Przebudowa węzła torowego przy Okrąglaku i remont wyeksploatowanych torowisk w ulicach Mielżyńskiego i Fredry należą do Programu Centrum. Mają zapewnić nowe, bezpieczne i wygodne torowisko, a także nową jezdnię, chodniki i infrastrukturę podziemną.
Jak zapowiadaliśmy wcześniej, przebudowane zostanie torowisko z jezdnią i chodnikami na południowej nitce placu Wolności, cała ul. 27 Grudnia, ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin, ul. Kantaka i ul. Gwarna.
– Przebudowana będzie trasa tramwajowa w ul. Fredry i ul. Mielżyńskiego, a w tej ostatniej ulicy konieczna jest również wymiana istniejącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej
– informują Poznańskie Inwestycje Miejskie.
Przebudowa torowiska, jezdni i chodników czeka południową drogę pl. Wolności, ulice 27 Grudnia, Ratajczaka, Kantaka i Gwarną. Mają też pojawić się nowe drzewa - na ul. Kantaka, ul. 27 Grudnia i na placu Wolności.
– Torowisko wzdłuż placu Wolności zostanie przesunięte na północ w stosunku do obecnie istniejącego, a dotychczasowy przystanek tramwajowy przy Arkadii będzie przeniesiony na zachodnią stronę skrzyżowania ulic Ratajczaka i 27 Grudnia – informują PIM. – Węzeł rozjazdowy przy Okrąglaku, czyli na skrzyżowaniu ul. 27 Grudnia, Gwarnej, Fredry i Mielżyńskiego, zostanie przebudowany tak, by możliwy był nowy skręt tramwajowy w prawo z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego. W ulicach Fredry i Mielżyńskiego oraz na pl. Cyryla Ratajskiego przebudowany zostanie układ torowy wraz z niezbędną infrastrukturą. Odnowione zostaną przystanki tramwajowe na pl. Cyryla Ratajskiego, a przystanek Most Teatralny zostanie wydłużony.
Dlatego od 1 września nastąpi zamknięcie trasy tramwajowej od mostu Teatralnego przez pl. Cyryla Ratajskiego do pl. Wielkopolskiego, co jak informuje ZTM, pociągnie za sobą zmiany na kursujących tym odcinkiem tramwajach:
- tramwaje linii 4 pojadą z Połabskiej, a z ul. Roosevelta skręcą w Dąbrowskiego na Ogrody,
- tramwaje linii 8 z Miłostowa skierują się na rondzie Śródka przez ulicę Jana Pawła II do ronda Rataje, a następnie ulicą Królowej Jadwigi i Górną Wildą na Wildę, skąd przez Hetmańską i Starołęcką dojedzie do pętli Starołęka Mała,
- tramwaje linii 17 pojadą z pętli Zawady przez trasę kórnicką i Górny Taras Rataj oraz ulicę Starołęcką do pętli Starołęka PKM.
Linia 96 będzie zawieszona, na części trasy (Błażeja – most Teatralny) zastąpi ją linia 3 (tramwaj z Błażeja pojedzie przez Naramowice i Winogrady do centrum, a następnie przez Roosevelta i Głogowską na Górczyn PKM).
Oprócz tych utrudnień tramwajowych trzeba pamiętać o „chorobach współistniejących”, czyli innych zamknięciach tras tramwajowych w centrum. Po wakacjach bowiem wciąż zamknięte będą torowiska w ulicach Święty Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz cała trasa PST.
– Do centrum, od strony Śródki, dojeżdżać będzie tramwaj wahadłowy linii 98, kursujący do placu Wielkopolskiego
– dodaje ZTM.
Remont torowisk w okolicy Okrąglaka: Jak dojechać do centrum?
Aby dojechać do centrum od strony mostu Teatralnego będzie można skorzystać z linii autobusowej 163, która - jak podaje ZTM - w celu wzmocnienia połączenia będzie miała wydłużoną trasę z Górczyna PKM do ronda Śródka.
Pasażerowie zmierzający do centrum od strony północy mogą się przesiąść w rejonie ulicy Nowowiejskiego lub Libelta na autobus linii 163. Można także rozważyć przesiadkę w rejonie Al. Wielkopolskiej (z jednej z sześciu linii tramwajowych z północy Poznania) na kursujący ulicą Solną w kierunku Garbar autobus nr 160. Jadąc od południa, warto rozważyć przesiadkę z tramwaju na linię 163 w rejonie ronda Kaponiera, przystanków Solna i Małe Garbary. Na odcinku Małe Garbary – Śródka pasażerowie mają jeszcze do dyspozycji autobusy linii 167 i 911. Dodatkowo trasa linii 190 z Os. Sobieskiego wydłużona zostanie do Ronda Rataje.
Pasażerowie tramwajów muszą też pamiętać o zmianach w rejonie placu Wiosny Ludów, skąd znikną wahadłowe linie tramwajowe 95 i 99, a ich miejsce zajmą regularne linie 9 i 13.
– Zlikwidowana zostanie także linia 93, zastępująca obecnie linię nr 9 – uzupełnia ZTM. – Od 1 września „dziewiątką” będzie można dojechać z Dębca PKM przez Wildę do przystanku Plac Wiosny Ludów, natomiast „trzynastka” będzie miała trasę z przystanku Starołęka PKM przez rondo Starołęka, rondo Rataje i św. Rocha do przystanku Wrocławska.
Zarząd Transportu Miejskiego podkreśla, że tramwaje będą mogły już dojeżdżać do zmodernizowanych Al. Marcinkowskiego, gdzie będą cofać się i wracać w kierunku pl. Wiosny Ludów, początkowym i końcowym przystankiem dla linii nr 9 będzie Plac Wiosny Ludów, a dla linii nr 13 - Wrocławska.

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Na tę inwestycję poznaniacy czekali 2 lata. Zobacz zdjęcia z...
Solarisy, Moderusy i Konstale. Jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy?
Pojazdy zabytkowe w Raniżowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?