18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

"Zgniłe jajo polskiej edukacji" czyli gimnazja do likwidacji

Anna Jarmuż
Krystyna Łybacka: jestem za 9-letnią szkołą podstawową Grzegorz Dembiński
Likwidacja gimnazjów i przywrócenie 8-letnich szkół podstawowych oraz 4-letnich liceów - takie zmiany zapowiadali w sobotę posłowie Prawa i Sprawiedliwości. O tym, że gimnazja to "zgniłe jajo polskiej edukacji" partia Jarosława Kaczyńskiego powtarza już od dawna. Co ciekawe, w tej kwestii z PiS zgadzają się też przedstawiciele innych ugrupowań. Jak mówią, 15 lat to wystarczający czas, by ocenić plusy i minusy reformy, wprowadzonej za rządów Jerzego Buzka.

- Dla osób, które mają pojęcie o oświacie, nie ulega wątpliwości, że pomysł gimnazjów się nie sprawdził. Świadczą o tym twarde fakty - stwierdza Zbigniew Dolata, poseł PiS z Konina, członek sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży.
Jego zdaniem na niekorzyść gimnazjów przemawiają zarówno występujące problemy wychowawcze, jak i wadliwy program nauczania.

Zobacz też:
Zlikwidować gimnazja albo... pomyśleć

Reforma oświaty, wprowadzająca gimnazja, 3-letnie licea i 4-letnie technika nastąpiła w 1999 r.

- Młodzież w wieku 13-16 lat znajduje się w trudnym okresie. Jest w niej bardzo wiele agresji. Gimnazjaliści walczą o pozycję w nowej szkole. Problemem w tym czasie są dla nich też buzujące hormony - wylicza Zbigniew Dolata. - Wadliwy jest również program nauczania. W praktyce zarówno uczniowie gimnazjów, jak i szkół ponadgimnazjalnych uczą się przez 2,5 roku. Jeden semestr im ucieka. Niektóre wiadomości są powtarzane, innych tematów nie porusza się w ogóle.

Skutek? Osłabienie poziomu intelektualnego społeczeństwa. - Nauczyciele w liceum narzekają na poziom wiedzy gimnazjalistów, a wykładowcy akademiccy na umiejętności licealistów - uważa Z. Dolata. Zgadza się z nim Krystyna Łybacka, posłanka SLD i była minister edukacji.

- Każdy, kto naprawdę przejmuje się losem edukacji widzi, że gimnazja nie były dobrym pomysłem. Również SLD dąży do ich likwidacji. Trzeba jednak pamiętać, że potrzebujemy reformy a nie rewolucji. Do zmian trzeba podejść kompleksowo. Musimy zastanowić się, co chcemy osiągnąć i komu te zmiany mają służyć. Wszystko musi też odbywać się we współpracy z samorządami - tłumaczy Krystyna Łybacka.

Zdaniem byłej minister edukacji idealny model to podział na 9-klasową szkołę podstawową i 3- lub 4-letnią szkołę średnią. Z tą różnicą, że młodsze dzieci - z klas 1-3 - zakwalifikować należałoby do jednej grupy z przedszkolakami (dzieci te uczyłyby się w jednym budynku, blisko domu).

Likwidacja gimnazjów znalazła się w programie Twojego Ruchu. Co ciekawe, mówią o niej także niektórzy posłowie Polskiego Stronnictwa Ludowego i Platformy Obywatelskiej, mimo że koalicja oficjalnie jest przeciwko takiemu rozwiązaniu.

- System osiem plus cztery jest mi o wiele bliższy - stwierdza Jacek Tomczak, poseł PO z Poznania. - Od reformy, która wprowadziła gimnazja, minęło mnóstwo czasu. Nadszedł moment podsumowania. Dyskusja na ten temat jest potrzebna i nieunikniona.

Od dawna mówi się, że decyzja o zmianach była błędem, bo młodzież w tym wieku jest trudna

Nie wszyscy jednak odnoszą się do pomysłu likwidacji gimnazjów tak pozytywnie. Na wady takiego rozwiązania zwracają uwagę nie tylko posłowie opozycji, ale i Joanna Kluzik- Rostkowska. Minister edukacji tłumaczy, że szkoły podstawowe już teraz są przepełnione. Poza tym, likwidacja gimnazjów to także koszty, konieczność zwolnień nauczycieli oraz zakupu nowych podręczników. Kluzik- Rostkowska powołuje się też na raport PISA (Program Międzynarodowej Oceny), w którym polscy gimnazjaliści wypadli całkiem nieźle.

- Uczniowie potrafią rozwiązywać testy. Nie są jednak przygotowani do studiów i pracy. Co do kosztów, zastanówmy się, ile kosztuje nas trwanie w wadliwym systemie edukacji - studzi entuzjazm Zbigniew Dolata.

Trochę historii:
Reforma oświaty, która wprowadziła gimnazja, 3-letnie licea ogólnokształcące oraz 4-letnie technika i licea profilowane obowiązuje od 1999 r.
Za zmiany odpowiada AWS - Akcja Wyborcza Solidarność. Na czele rządu stał wówczas Jerzy Buzek. Ministrem edukacji był Mirosław Handke.
Głównym założeniem reformy było wyrównanie szans edukacyjnych dzieci z zaniedbanych cywilizacyjnie i ekonomicznie środowisk. Pomysłodawcy reformy zapowiadali, że gimnazjum będzie szkołą z lepszą kadrą i wyposażeniem niż przeciętna szkoła podstawowa. Tworzenie gimnazjów jako nowych placówek miało być także okazją do selekcji najlepszych nauczycieli oraz nowych, twórczych i dynamicznych dyrektorów.
Reforma, która łączyła się z koniecznością budowy lub adaptacji budynków gimnazjów kosztowała samorządy około 70 milionów złotych.
Wprowadzenie do polskiego systemu edukacji nowego tworu, jakim były gimnazja, łączyło się z innymi zmianami: obowiązywaniem sprawdzianu szóstoklasisty (na zakończenie szkoły podstawowej) i egzaminu gimnazjalnego (na zakończenie gimnazjum) oraz likwidacją większości zasadniczych szkół zawodowych.

WIDZIAŁEŚ COŚ CIEKAWEGO? ZNASZ INTERESUJĄCĄ HISTORIĘ? MASZ ORYGINALNE ZDJĘCIA?
NAPISZ DO NAS NA ADRES WYDAWCA@GLOS.COM!

Możesz wiedzieć więcej! Kliknij i zarejestruj się: www.gloswielkopolski.pl/piano

Wideo

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

i
iza

Jeśli autor powyższego komentarza jest naprawdę magistrem, inżynierem, nauczycielem, to ja już wiem gdzie przyczyna faktu że szkoła nie spełnia oczekiwań rodziców i młodzieży. Ta osoba nie potrafi pisać po polsku, nie umie logicznie sformułować swojej wypowiedzi i poprawnie pod względem logicznym, stylistycznym, gramatycznym, interpunkcyjnym, a także edycji tekstu... I jak ktoś taki ma oceniać innych?

N
Nadia

Uważam iż powrót do 8-letniego systemu edukacji podstawowej , 4-letniego liceum i 5-letniego technikum jest jak najbardziej trafiony.Niestety ale ilosc książek gimnazjalistow absolutnie nie przekłada się na ich wiedzę.. W związku z panującym bezrobociem tysiące ludzi musialo się przekwalifikowac i obecnie wykonują pracę całkiem inną od pierwotnej lub nawet nieadekwatną do wykształcenia więc dlaczego wśród nauczycieli nie może być podobnie ???

b
byly nauczyciel

nauczyciele gimnzjow beda uczyc w 7 i 8 klasie podstawowki
dojdzie potrzeba zatrudnienia dodatkowych nauczycieli w szkolach srednich
jedyne utrudnienie to koniecznosc przeniesienia sie do innej szkoly
ale przy reformie bedzie to obowiazkiem wladz szkolnych i samorzadowych
spokojnie poczekajmy na szczegoly
pozdrawiam i zycze spokojnej i owocnej pracy

