Dzięki portalowi internetowemu pue.zus.pl będziemy mogli zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu.
W ten sposób uzyskamy informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzimy swoje dane zamieszczone na koncie w ZUS-ie, a także złożymy i odbierzemy niezbędne dokumenty oraz rozliczymy składki (ePłatnik).
Na portalu dostępny będzie wirtualny doradca, dysponujący wiedzą na temat systemu ubezpieczeń społecznych, ZUS-u i samej PUE. Po rejestracji i uwierzytelnieniu profilu PUE każdy użytkownik będzie mógł też m.in. śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS lub rezerwować wizyty w placówce ZUS -u. Profil PUE można spersonalizować zgodnie ze swoimi potrzebami. Dla każdej grupy klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie konkretnych spraw, np.: panel ubezpieczonych, panel świadczeniobiorców, panel płatników składek.
Dla przedsiębiorców przeznaczono także moduł ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.
PUE to także Centrum Obsługi Telefonicznej. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji zawsze nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego systemu informacyjnego.
Jak skorzystać z PUE? Najpierw trzeba będzie zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji dostaniemy login i wybierzemy hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskamy dostęp, będziemy musieli jeszcze potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil zostanie aktywowany.
Ci, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS-u. Żeby móc wysyłać wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba będzie mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS-u przy okazji uwierzytelniania profilu PUE.
Płatnicy składek, którzy chcą z modułu ePłatnik wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, muszą zgodnie z przepisami posługiwać się podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać inne wysyłane do ZUS-u dokumenty.
STRONA GŁÓWNA GŁOSU WIELKOPOLSKIEGO
Najnowsze informacje z Wielkopolski wprost na Twoją skrzynkę - zapisz się do newslettera
Chcesz skontaktować się z autorem informacji? [email protected]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?