibliotek. Inni zwracają uwagę, że nie trzeba wydawać dużych pieniędzy, aby zachęcić ludzi do czytania. Świadczy o tym popularność takich kampanii społecznych jak "Nie czytasz, nie idę z Tobą do łóżka!".

Wśród głównych założeń ministerialnego programu znalazło się: wzmocnienie roli gminnych bibliotek publicznych (m.in. przez remonty, zakup nowości wydawniczych czy tworzenie elektronicznych systemów bibliotecznych).

Minister planuje też dofinansować niekomercyjne publikacje literackie i czasopisma kulturalne. Chce znaleźć pieniądze na programy promujące czytelnictwo, organizację spotkań i dyskusji o książkach oraz szkolenia księgarzy i bibliotekarzy. W ramach programu prowadzone będą też badania i analizy dotyczące stanu czytelnictwa. Realizacja programu została przewidziana na lata 2014 - 2020. Przez ten czas ministerstwo planuje wydać miliard złotych.

- Z przewidzianych na 2014 rok 78,5 milionów złotych ani złotówka nie zostanie wydana bezpośrednio na aktywizację czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Za to aż 2 mln zł przeznaczono na kampanię reklamową samego programu - dowodzą członkowie grupy STOP likwidacji bibliotek.

Ich zdaniem, cele zapisane w programie mogą być realizowane tylko przez instytucje kultury, których zasięg ogranicza się do już aktywnych czytelników (takich nie trzeba do czytania namawiać).

- Pierwszy kontakt z książką młody człowiek ma właśnie w szkolnej bibliotece. Często właśnie od tego, co w niej znajdzie, zależy, jaki stosunek do książek będzie miał w przyszłości - stwierdza Juliusz Wasilewski, redaktor naczelny czasopisma "Biblioteka w Szkole" oraz inicjator akcji "STOP likwidacji bibliotek". - Szkolne biblioteki są najgorzej dofinansowane. Książki, które uczeń może tam znaleźć to zwykle dary lub pozycje kupione za pieniądze rodziców. Brakuje nowości czytelniczych. Jak długo uczniowie mają czytać o przygodach Stasia i Nel?

Często jednak to nie pieniądze wydane na szkolenia bibliotekarzy, a oryginalny pomysł może skutecznie zachęcić ludzi do czytania książek.
Świadczy o tym popularność kampanii społecznej Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!".

Jej pomysłodawcy - członkowie warszawskiej Grupy Twórczej Qlub Xsiążkowy, którzy spotykają się, by dyskutować o przeczytanych książkach - postawili na prowokację. Postanowili wydać niecodzienny kalendarz. Modele i modelki na zdjęciach zostali uchwyceni w intymnej sytuacji z ulubioną książką i łóżkiem w tle. W akcję włączyli się społecznicy i gwiazdy popkultury.

- Podeszliśmy do tej kampanii z poczuciem humoru - mówi Bianka Siwińska, inicjatorka akcji. - Pomyśleliśmy sobie, że wiele rzeczy sprzedaje się poprzez seks i erotykę. Dlaczego nie promować w ten sposób także literatury?

Do tej pory wydano już trzy kalendarze, a o kampanii zrobiło się naprawdę głośno. Fanpage "Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!" na facebooku polubiło już ponad 87 tys. osób. Kampania zdobyła też wiele nagród (m.in. Kampania Społeczna Roku 2011, Impactor 2012 czy Złoty Spinacz 2012). Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy nie przestaje jednak działać. Organizuje wystawy zdjęć oraz spotkania pt. "Świńskie Czytanki" w ramach których znane osoby, czytają pikantne fragmenty wielkiej światowej literatury.

Coraz częściej, osoby chcące promować czytelnictwo stawiają na internet. W sieci można znaleźć wiele blogów i stron o charakterze literackim.

- Ludzie aktywnie uczestniczą w naszych konkursach, komentują i lajkują - przyznaje Weronika Baran, poznanianka założycielka portalu Opętani czytaniem i facebookowej strony Lubię czytać, na których można znaleźć m.in. recenzje najnowszych książek. - Od kilku lat to właśnie internet jest najłatwiejszym, najtańszym i najskuteczniejszym narzędziem marketingu. Branża wydawnicza jest dość specyficzna, ale poprzez rozwój nowych technologii, czytniki, ebooki robi się coraz bardziej multimedialna.

Z czytaniem coraz gorzej
Ponad 60 proc. Polaków przyznaje, że nie czyta ani jednej książki w ciągu roku - wynika z raportu przygotowanego rzez Instytut Książki i Czytelnictwa Biblioteki Narodowej.
Dane opublikowane w 2013 r., nie napawają optymizmem. Niestety, jest coraz gorzej. W 2002 r. liczba osób nieczytających wynosiła 44,4 proc., w 2006 r. było to już 50,3 proc., a w 2012 r. aż 60,8 proc. Dane na temat tych, którzy jednak coś czytają, też nie powalają na kolana. 26,5 proc. Polaków czyta w ciągu roku od 1 do 6 książek. Tylko 11,1 proc. naszych rodaków sięga w ciągu roku po więcej niż 7 książek. Większość Polaków przyznaje, że życie czytelnicze zakończyła... na etapie edukacji szkolnej.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES [email protected]!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Zaczniesz czytać za miliard złotych? Tyle daje ministerstwo... - Głos Wielkopolski

Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski