Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZTM Poznań chce ukryć spadek sprzedaży biletów?

Klaudia Buchwald
Arkadiusz Borkowski ze Stowarzyszenia Inwestycje Dla Poznania.
Arkadiusz Borkowski ze Stowarzyszenia Inwestycje Dla Poznania.
Zarząd Transportu Miejskiego stara się ukryć spadające wyniki sprzedaży biletów- twierdzi Stowarzyszenie Inwestycje Dla Poznania. – Niczego nie ukrywamy. Nasza metoda opracowywania raportów jest po prostu bardziej trafna– odpowiada ZTM.

Stowarzyszenie Inwestycje Dla Poznania publikowało miesięczne sprawozdania z wyników sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Publikowało, bo ZTM odmówił dalszego przekazywania szczegółowych danych.

– Statystyki, które publikujemy są dla ZTM niewygodne– twierdzi Arkadiusz Borkowski ze Stowarzyszenia Inwestycje Dla Poznania.

Czytaj także:

Poznań: Od września tramwaje będą kursować rzadziej

ZTM wyjaśnia jednak, że zdecydował się nieco ograniczyć dostęp do dokładnych danych liczbowych, ponieważ metodologia stosowana w analizach stowarzyszenia wyolbrzymiała spadek sprzedaży.

– Raporty publikowane przez nas na stronie internetowej pokazują dokładną dynamikę sprzedaży. Niczego nie ukrywamy, a nasze raporty są bardziej obiektywne– tłumaczy Bartosz Trzebiatowski z ZTM.

Trwa spór o to, czy dokładne dane liczbowe określające sprzedaż muszą być upublicznione, czy też nie.

– To, czy ZTM ma obowiązek udostępniać takie informacje jest kwestią drugorzędną. Te dane na pewno nie zaszkodzą debacie publicznej. Wręcz przeciwnie – komentuje Grzegorz Ganowicz, przewodniczący Rady Miasta Poznania.

Dlaczego więc ZTM chce zachować je dla siebie? Z powodu nieprawdziwych, ich zdaniem, wyników sprzedaży, które trafiają do poznaniaków.

Jako przykład niekonkretnych danych ZTM podaje przykład informacji o znacznym spadku sprzedaży biletów długookresowych. Z analizy Stowarzyszenia wynika, że ta zmalała o przeszło 30 procent. Dane ZTM za ten sam okres wskazują, że było to 14 procent.

–Rozbieżność wynikała z tego, że IDP liczyły spadek na podstawie zsumowanego czasu, jaki mogli wykorzystać pasażerowie w środkach transportu za wykupione bilety – tłumaczy Bartosz Trzebiatowski.

To zdaniem ZTM nie daje obiektywnego obrazu.

Innego zdania są członkowie Inwestycji Dla Poznania. Twierdzą, że ZTM z premedytacją manipuluje danymi i może mieć w tym spory interes.

– Jesienią ZTM będzie musiał przekonać Radę Miasta do wprowadzenia nowych taryf. Wybrane analizy, wskazujące mniejszy spadek, a nawet minimalny wzrost, polepszą ich notowania. Bez naszego głosu sprzeciwu wobec takiej sytuacji przeforsowanie ich propozycji będzie łatwiejsze– tłumaczy Arkadiusz Borkowski

I podkreśla, że to nie pierwszy raz, kiedy napotykają na problemy z uzyskaniem danych od ZTM.

– Mimo, że na przekazanie informacji publicznej urzędnicy mają 2 tygodnie, na dane za kwiecień czekaliśmy aż 39 dni. Na pierwszą prośbę o dane biletowe z dnia 12-tego grudnia 2012 roku, otrzymaliśmy odpowiedź dopiero po 61 dniach. W obu przypadkach odzew nastąpił dopiero po wysłaniu prośby o interwencję do pana Ganowicza i prezydenta Kruszyńskiego – twierdzą.

ZTM zapewnia jednak, że nie unika podawania informacji. Robi to w formie raportów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski