ZUS wirtualny doradca

Milena Kochanowska
Za pośrednictwem nowej platformy wirtualny doradca odpowie na najważniejsze pytania ubezpieczonych
Za pośrednictwem nowej platformy wirtualny doradca odpowie na najważniejsze pytania ubezpieczonych
Udostępnij:
Wirtualny doradca ZUS. ZUS uruchomił wszystkie funkcje Platformy Usług Elektronicznych (PUE). Platforma to zestaw nowoczesnych usług dla wszystkich klientów. To warto wiedzieć!

Dzięki portalowi internetowemu pue.zus.pl będziemy mogli zrealizować większość spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi bez wychodzenia z domu.

W ten sposób uzyskamy informacje o ubezpieczeniach, świadczeniach i płatnościach, sprawdzimy swoje dane zamieszczone na koncie w ZUS-ie, a także złożymy i odbierzemy niezbędne dokumenty oraz rozliczymy składki (ePłatnik).

Na portalu dostępny będzie wirtualny doradca, dysponujący wiedzą na temat systemu ubezpieczeń społecznych, ZUS-u i samej PUE. Po rejestracji i uwierzytelnieniu profilu PUE każdy użytkownik będzie mógł też m.in. śledzić stan swoich spraw i otrzymywać powiadomienia e-mail lub SMS lub rezerwować wizyty w placówce ZUS -u. Profil PUE można spersonalizować zgodnie ze swoimi potrzebami. Dla każdej grupy klientów przygotowano specjalny panel ułatwiający załatwienie konkretnych spraw, np.: panel ubezpieczonych, panel świadczeniobiorców, panel płatników składek.

Dla przedsiębiorców przeznaczono także moduł ePłatnik (internetowy odpowiednik programu Płatnik), dzięki któremu przez portal pue.zus.pl można m.in. zgłosić osoby do ubezpieczeń i rozliczyć składki.
PUE to także Centrum Obsługi Telefonicznej. Przed przekazaniem jakichkolwiek spersonalizowanych informacji zawsze nastąpi uwierzytelnienie osoby dzwoniącej (niezbędne jest podanie identyfikatora i PIN). Część usług będzie dostępna przez 24 godziny na dobę za pośrednictwem automatycznego systemu informacyjnego.

Jak skorzystać z PUE? Najpierw trzeba będzie zarejestrować się na portalu pue.zus.pl. Podczas rejestracji dostaniemy login i wybierzemy hasło do własnego profilu PUE. Dla bezpieczeństwa danych, do których dzięki temu profilowi uzyskamy dostęp, będziemy musieli jeszcze potwierdzić swoją tożsamość i dopiero wtedy profil zostanie aktywowany.

Ci, którzy posiadają profil zaufany ePUAP lub certyfikat kwalifikowany, mogą dokonać potwierdzenia tożsamości (uwierzytelnienia) już podczas rejestracji na portalu pue.zus.pl. Pozostali muszą w tym celu osobiście odwiedzić jednostkę ZUS-u. Żeby móc wysyłać wnioski, pisma i inne dokumenty, trzeba będzie mieć możliwość składania podpisu elektronicznego. Można w tym celu skorzystać z bezpłatnego profilu zaufanego ePUAP. Wystarczy złożyć wniosek o taki profil na www.epuap.pl i potwierdzić tożsamość w jednostce ZUS-u przy okazji uwierzytelniania profilu PUE.

Płatnicy składek, którzy chcą z modułu ePłatnik wysyłać dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe, muszą zgodnie z przepisami posługiwać się podpisem elektronicznym weryfikowanym przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego, którym mogą też podpisywać inne wysyłane do ZUS-u dokumenty.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie