Zmiany w zasadach prezentowania negatywnych ocen produktów na Ceneo.pl i Opineo.pl

OPRAC.:
Alicja Durka
Alicja Durka
123RF
Według badań przeprowadzonych przez PBS na zlecenie UOKiK aż 84 proc. ankietowanych przed zakupami sprawdza opinie na temat produktu w Internecie. Okazuje się, że niektóre z opinii i ocen negatywnych jest nieuwzględniane w statystykach. Ta praktyka ma już wkrótce zostać zmieniona.

Nieprawdziwe opinie konsumenckie

W wyniku działań Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji, ceneo.pl oraz opineo.pl zmienią zasady prezentowania negatywnych ocen wystawianych przez konsumentów. Według badań aż 84 proc. ankietowanych przed zakupem korzysta z opinii zamieszczonych w internecie.

- Konsumenci mają prawo do rzetelnej informacji – zwłaszcza w przypadku zakupów przez Internet jest to niezmiernie ważne, dlatego podejmujemy działania, aby zapewnić konsumentom dostęp do w pełni wiarygodnych opinii zakupowych

– wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Polacy kupują na zapas

Trzech na czterech badanych deklaruje, że słyszało o tym, że opinie mogą nie odzwierciedlać rzeczywistości. Prawie połowa ankietowanych obawia się, że przy wyborze produktu może kierować się fałszywymi opiniami. Jednocześnie ponad 80 proc. konsumentów uważa, że wysoka ocena w rankingu lub pozytywne opinie o produkcie są raczej lub bardzo ważne podczas dokonywania zakupów internetowych. Konsumenci jednak często nie sprawdzają prawdziwości opinii, ponieważ nie wiedzą, jak mogą to zrobić. Prawie połowa osób wskazuje na ten problem.

Produkt niezgodny z opisem. Największe bomby zakupów powraca...

Wątpliwości co do działania portali ceneo.pl i opineo.pl

Problematyczne okazały się sposoby prezentowania negatywnych opinii i ocen oraz nieuwzględnianie ich w pewnych przypadkach w statystykach. Niektóre z nich był ukrywane, gdy sprzedawca nawiązał kontakt z konsumentem. Ceneo.pl oraz opineo.pl umożliwiają wymianę korespondencji pomiędzy sklepem a klientem, np. przedsiębiorca korzystał z tego, gdy został nisko oceniony. Jeśli konsument nie zareagował na taką wiadomość, jego opinia była ukrywana. Nie wliczała się także do średniej oceny punktowej sklepu. Na obu stronach opinie negatywne nie były również wyświetlane, gdy spór został rozwiązany, a konsument wycofał opinię.

Przypominamy, że portal udostępniający opinie konsumentów może zapewnić narzędzie do komunikacji między klientem a sprzedawcą, ale taki kontakt nie powinien oznaczać usunięcia negatywnej oceny, a tym samym zaburzania statystyk. Jeśli konsument może wycofać negatywną opinię, ponieważ spór między nim a sprzedawcą zakończył się pozytywnie, to informacja o liczbie wycofanych ocen też powinna znaleźć się w serwisie. Mogło się to wiązać z otrzymaniem jakiejś korzyści

- informuje UOKiK.

Obie platformy zadeklarowały zmianę tej praktyki.

Zobacz też:

Co podrożało, a co staniało przez ostatni rok? Zobacz porówn...

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie