Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ZUS przez internet

Milena Kochanowska
Barbara Wilczewska
Barbara Wilczewska
Jak najprościej i najszybciej kontaktować się z ZUS-em przez internet wyjaśnia Barbara Wilczewska z I Oddziału ZUS-u w Poznaniu

Korzystam z Elektronicznego Urzędu Podawczego. Czy to prawda, że od sierpnia nie będzie już tego kontaktu z ZUS-em?
Barbara Wilczewska: Tak, to prawda. Elektroniczny Urząd Podawczy (EUP) zostanie zastąpiony przez portal internetowy Platforma Usług Elektronicznych (PUE). Wyłączenie EUP zostanie przeprowadzone etapowo. Od 27 lipca EUP przestanie przyjmować wnioski w formie elektronicznej, ale do 31 lipca będzie wysyłał jeszcze odpowiedzi na wnioski złożone w tym systemie. Definitywne wyłączenie systemu EUP nastąpi 1 sierpnia 2012 r. Od tego dnia przekazywanie dokumentów elektronicznych pomiędzy klientami i ZUS-em będzie możliwe wyłącznie przez PUE.

Co trzeba zrobić, żeby skorzystać z nowej platformy?
Barbara Wilczewska: W pierwszej kolejności trzeba zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji otrzymamy login i wybierzemy hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskamy dostęp, będziemy jeszcze musieli potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil PUE zostaje aktywowany.

Czy żeby móc korzystać z PUE muszę najpierw przyjść do ZUS-u?
Barbara Wilczewska: Klienci, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą niestety w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS.

Mam profil na PUE, ale nadal nie mogę wysyłać wniosków. Co jeszcze powinnam zrobić?
Barbara Wilczewska: Żeby móc wysyłać i odbierać wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl, potwierdzić tożsamość w ZUS-ie oraz powiązać profil zaufany z profilem PUE.

Co to jest e-płatnik? Czy żeby z niego korzystać muszę mieć kwalifikowany podpis elektroniczny?
Barbara Wilczewska: W ramach nowej Platformy Usług Elektronicznych przedsiębiorcom udostępniono na pue.zus.pl specjalny moduł e-płatnik, w którym przez internet mogą wypełnić i złożyć dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe. Moduł przeznaczony jest dla zatrudniających do 100 pracowników, a żeby z niego korzystać wystarczy mieć bezpłatny profil zaufany.

Mam kilkuosobową firmę. Co powinienem zrobić, aby skorzystać z e-płatnika?
Barbara Wilczewska: Powinien pan zarejestrować się na pue.zus.pl, a po zalogowaniu się do portalu aktywować moduł e-płatnik w zakładce "ustawienia".

Czy mogę upoważnić do obsługi mojej firmy biuro rachunkowe?
Barbara Wilczewska: Każdy może nadać także innemu użytkownikowi uprawnienia do obsługi modułu e-płatnik w swoim imieniu. Użytkownik pue.zus.pl, w tym e-płatnika, może mieć uprawnienia do obsługi wielu płatników składek.

Podobno na PUE mogę bez problemu sprawdzić, czy szef zgłosił mnie do ubezpieczenia?
Barbara Wilczewska: Na panelu ubezpieczonych, każdy pracownik może sprawdzić stan swojego konta oraz uzyskać informację o ubezpieczeniach, do których zgłosił go pracodawca i o składkach, które za niego wpłacił.

Czy korzystając z PUE mogę sprawdzić jaką będę miała emeryturę?
Barbara Wilczewska: Tak. W panelu ubezpieczonych znajduje się kalkulator emerytalny, który w prosty sposób, korzystając z danych zapisanych na naszym indywidualnym koncie, wyliczy prognozowaną emeryturę.

Jestem młodą osobą i mój kontakt z ZUS jest sporadyczny. Co właściwie ten portal umożliwia?
Barbara Wilczewska: Każdy użytkownik PUE może m.in.: sprawdzić swoje dane zapisane na indywidualnym koncie w ZUS, śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS, a także rezerwować wizyty w placówce ZUS-u.

Od pewnego czasu infolinia "Płatnik" nie działa? Dlaczego?
Barbara Wilczewska: W związku z uruchomieniem Centrum Obsługi Telefonicznej, dostępnego pod numerami: 22 560 16 00 lub 801 400 987, w ramach Platformy Usług Elektronicznych, dotychczasowe infolinie: "Płatnik" oraz "Moja składka" zostały wyłączone.

STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO

Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski