Zmiany na ulicy Swoboda w Poznaniu. Czy zlikwidują miejsca postojowe dla samochodów? To zależy od mieszkańców. Trwają konsultacje

Bogna Kisiel
Bogna Kisiel
Ulica Swoboda w Poznaniu przypomina jeden wielki parking. Samochody stoją wszędzie, zajmują chodniki, piesi muszą przeciskać się między nimi, matki z dziećmi w wózkach czasami nie mają szans, by przejechać, ponieważ jest zbyt wąsko. Waldemar Wylegalski
Gdy na początku roku mieszkańcy budynków przy ulicy Swoboda w Poznaniu dowiedzieli się o planach zmierzających do wprowadzenia zmian organizacji ruchu na tej ulicy, zaprotestowali. Sprzeciwili się dalszemu ograniczaniu miejsc postojowych i zażądali przedstawienia przez miasto takiego rozwiązania, które umożliwi parkowanie samochodom. - Z uwagi na deficyt miejsc parkingowych intencją władz miasta jest zachowanie na tej ulicy, jak największej liczby legalnych miejsc postojowych – zapewniał wtedy Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu.

Część mieszkańców z rezerwą podeszła do tej deklaracji. Obawili się, że ich celem jest ograniczenie liczby aut poprzez likwidację miejsc postojowych. Prawdą jest, że ulica Swoboda przypomina jeden wielki parking. Samochody stoją wszędzie, zajmują chodniki, piesi muszą przeciskać się między nimi, matki z dziećmi w wózkach czasami nie mają szans, by przejechać, ponieważ jest zbyt wąsko.

Czytaj też: Mieszkańcy z ul. Swoboda: Sprzeciwiamy się dalszemu ograniczaniu miejsc postojowych. Stop bezmyślnemu stawianiu barier wzdłuż ulicy

Chcąc ukrócić niezgodne z przepisami parkowanie wprowadzono już wcześniej zakaz parkowania, który obowiązuje m.in. przy Przedszkolu nr 100, w rejonie skrzyżowań z Marcelińską i ul. Świt czy przejścia dla pieszych przy szkole Podstawowej nr 88, a także przy wyjazdach z posesji. Dondajewski twierdzi, że problem nieprawidłowego i niebezpiecznego parkowania na chodnikach wymaga kompleksowego rozwiązania.

Nowa droga rowerowa na Grunwaldzkiej:

Miasto przedstawiło dwie propozycje, które właśnie są konsultowane z mieszkańcami. - Decyzja o przeprowadzeniu konsultacji w tej sprawie związana jest z dużym zainteresowaniem społecznym tematem, rozbieżnymi oczekiwaniami różnych grup mieszkańców oraz z chęcią zebrania możliwie licznych i miarodajnych opinii co do oczekiwań i proponowanych rozwiązań – twierdzi Michał Geszka, kierownik Oddziału Miejskiego Inżyniera Ruchu. I wyjaśnia: - Proponowane rozwiązania wynikają z konieczności dostosowania organizacji ruchu w rejonie tej ulicy do obowiązujących przepisów i potrzeb różnych grup użytkowników.

Sprawdź też: Tysiące szarych słupków pojawiło się w 2020 roku w Poznaniu. Montują je dla bezpieczeństwa, czy też po cichu likwidują miejsca postojowe?

Konsultacje dotyczą zmian na ulicy Swoboda, na odcinku od Marcelińskiej do Bukowskiej. Mieszkańcom przedstawiono dwa warianty organizacji ruchu na ulicy Swoboda. - Pierwszy zakłada ruch jednokierunkowy od Marcelińskiej do ulicy Świt. Umożliwia on zwiększenie liczby miejsc postojowych ze 150 do 156 przy jednoczesnej poprawie komfortu i bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu. Jest to wariant preferowany przez miasto – zaznacza Geszka.

Warto dodać, że przewiduje się też powstanie kopert dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla dostaw, ograniczenie prędkości do 30 km/h, a pieszym zapewnia się minimalną – dwumetrową – szerokość chodnika.

Warto wiedzieć: Poznań: Szpital MSWiA stara się o parking - na razie ma blokady na koła samochodów pacjentów i gości

- W drugim wariancie pozostaje ruch dwukierunkowy, który nie jest preferowany z uwagi na ograniczenie liczby miejsc postojowych ze 150 do 60 – mówi Geszka. - Zmniejszenie liczby miejsc wynika między innymi z obowiązku zapewnienia pieszym wymaganej przepisami minimalnej szerokości chodników.

MPK Poznań: Czego nie wolno robić w tramwaju i autobusie? Za...

Konsultacje rozpoczęły się 30 kwietnia. Zainteresowani swoje uwagi, opinie i propozycje mogą przesyłać mailem ([email protected]), pocztą tradycyjną (Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta - Miejski Inżynier Ruchu, pl. Kolegiacki 17, 61-841 Poznań) lub dostarczyć do Biura Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta – Miejski Inżynier Ruchu (pl. Kolegiacki 17).

- Na wtorek zaplanowano spotkanie online z mieszkańcami. Odbędzie się ono na platformie Zoom, będzie też transmitowane na kanale YouTube – mówi Piotr Józefiak, przewodniczący Rady Osiedla Grunwald Północ. I podkreśla: - Zależy nam, aby jak najwięcej osób wzięło udział w konsultacjach.

Spotkanie konsultacyjne odbędzie się 11 maja, rozpocznie się o godzinie 17 na platformie Zoom (https://poznan-pl.zoom.us/j/83751283812?pwd=M2lmSVlkSGttYmE3SFRQRllvSHlMQT09; Meeting ID: 837 5128 3812; Passcode: 940996). Jego przebieg będzie można śledzić na kanale YouTube Poznania.

- Na YouTube można też włączyć się do dyskusji, zadając pytanie w komentarzach, a także odtworzyć później spotkanie, jeśli ktoś nie może w tym terminie wziąć w nim udziału– przypomina Józefiak.

Konsultacje społeczne zakończą się 21 maja. - Konsultacjom nie podlegają kwestie bezpieczeństwa i normatywy wynikające z przepisów, w tym ustawy Prawo o ruchu drogowym, zabraniające parkowania między innymi w rejonie skrzyżowań, przejść dla pieszych, dojazdów do posesji i na terenach zieleni – zastrzega Geszka.

Janusze parkowania - najbardziej wkurzające sytuacje na park...

Sprawdź też:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie