Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZMIENIAMY WIELKOPOLSKĘ. Nowoczesne drogi i mosty to większy komfort i impuls dla gospodarki

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
Budowa mostu w Rogalinku jest ukończona.  Szeroka jezdnia i  ścieżki pieszo-rowerowe sprawiają, że jest bezpieczniej
Budowa mostu w Rogalinku jest ukończona. Szeroka jezdnia i ścieżki pieszo-rowerowe sprawiają, że jest bezpieczniej WZDW
Choć 9 grudnia 2022 roku nastąpi uroczyste otwarcie nowego mostu na Warcie w Rogalinku, Wielkopolanie korzystają z niego już od lata. Obecnie wszystkie prace są ukończone, a stary most przeszedł do historii.

Nowy most znacznie ułatwił życie kierowcom podróżującym między Mosiną, a Kórnkiem. Zastąpił wysłużony obiekt, wybudowany w 1960 roku. Nie dość, że jego stan techniczny po ponad 60 latach eksploatacji był zły, to jeszcze remont mijał się z celem, bo stara przeprawa nie była w stanie sprostać rosnącemu z roku na rok natężeniu ruchu.

Most na miarę czasów

Budowa nowego mostu w Rogalinku rozpoczęła się we wrześniu 2020 roku i jak łatwo policzyć trwała ponad 700 dni. Most podpiera pięć przęseł, ma on 315,5 metra długości, oprócz jezdni o szerokości 7 metrów, zostały na nim wybudowane także ścieżki pieszo-rowerowe wiodące w obu kierunkach. (których stara przeprawa była pozbawiona). Dzięki temu podróżowanie nim jest znacznie bezpieczniejsze i bardziej komfortowe.

Budowa nowego obiektu była wyzwaniem także ze względu na lokalizację. Most jest położony w otulinie Wielkopolskiego Parku Narodowego i w obszarze Natura 2000. Ważne było zatem, by z jednej strony w jak najmniejszym stopniu ingerował w środowisko naturalne, z drugiej wpisywał się w krajobraz doliny Warty.
Dziś można powiedzieć z całą pewnością, że te cele udało się osiągnąć. Wpływ na to miała także zastosowana przy budowie mostu nowoczesna technologia tzw. betonowania nawisowego. Jak zapewnia wykonawca w Polsce w tej technologii powstają zaledwie 2-3 obiekty rocznie.

Most został otwarty dla ruchu (początkowo wahadłowego) 8 lipca bieżącego roku. Później trwała jeszcze budowa skrzyżowań, kanalizacji deszczowej, prace wykończeniowe oraz rozbiórka starego mostu. Dziś wszystkie one są ukończone, a kierowcy, piesi i rowerzyści mogą w pełni korzystać z przeprawy w obu kierunkach.

Warto dodać, że nowy most ma klasę nośności A (najwyższą możliwą), co oznacza, że wytrzymuje obciążenie taborem samochodowym do 50 ton oraz pojazdem STANAG 150. Jest więc przygotowany na każdy rodzaj ruchu.

Cały koszt budowy nowej przeprawy na Warcie, w ciągu drogi wojewódzkiej 431, wyniósł 63,2 mln zł, z czego 52 mln zł stanowiło dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

- Naszym priorytetem jest rozwój sieci dróg w całym województwie, stąd zarówno duże kontrakty z unijnym dofinansowaniem jak i szereg mniejszych zadań w różnych regionach Wielkopolski. Zadania, które realizujemy dzięki dofinansowaniu Unii Europejskiej w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego to z pewnością dobrze zainwestowane pieniądze, bo dzięki takim inwestycjom jak budowy obwodnic, wyprowadzamy ruch samochodowy (zwłaszcza tranzytowy) ze zwartej zabudowy miasta i tym samym poprawiamy komfort życia mieszkańców, realnie wpływamy na poprawę bezpieczeństwa, tworzymy alternatywę dla dróg krajowych - podkreśla Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu. - Nowe drogi, nowoczesna infrastruktura komunikacyjna to również przyczynek do rozwoju gospodarczego - podkreśla.

Lepsze drogi, lepsze życie

Inwestycje zrealizowane przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich wymieniać można by długo. Wśród nich można wskazać choćby oddaną do użytku w lipcu bieżącego roku obwodnicę Wronek.

Droga obwodowa o długości 5,2 km, której początek zlokalizowany został przy ulicy Szamotulskiej w Nowej Wsi (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 184), a koniec sięga ronda przed miejscowością Smolnica (w ciągu drogi wojewódzkiej nr 182) była, jak mówią mieszkańcy, jedną z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w województwie.

Mieszczące się we Wronkach firmy Amica i Samsung, rozwijając się, powodowały, że natężenie ruchu samochodowego, w tym także samochodów ciężarowych, przejeżdżających przez centrum, rosło z każdym rokiem. Mieszkańcy Wronek skarżyli się na spaliny, hałas, obawiali się także o swoje bezpieczeństwo na ulicach. Wkrótce stało się jasne, że wyprowadzenie ruchu na obrzeża miasta to konieczność. Starania o budowę obwodnicy trwające blisko dekadę zakończyły się sukcesem. Z ponad 81 mln zł, które pochłonęła inwestycja, 66 mln zł dołożyła Unia w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Po dwóch latach budowy obwodnica została otwarta, a mieszkańcom przestały dokuczać przejeżdżające przez miasto TIR-y.
Nadal trwa budowa, także wyczekiwanej przez mieszkańców obwodnicy Gostynia. To obecnie największa z inwestycji prowadzonych przez Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Jej podstawowym celem jest wyprowadzenie ruchu samochodowego (zwłaszcza tranzytowego) ze zwartej zabudowy miasta i likwidacja tzw. wąskiego gardła w układzie komunikacyjnym województwa. Jak w poprzednich przypadkach ponad 100 mln zł, z blisko 140 mln zł przeznaczonych na budowę.

- Wśród ważnych zadań , oprócz wymienionych wcześniej, jest także rozbudowa dróg wojewódzkich nr 441 w powiecie wrzesińskim i 444 w powiecie ostrzeszowskim - mówi Paweł Katarzyński. - Czerpanie z unijnych pieniędzy na rozwój dróg to dla nas bezpośrednie wsparcie i możliwość planowania kolejnych ważnych szlaków komunikacyjnych dla mieszkańców Wielkopolski - podkreśla dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu.

Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027

14 grudnia 2022 r. o godz. 11.00. w Sali Sesyjnej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego w Poznaniu przy al. Niepodległości 34 odbędzie się konferencja pt. Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021-2027. Konferencja będzie okazją do dyskusji na temat tego, jakie wyzwania stoją przed Wielkopolską w najbliższych latach i jak w ich realizacji pomogą Fundusze Europejskie. Kluczowym punktem spotkania będzie część poświęcona sprawiedliwej transformacji wschodniej Wielkopolski. Będzie to także okazja do wymiany doświadczeń.
Konferencja odbędzie się hybrydowo Konferencja odbędzie się w formie hybrydowej - stacjonarnie (udział wymaga wcześniejszej rejestracji) i online Aby wziąć udział w konferencji stacjonarnie należy zgłosić się przy pomocy formularza rejestracyjnego na stronie wrpo.wielkopolskie.pl w zakładce szkolenia. Rejestracja jest możliwa do 12 grudnia br. (do godz. 12:00).

ZMIENIAMY WIELKOPOLSKĘ. Nowoczesne drogi i mosty to większy komfort i impuls dla gospodarki
od 7 lat
Wideo

Uwaga na Instagram - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski