reklama

Zanim cokolwiek podpiszesz...

Anna NagelZaktualizowano 
123rf
"Twoje Finanse" 50+. Odcinek 10 - Żadnej decyzji finansowej nie sprzyjają pośpiech i nadmierne emocje

W kolejnych odcinkach naszego poradnika staraliśmy się zachęcić czytelników do korzystania z usług i produktów bankowych, jednocześnie uczulając na niebezpieczeństwa, jakie czyhają na tych, którzy do zarządzania domowym budżetem podchodzą niefrasobliwie. Dziś chcemy was przekonać do przestrzegania jednej złotej zasady - śpiesz się powoli. Bo właśnie decyzje podejmowane w pośpiechu najczęściej bywają fatalne w skutkach.

Wielokrotnie podkreślaliśmy, jak ważne jest dokładne czytanie umów. Niestety umowy dotyczące produktów i usług finansowych to często kilkanaście stron, na których drobnym drukiem szczegółowo opisane są warunki korzystania z danej oferty. W większości przypadków przychodzimy do banku czy innej instytucji, gdzie pracownik podsuwa nam kolejne dokumenty do podpisu. W takich warunkach trudno ze zrozumieniem przeczytać dziesiątki paragrafów napisanych w dodatku fachowym, nieprzystępnym językiem. Dlatego też warto poprosić pracownika banku o udostępnienie nam umowy przed podpisaniem, tak abyśmy mogli się z nią zapoznać na spokojnie w domu.

Niestety nie wszystkie banki idą klientom na rękę, a ich pracownicy nie zawsze dają klientom czas do namysłu, nakłaniając ich do podpisania umowy na miejscu. Jeżeli tak się zdarzy i podpiszemy umowę bez dokładnego sprawdzenia jej zapisów, musimy wiedzieć o tym, że mamy 10 dni na wycofanie się z niej - bez podania przyczyny i bez żadnych dodatkowych kosztów. Zawsze warto więc przemyśleć swoją decyzję ponownie i przeanalizować ją na zimno w zaciszu domowym.

Warto skonsultować się z kimś z rodziny czy - w przypadku umów na poważniejsze kwoty - z prawnikiem przed podpisaniem umowy. Należy też wiedzieć, że umowy bankowe przeważnie nie podlegają negocjacjom. Jeżeli więc nawet znajdziemy jakiś niekorzystny dla nas zapis, wprowadzenie zmian do umowy jest w zasadzie niemożliwe. W takim przypadku warto sprawdzić oferty konkurencji i nie podpisywać umowy, która budzi nasz niepokój.

Nigdy nie powinniśmy podpisywać się pod dokumentem, którego treści nie rozumiemy. Zawsze dopytujmy sprzedawcę o szczegóły, a jeżeli nie będzie potrafił nam wyjaśnić jakiegoś zapisu albo będzie starał się go zbagatelizować, powinna nam się zapalić czerwona lampka. Możemy poprosić o wyjaśnienie niejasności na piśmie - w przypadku sytuacji konfliktowej będzie to nasze dodatkowe zabezpieczenie.

Pamiętajmy też o tym, że są instytucje, których zadaniem jest ochrona interesów konsumentów. Możemy zwrócić się o pomoc i poradę zarówno przed podpisaniem umowy, jak i w sytuacji, gdy zostaliśmy oszukani. Najbardziej znaną instytucją jest Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, ale nie prowadzi on bezpośrednich interwencji w indywidualnych sprawach osób prywatnych. UOKiK (www.uokik.gov.pl) prowadzi natomiast wiele działań edukacyjnych i wspierających konsumentów w walce z nieuczciwymi przedsiębiorcami.

Na straży praw każdego z nas stoją takie organizacje jak Federacja Konsumentów (www.federacja-konsumentow.org.pl) czy Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (www.konsumenci.org). Federacja Konsumentów prowadzi bezpłatną infolinię. Pod numer 800 007 707 można dzwonić w dni powszednie w godz. 9-17. SKP prowadzi natomiast Konsumenckie Centrum e-porad, które umożliwia każdemu zainteresowanemu skorzystanie z bezpłatnej porady prawnej. Zainteresowani mogą przesyłać także pytania na adres poczty elektronicznej: porady@dlakonsumentow.pl. Obie te instytucje doradzają nie tylko w kwestiach związanych z rynkiem usług finansowych, zajmują się wszystkimi branżami. Warto zapamiętać zatem te adresy, bo mogą przydać się nam w wielu sytuacjach. Ponadto w całym kraju funkcjonują miejscy rzecznicy konsumentów - kontakt od nich uzyskamy przez nasz urząd miasta czy gminy.

Kliknij, aby czytać materiały z cyklu Twoje finanse. W komentarzach dziel się swoimi doświadczeniami, spostrzeżeniami i poradami!

Kliknij, aby przejść do pozostałych odcinków serii Twoje finanse 50+

Cykl publikacji "Twoje Finanse" powstaje we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim w ramach programu edukacji ekonomicznej. Więcej o ekonomii na stronie NBP.pl

60 Sekund Biznesu: Wyczerpuje się imigracja ukraińska

Wideo

Materiał oryginalny: Zanim cokolwiek podpiszesz... - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 4

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

P
Paweł

...tyle że przypadków, w których bez podania przyczyn można odstąpić od umowy, jest niewiele...

M
Miriam

Warto pamiętać, że wiele umów można wypowiedzieć bez dodatkowych kosztów. Najprościej przy zakupach przez internet. Tyle że przesyłka towaru, który kupujemy a potem zwracamy, w jedną i drugą stronę obciąż nas...

L
Liza

No właśnie, przede wszystkim trzeba wziąć umowę do domu i na spokojnie przeczytać. Najlepiej zresztą z kimś przytomnym, kto ma do takich rzeczy głowę.

k
konsument

- dzięki takim pozbawionym wiedzy merytorycznej "artykulikom" pisanym przez niedouczone i niechętne wiedzy panie redaktorki wprowadza się starsze osoby w błąd!! Pani redaktor coś słyszała i tą wiedzą się popiasała -ale niestety 10 DNI przysługuje tylko w ściśle określonych prawem okolicznościach - czekam na sprostowanie redakcji!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3