g
gość

Jestem przerażona pomysłem zlikwidowania gimnazjum,gdyż prawdopodobnie zostanę bez pracy. Myślę, że to nie gimnazja rodzą patologie, ale brak opieki rodziców, którzy są zmuszeni wyjeżdżać za granicę " za chlebem". W mojej klasie połowa rodziców właśnie tam pracuje. Ponadto nie zauważyłam, żeby zachowania gimnazjalistów odbiegały od zachowania uczniów kończących przed laty klasę siódmą czy ósmą( mogę porównać, bo zaczęłam pracę, gdy funkcjonowała jeszcze przez kilka lat ośmioklasowa szkoła podstawowa). Uważam, że problem jest sztucznie wyolbrzymiany. Czyżby w szkołach podstawowych i średnich nie było uczniów łamiących regulaminy?
Może też warto by było, planując reformę, nie niszczyć już całkiem dobrze funkcjonujących gimnazjów, a pomyśleć o wydłużeniu o jeden rok edukacji w liceum i technikum, by lepiej przygotować młodych ludzi do studiowania i świadomego wyboru kierunku edukacji, by nie zasilali szeregu bezrobotnych. A może by tak jeszcze zacząć w kraju tworzyć miejsca pracy i na tym się skupić, bo za kilka lat będziemy mieć dziurę pokoleniową. Warto wspomnieć o poziomie merytorycznym gimnazjów. Jest naprawdę wysoki. Absolwenci dobrze radzą sobie w szkołach ponadgimnazjalnych i nieraz dziękują swoim nauczycielom za dobre przygotowanie do kolejnego etapu edukacyjnego. "Dziękuję" elektoratowi PiS-u za perspektywę zwiększenia ilości bezrobotnych pedagogów i pracowników niepedagogicznych szkoły.

a
aaa

Pedagog – nauczyciel z 20 letnim stażem
„Gratuluję” tym nauczycielom, którzy głosowali na PIS. Rozwalą wszystko, co w szkole już fajnie działa np. egzaminy po każdym poziomie szkolnym (przy analizie wyników z egzaminów mamy wnioski nad czym popracować mocniej a co jest OK), ostatnie wyniki badań europejskich dla gimnazjalistów i licealistów wskazują, że jesteśmy w czołówce europejskiej (w prasie angielskie już mówią, że dzieci z Wielkiej Brytanii są gorzej przygotowane niż polskie i będą podpatrywać nasze szkolnictwo).
Nie wiem skąd się wzięło przekonanie, że w gimnazjum jest rozwydrzone, brak kultury itd. Uczyłem w starym systemie i wszystkie te przypadłości były w klasie 7 i 8 – wniosek: taki wiek, a młodzież jest bardzo dobrze wychowana ale i zdarzają się osoby chamskie jak w życiu. Proszę sobie przypomnieć zachowanie swoich kolegów w klasach ostatnich szkoły podstawowej. Przesunięcie ucznia z jednego budynku do drugiego nie zmieni jego zachowania. Z ostatnich badań wynika, że to w szkole podstawowej dzieci najczęściej się spotykają z agresją – to co zamykamy podstawówkę?
Ja rozumiem, że wprowadzenie reform napędza koniunkturę (kasę) dla wybranych osób. Muszą być napisane nowe programy (kasa), założenia reformy (kasa), opracowanie nowych form egzaminu (kasa), nowe książki (kasa) itd. W skali kraju są to miliony zł. wyrzucone w błoto – no ale ktoś na tym zarobi 
Proszę zauważyć, że nic na tym dzieci i młodzież nie zyskuje.
PS.
A może na przekór dorzucić proszę jeszcze ze 2 godziny religii do 2 godzin tygodniowo, które już są i odbywają się od maluszków w przedszkolu poprzez Szkołę Podstawową, Gimnazjum i Liceum. Na pewno nastąpi radykalna poprawa zachowania wśród młodzieży oraz przyrost wiedzy.

M
Marian

@KTS
Mirosław Handke i Buzek.

K
Krzysztof

zastanawia mnie kiedy nasze społeczeństwo zauważy iż wprowadzenie gimnazjów , jak likwidacja zawodowej armii , likwidacja przemysłu ,likwidacja tajnych służb , prywatyzację spółek państwowych które maja wpływ na stabilność państwa i dużo innych zbiegów i wydążeń losowych . To większy plan - najłatwiej podbija się kraję nie zdolne : do szybkiej produkcji , pozbawionych kierownictwa , pozbawionych motywacji . ps. Poseł Dolata nie mieszka już w Gnieźnie ?

T
Tadek

politycy, którzy głoszą, że jak się zlikwiduje gimnazja to zniknie problem trudnej młodzieży naprawdę nie grzeszą inteligencją. Gimnazja są dobre, trzeba je wesprzeć np. psychologiem, terapeutą uzaleznień, dobrym pedagogiem. Rzeczywistośc jest taka, że samorządy oszczędzają jak mogą na szkołach nie widząc w nich zyskownych instytucji i traktują jako zło konieczne

G
Gość

tylko ktos ,kto ma pojecie o oswiacie moze rzeczywiscie Panie posle zbigniewie dolata zabierac glos, wlasnie dlatego ze w gimnazjach wystepuja problemy wychowawcze nalezy je zostawic,reforma byla rewelacyjna chociazby z tego wzgledu ,mlodziez w trudnym wieku na szczescie zostala oddzielona od dzieci jeszcze niewinnych(13-16),Panie Dolata ta trudna mlodziez ma byc znowu z dziecmi i je rozbijac ?oslabienie poziomu spoleczenstwa ?przeciez to nieprawda nastapil wzrost osob z wyzszym wyksztalceniem,narzekania nauczycieli na nic sie zdaja chyba tych ktorzy nadal nie potrafili sie zreformowac i oceniaja wedlug skali 2-5,co jest niedozwolone ,a idealny model,m o ktorym sie mowi juz byl tyle ze przed druga wojna swiatowa i w jego wyniku mielismy w niektorych rejonach Polski tysiace analfabetow (wyjatkiem bylo Lwowskie i krakowskie),tylko dzieki tzw.egzaminom mozna czuwac nad prawidlowa edukacja i na biezaco analizowac ,oczywiscie nie wszyscy to robia ale to nie wina reformy tylko nauczycieli roznie wykonujacych swoja prace ,wprowadzenie kosztownego systemu chcecie znowu zniweczyc?kolejny raz wprowadzacie zasade ,kazda wladza musi sie czyms wykazac wiec trzeba zmieniac bo nie ma o czym dyskutowac przed wyborami?wiem co pisze ,bo wlasnie za osiagniecia w pracy dydaktyczno-wychowawczej w najtrudniejszym okresie nauki gimnazjum mialam sukcesy ,rewelacja jeszcze raz podkresle bylo utworzenie gimnazjow a to ,ze trzeba sie tam wyjatkowo napracowac to inna kwestia.

K
Kol

Zlilwifdować te instytucje kształczące przyszłych stangretów i pokojowe.

X
XXXC

PO już likwiduje gimnazja, tyle, ze teraz oddaje budynki znajomym Salezjanom, a po nowej reformie juz kumpli ubędzie....

K
KTS

Jak się ta kura nazywa która zgniłe jajo zniosła

s
stirlitz

"Minister edukacji tłumaczy, że szkoły podstawowe już teraz są przepełnione." - żeście polikwidowali, oddawali budynki za bezcen kościołom i łączyli rejony szkolne w kołchozy to się nie dziwcie, że są przepełnione. Dajcie ludziom (nauczycielom, obsłudze) pracę, oddajcie budynki gimnazjów szkołom podstawowym, to się wyrówna. Wyżu ostatnio nie było. 30 lat temu były klasy od A do L na dwie zmiany w podstawówkach i ludzie żyli.

"likwidacja gimnazjów to także koszty, konieczność zwolnień nauczycieli" - zwolnienie nauczyciela to chyba nie koszt? pani minister słyszy co sama mówi? nauczyciele nie będą zwalniani tylko zmienią stanowisko pracy na podstawówkę. oszczędności wezmą się z braku np. sprawdzianu 6 klas (oszczędności na komisjach, papierach itd.) czy sprzedaży/wynajmu niepotrzebnych gimnazjów.

y
y

Zawsze się znajdzie jakiś zaprzaniec który za banana więcej dziennie będzie siał złowrogą propagandę i wychodził z siebie aby indoktrynować wg życzeń swojego pana ...

Serdeczne pozdrowienia dla Verlagsgruppe Passau GmbH :*

Swoją drogą cała ta administracyja to jedno wielkie zgniłe jajo a PiS nie jest żadną alternatywą ...

z
z

jak zamkną gimnazja to kto będzie pisał do Głosu i Wyborczej?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3