Zmieniamy Wielkopolskę. Trwa przebudowa ronda Rataje. Tramwaj pojedzie po nowym torowisku w przyszłym roku. Zakończenie prac w 2022

Monika Kaczyńska
Monika Kaczyńska
26.08.2020 poznan ww rondo rataje zielen drzewa do wyciecia. glos wielkopolski. fot. waldemar wylegalski/polska press
26.08.2020 poznan ww rondo rataje zielen drzewa do wyciecia. glos wielkopolski. fot. waldemar wylegalski/polska press Waldemar Wylegalski
Przebudowa ronda Rataje, która zaczęła się w marcu to jedna z najpoważniejszych inwestycji drogowych Poznania ostatnich lat. Gdy się zakończy, co nastąpi za około półtora roku, ruch w tej części miasta będzie sprawniejszy, z preferencjami dla komunikacji zbiorowej. Przyjaźniejsze dla poznania-ków staną się też brzegi Warty.

Jak bardzo zmienił się Poznań od chwili wstąpienia Polski do Unii Europejskiej widać dopiero po przyjrzeniu się fotografiom sprzed dwóch dekad. Dziś wiele miejsc - i tych położonych w samym centrum, i tych nieco dalej - jest obecnie nie do poznania. Takie inwestycje jak choćby przebudowa ronda Kaponiera, przedłużenie linii tramwajowej do Franowa byłyby niemożliwe bez unijnego wsparcia. Teraz przyszła pora na kolejne miejsca na mapie Poznania.

Rondo Rataje w nowej odsłonie

Przebudowa poznańskiego ronda Rataje już od pewnego czasu była koniecznością. Dotychczasowe rozwiązania nie były w stanie zapewnić płynnego ruchu samochodowego, ani sprawnego korzystania z komunikacji publicznej. Przebudowa ronda to także dostosowanie go do zmieniających się zwyczajów komunikacyjnych poznaniaków.

- Na przebudowie ronda Rataje skorzystają zarówno pasażerowie komunikacji publicznej, jak i kierowcy, rowerzyści i piesi - mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. - Wzdłuż ulic Bolesława Krzywoustego, do końca mostu Królowej Jadwigi, Jana Pawła II do skrzyżowania z ul. Kórnicką oraz na ul. Zamenhofa do skrzyżowania z ul. Piłsudskiego, powstanie wydzielone, ciche torowisko tramwajowe, po którym będą jeździć także autobusy. Wspólne torowisko i wydłużone przystanki ułatwią pasażerom przesiadki między tymi środkami transportu. Na rondzie pojawią się dodatkowe pasy ruchu, a w jego okolicy - nowe chodniki, ścieżki rowerowe i mała architektura - dodaje.

Prace rozpoczęły się w marcu bieżącego roku. Pierwszym ich etapem była przebudowa dworca autobusowego Rataje. Została wymieniona na nim nawierzchnia, perony zaś dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przebudowa dworca zakończyła się w lipcu i zaczęła się zasadnicza część inwestycji. Prace zostały zorganizowane w taki sposób, by przez cały czas rondo było przejezdne dla samochodów.

- Inwestycja jest prowadzona na znaczącym węźle komunikacyjnym miasta i chcemy, by prace w jak najmniejszym stopniu generowały utrudnienia w ruchu - podkreśla Justyna Litka, prezes PIM. - Uniknąć się ich nie da, ale chcemy maksymalnie ograniczać uciążliwości, zapewnić możliwość zjazdu i wjazdu na rondo w każdym kierunku, na każdym etapie przebudowy. Będzie się to wiązało z wielokrotnymi zmianami organizacji ruchu podczas prowadzonych prac.
Mniej więcej za rok - w III kwartale 2021 roku będzie już łatwiej. Zostanie uruchomiona, już na nowym torowisku, linia tramwajowa łącząca Starołękę ze Śródką. Cała przebudowa Ronda Rataje zostanie ukończona w I kwartale 2022 roku.
Przebudowa ronda Rataje będzie kosztowała łącznie około 151 mln zł. 68 mln zł z tej sumy to dofinansowanie z WRPO 2014+.

Brzegi na XXI wiek

Kolejna inwestycja, która zmieni Poznań to rewitalizacja brzegów Warty na odcinku między mos-tem Przemysła, a rozwidleniem rzeki. Na odcinku 2,5 kilometra betonowe umocnienia zostaną zastąpione elastycznymi, otwartymi konstrukcjami, które zostaną wypełnione ziemią i biomasą co pozwoli pokryć brzegi trawą, zachowując jednocześnie bezpieczeństwo przeciwpowodziowe. Praktycznie zbudowane od nowa zostaną schody i pochylnie prowadzące do terenu nad rzeką. Po obu stronach powstanie trakt o szerokości 2 m.
Wszystkie prace zostaną ukończone w przyszłym roku. Ich koszt to 30,37 mln zł, z czego dotacja w ramach WRPO 2014 + to 25, 81 mln zł.

Dni Otwarte Funduszy Europejskich 2020 - wirtualne zwiedzanie
Wirtualne zwiedzanie
VI - tegoroczna edycja Dni Otwartych Funduszy Europejskich odbędzie się między 25, a 27 września. Tym razem, z powodu pandemii, będą całkowicie wirtualne. Odbędą się ciekawe konkursy internetowe. Wielkopolską specjalnością będą telewizyjne wejścia na żywo, dostępne też na stronie dniotwarte.eu

Z tym zaświadczeniem nie unikniesz mandatu

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3