ZTM Poznań: Od 1 września ścisłe centrum bez tramwajów. Rozpoczyna się remont torowisk, jezdni i chodników w rejonie Okrąglaka!

Grzegorz Okoński
Grzegorz Okoński
Od 1 września do koniecznych remontów i przebudowy ścisłego centrum Poznania dołączy rejon Okrąglaka - utrudnienia komunikacyjne będą jeszcze większe.
Od 1 września do koniecznych remontów i przebudowy ścisłego centrum Poznania dołączy rejon Okrąglaka - utrudnienia komunikacyjne będą jeszcze większe. Robert Wozniak
Cieszcie się tramwajami w sąsiedztwie Okrąglaka, bo od 1 września ich tam nie będzie, a ich miejsce zajmą maszyny budowlane. Rozpocznie się remont torowiska przy Okrąglaku, ul. Mielżyńskiego i Fredry, a ruch tramwajowy na odcinku od mostu Teatralnego do placu Wielkopolskiego nie będzie się odbywał.

Przebudowa węzła torowego przy Okrąglaku i remont wyeksploatowanych torowisk w ulicach Mielżyńskiego i Fredry należą do Programu Centrum. Mają zapewnić nowe, bezpieczne i wygodne torowisko, a także nową jezdnię, chodniki i infrastrukturę podziemną.

Jak zapowiadaliśmy wcześniej, przebudowane zostanie torowisko z jezdnią i chodnikami na południowej nitce placu Wolności, cała ul. 27 Grudnia, ul. Ratajczaka do ul. Św. Marcin, ul. Kantaka i ul. Gwarna.

– Przebudowana będzie trasa tramwajowa w ul. Fredry i ul. Mielżyńskiego, a w tej ostatniej ulicy konieczna jest również wymiana istniejącej infrastruktury wodno-kanalizacyjnej

– informują Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Przebudowa torowiska, jezdni i chodników czeka południową drogę pl. Wolności, ulice 27 Grudnia, Ratajczaka, Kantaka i Gwarną. Mają też pojawić się nowe drzewa - na ul. Kantaka, ul. 27 Grudnia i na placu Wolności.

– Torowisko wzdłuż placu Wolności zostanie przesunięte na północ w stosunku do obecnie istniejącego, a dotychczasowy przystanek tramwajowy przy Arkadii będzie przeniesiony na zachodnią stronę skrzyżowania ulic Ratajczaka i 27 Grudnia – informują PIM. – Węzeł rozjazdowy przy Okrąglaku, czyli na skrzyżowaniu ul. 27 Grudnia, Gwarnej, Fredry i Mielżyńskiego, zostanie przebudowany tak, by możliwy był nowy skręt tramwajowy w prawo z ul. 27 Grudnia w Mielżyńskiego. W ulicach Fredry i Mielżyńskiego oraz na pl. Cyryla Ratajskiego przebudowany zostanie układ torowy wraz z niezbędną infrastrukturą. Odnowione zostaną przystanki tramwajowe na pl. Cyryla Ratajskiego, a przystanek Most Teatralny zostanie wydłużony.

Dlatego od 1 września nastąpi zamknięcie trasy tramwajowej od mostu Teatralnego przez pl. Cyryla Ratajskiego do pl. Wielkopolskiego, co jak informuje ZTM, pociągnie za sobą zmiany na kursujących tym odcinkiem tramwajach:

  • tramwaje linii 4 pojadą z Połabskiej, a z ul. Roosevelta skręcą w Dąbrowskiego na Ogrody,
  • tramwaje linii 8 z Miłostowa skierują się na rondzie Śródka przez ulicę Jana Pawła II do ronda Rataje, a następnie ulicą Królowej Jadwigi i Górną Wildą na Wildę, skąd przez Hetmańską i Starołęcką dojedzie do pętli Starołęka Mała,
  • tramwaje linii 17 pojadą z pętli Zawady przez trasę kórnicką i Górny Taras Rataj oraz ulicę Starołęcką do pętli Starołęka PKM.

Linia 96 będzie zawieszona, na części trasy (Błażeja – most Teatralny) zastąpi ją linia 3 (tramwaj z Błażeja pojedzie przez Naramowice i Winogrady do centrum, a następnie przez Roosevelta i Głogowską na Górczyn PKM).

Oprócz tych utrudnień tramwajowych trzeba pamiętać o „chorobach współistniejących”, czyli innych zamknięciach tras tramwajowych w centrum. Po wakacjach bowiem wciąż zamknięte będą torowiska w ulicach Święty Marcin, Towarowa, Gwarna, 27 Grudnia oraz cała trasa PST.

– Do centrum, od strony Śródki, dojeżdżać będzie tramwaj wahadłowy linii 98, kursujący do placu Wielkopolskiego

– dodaje ZTM.

Remont torowisk w okolicy Okrąglaka: Jak dojechać do centrum?

Aby dojechać do centrum od strony mostu Teatralnego będzie można skorzystać z linii autobusowej 163, która - jak podaje ZTM - w celu wzmocnienia połączenia będzie miała wydłużoną trasę z Górczyna PKM do ronda Śródka.

Pasażerowie zmierzający do centrum od strony północy mogą się przesiąść w rejonie ulicy Nowowiejskiego lub Libelta na autobus linii 163. Można także rozważyć przesiadkę w rejonie Al. Wielkopolskiej (z jednej z sześciu linii tramwajowych z północy Poznania) na kursujący ulicą Solną w kierunku Garbar autobus nr 160. Jadąc od południa, warto rozważyć przesiadkę z tramwaju na linię 163 w rejonie ronda Kaponiera, przystanków Solna i Małe Garbary. Na odcinku Małe Garbary – Śródka pasażerowie mają jeszcze do dyspozycji autobusy linii 167 i 911. Dodatkowo trasa linii 190 z Os. Sobieskiego wydłużona zostanie do Ronda Rataje.

Pasażerowie tramwajów muszą też pamiętać o zmianach w rejonie placu Wiosny Ludów, skąd znikną wahadłowe linie tramwajowe 95 i 99, a ich miejsce zajmą regularne linie 9 i 13.

– Zlikwidowana zostanie także linia 93, zastępująca obecnie linię nr 9 – uzupełnia ZTM. – Od 1 września „dziewiątką” będzie można dojechać z Dębca PKM przez Wildę do przystanku Plac Wiosny Ludów, natomiast „trzynastka” będzie miała trasę z przystanku Starołęka PKM przez rondo Starołęka, rondo Rataje i św. Rocha do przystanku Wrocławska.

Zarząd Transportu Miejskiego podkreśla, że tramwaje będą mogły już dojeżdżać do zmodernizowanych Al. Marcinkowskiego, gdzie będą cofać się i wracać w kierunku pl. Wiosny Ludów, początkowym i końcowym przystankiem dla linii nr 9 będzie Plac Wiosny Ludów, a dla linii nr 13 - Wrocławska.

ZTM Poznań: Od 1 września ścisłe centrum bez tramwajów. Rozpoczyna się remont torowisk, jezdni i chodników w rejonie Okrąglaka!
ZTM Poznań

Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]

Po prawie dwóch latach zakończyła się duża przebudowa trasy tramwajowej na ulicach 28 Czerwca 1956 r. i Wierzbięcice w Poznaniu. Mieszkańcy mogą korzystać z nowego torowiska, przystanków, jezdni i chodników. Remont był podzielony na dwie części - najpierw prace odbywały na Wierzbięciciach, a od grudnia zeszłego roku na ul. 28 Czerwca 1956 r. Jak prezentują się wyremontowane ulice? Zobaczcie efektowne zdjęcia z lotu ptaka ---->

Na tę inwestycję poznaniacy czekali 2 lata. Zobacz zdjęcia z...

Po poznańskich torowiskach kursuje 228 tramwajów trzynastu typów, do tego 3 składy szkolne i 9 składów historycznych, uświetniających święta w mieście i będących atrakcjami turystycznymi. Najwięcej mamy Moderusów, 123 tramwaje różnych typów, z których najwięcej jest Moderusów Gamma LF02AC - trzydzieści. Choć indywidualnie, w rozbiciu na typ, największą grupę stanowią Solarisy Tramino S105p - 45 składów tramwajowych. Sprawdźcie w naszej galerii, jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy --->

Solarisy, Moderusy i Konstale. Jakimi tramwajami jeżdżą poznaniacy?

Pojazdy zabytkowe w Raniżowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski
Dodaj ogłoszenie