Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZTM i ZDM połączone? Nowy pomysł prezydenta

Katarzyna Fertsch, Bogna Kisiel
Czy o drogach i komunikacji miejskiej będzie decydowała jedna jednostka miejska?
Czy o drogach i komunikacji miejskiej będzie decydowała jedna jednostka miejska? archiwum
Połączyć Zarząd Dróg Miejskich i Zarząd Transportu Miejskiego! Po co? Będzie taniej. Taki pomysł rozważa Mirosław Kruszyński, zastępca prezydenta Poznania.

- Szukam rozwiązań, które pozwoliłyby zoptymalizować koszty - przyznaje prezydent Kruszyński. - Przynajmniej na razie sprawa połączenia jest jednak nieaktualna.

Prezydent nie wyklucza jednak, że za tydzień, miesiąc do pomysłu wróci. W tej chwili jednak bardziej pochłania go możliwość wprowadzenia jednego NIP dla wszystkich jednostek miejskich, co ułatwiłoby rozliczenia między nimi i przyniosło oszczędności.

Dzisiaj ZDM i ZTM to dwie odrębne jednostki. Jedna dba o drogi i realizuje inwestycje ułatwiające jazdę po mieście samochodem. Druga - zajmuje się organizacją transportu zbiorowego. W tym zresztą celu ZTM został wydzielony z miejskiej spółki, jaką jest MPK. Co o pomyśle prezydenta myślą przedstawiciele obu zarządów?

- Nie komentuję pomysłów prezydenta - zastrzega Jacek Szukała, dyrektor ZDM. - Szczegółowych rozmów na ten temat nie było, więc trudno mi się wypowiadać.

Komentować sprawy nie chce również Rafał Kupś, pełniący obowiązki dyrektora ZTM.

Zdaniem prezydenta, połączenie zarządów powinno przynieść zmniejszenie kosztów. Tak było w Krakowie, gdzie komunikację zbiorową i drogi "wrzucono do jednego worka" w październiku 2008 roku.

- Korzyści jest jednak więcej. Teraz doskonale wiadomo, kto i za co odpowiada. Mimo dużej liczby powierzonych nam zadań, wszystko w końcu zostało uporządkowane - mówi Jacek Bartlewicz z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie.

Skąd oszczędności? Nie tylko dlatego, że zniknie problem rozliczania się obu jednostek. Kluczowa może okazać się redukcja zatrudnienia: będzie potrzebna tylko jedna główna księgowa, jedna główna kadrowa itd.

CZYTAJ RÓWNIEŻ:
Nowa siedziba dla ZTM
Kontrolerzy z nowymi legitymacjami
Budżet ZTM

Prezydent Kruszyński dostrzega jednak i zagrożenia, jakie niesie za siebie to rozwiązanie.

- Mogłoby być to niekorzystne z punktu widzenia sprawnego zarządzania - wyjaśnia. - Im bardziej rozbudowana pionowo struktura, tym trudniej nią kierować.

Mirosław Kruszyński zwraca jeszcze uwagę na problem kadrowy. Dzisiaj trudno jest mu znaleźć człowieka, który odpowiadałby za mniejszy zakres działań. Pierwszy konkurs na dyrektora ZTM (obecny jest pełniącym obowiązki) został rozstrzygnięty negatywnie. Na drugi wpłynęła tylko jedna oferta.

- Od pomysłu do realizacji jeszcze daleka droga - uspokaja prezydent Kruszyński.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski