Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zasadzki cyberprzestępców, czyli ciemna strona internetu

Joanna Labuda
Zasadzki cyberprzestępców, czyli ciemna strona internetu
Zasadzki cyberprzestępców, czyli ciemna strona internetu Marek Zakrzewski
Oszuści internetowi wymyślają coraz to nowe techniki, aby nabierać użytkowników sieci. Nie lekceważ zagrożeń płynących z sieci i świadomie wybierz bezpieczeństwo online.

Internet to prawdziwa kopalnia danych osobowych i prywatnych informacji. Przestępcy, którzy wchodzą w ich posiadanie, mogą wyczyścić nasze konta lub przechwycić prywatne wiadomości. Dlatego prezentujemy najczęściej spotykane cyberoszustwa i radzimy, jak się przed nimi ustrzec.

1.Zakupy online. Coraz więcej Polaków kupuje przez internet. Kuszą ich niższe ceny, szybka wysyłka, łatwość dostępu do rzeczy trudno osiągalnych oraz możliwość zapoznania się z komentarzami internautów, którzy już dany produkt nabyli. Choć zakupy online mają swoje zalety, trzeba mieć się na baczności.
Udostępniając sprzedawcy swoje dane (imię i nazwisko, adres, numer karty kredytowej), narażamy się w pewien sposób na niebezpieczeństwo. Zdarza się, że sklepy internetowe nie posiadają systemu SSL, który szyfruje dokonywane transakcje. Jeśli przy adresie strony nie pokazuje się symbol kłódki, zdobycie naszych danych i numeru konta zajmie hakerowi kilka minut (więcej: patrz ramka).

2.E-bankowość. Polska była jednym z pierwszych krajów, których mieszkańcy mogli zapłacić za zakupy telefonem komórkowym. Przed nami z tej możliwości korzystali tylko Francuzi i Brytyjczycy. Bankowość elektroniczna ułatwia nam życie, jednak należy pamiętać, że cyberprzestępcy stanowią dla nas zagrożenie również na tym poziomie. Aby bezpiecznie korzystać z e-bankowości należy zawsze sprawdzać, czy strona jest bezpieczna, a przelewów dokonywać na własnym komputerze. Zaraz po zakończeniu transakcji należy wylogować się z konta i zamknąć stronę.

Pamiętaj, że cyberprzestępcy mają różne sposoby na wyłudzenie pieniędzy. Ostatnio popularną metodą jest skimming, czyli kradzież pieniędzy z bankomatów, w których złodzieje instalują małe czytniki kart. Żeby nie paść ofiarą skimmingu, korzystaj z bankomatów, które są wewnątrz placówek bankowych i zawsze zakrywaj dłonią wybierany PIN. Sprawdzaj także, czy bankomat nie ma zainstalowanego czytnika paska magnetycznego. Żeby to zrobić, dotknij ręką elementu, do którego wsuwasz kartę.
3.Cyberprzestępstwa. To obecnie najbardziej niebezpieczne pułapki, w które wpadają internauci. Jednym z najczęściej spotykanych cyberprzestępstw jest "pishing". Haker rozsyła e-maile, które przypominają wiadomości rozsyłane przez znane nam firmy. Maile zawierają linki lub załączniki, które przenoszą nas na stronę przypominającą witrynę tej firmy. Osoba, która da się nabrać, wpisuje i jednocześnie ujawnia swoje dane osobowe itd. Jeśli nie chcesz wpaść w pułapkę hakera, zamknij e-maila i zaloguj się na swoje konto w nowej karcie, nie włączając linka. Wtedy przekonasz się, czy rzeczywiście wystąpiły jakieś problemy.
"Pharming" to zmodyfikowana wersja "phisingu". Chodzi w niej o zainfekowanie twojego komputera oraz zdobyć hasła i loginu. W tym wypadku nazwę banku wpisujesz w wyszukiwarkę, która kieruje cię na fałszywą stronę. Żeby ustrzec się oszustwa, zaopatrz się w program antywirusowy z aktualną bazą wirusów.

Cyberprzestępcy nie śpią i cały czas wymyślają nowe metody działania. Dlatego w inter-necie zawsze kieruj się zasadą ograniczonego zaufania. Nie podejmuj pochopnych decyzji i nie "klikaj" w co popadnie.

Sprawdzaj dokładnie:
Przed dokonaniem zakupy dokładnie przeczytaj regulamin sklepu internetowego.

Sprawdź czy sklep posiada protokół SSL, który szyfruje dane potrzebne do dokonania zakupu. Na początku adresu witryny powinien widnieć "https", a nie jak bywa w innych przypadkach - "http".

Przejrzyj opinie internautów na temat sklepu/ sprzedawcy. Zwróć szczególną uwagę na ich ilość i wiarygodność.
Robiąc zakupy online, nie korzystaj z publicznych komputerów.

Sprawdź dane kontaktowe i identyfikacyjne sprzedawcy (nazwa sklepu, adres, numer telefonu czy e-mail). Spróbuj znaleźć o nim informacje na innych witrynach internetowych.

Zachowaj korespondencję ze sprzedawcą do czasu zakończenia transakcji. Jeśli nie zakończy się sukcesem, e-maile i pisma mogą posłużyć ci jako dowód.

Przed dokonaniem zakupu, "odśwież" program antywirusowy. Zmniejszy to ryzyko wycieku Twoich danych osobowych,
Przy odbiorze przesyłki najpierw sprawdź zakup, a później wyciąg z karty kredytowej oraz stan konta.
Pamiętaj! Kupując w internecie, masz prawo do:

  • Pisemnego potwierdzenia informacji o dokonaniu zakupu. Warto wydrukować stronę, na której pojawia się potwierdzenie złożenia zamówienia.
  • Odstąpienia od umowy w ciągu 7 dni roboczych (w Polsce 10 dni kalendarzowych) bez ponoszenia dodatkowych kosztów (z wyjątkiem kosztów zwrotu towaru do sprzedawcy) oraz bez podawania przyczyny.
  • W razie problemów ze sklepem, można zgłosić sprawę do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Niechciany produkt możesz zwrócić w terminie 14 dni od dokonania zakupu. Musi jednak spełniać pewne warunki:

  • Odsyłany towar musi być w stanie niezmienionym (niezniszczonym). Musi posiadać wszystkie metki i plakietki. Może być jednak rozpakowany.
  • Musisz okazać dowód kupna towaru - paragon lub fakturę.
  • Takie produkty, jak płyty CD lub DVD zostaną przyjęte tylko w oryginalnym opakowaniu.
  • Koszt przesyłki pokrywa konsument.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski