Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców apeluje o przepisy jednoznacznie zezwalające na nieobsługiwanie klientów bez osłony nosa i ust

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
ZPP zwraca uwagę, że przepisy powinny pozwalać jednoznacznie pozwalać ekspedientom egzekwowanie obowiązku zasłaniania nosa i ust w sklepach i punktach usługowych.
ZPP zwraca uwagę, że przepisy powinny pozwalać jednoznacznie pozwalać ekspedientom egzekwowanie obowiązku zasłaniania nosa i ust w sklepach i punktach usługowych. Fot. Mariusz Kapala / Gazeta Lubuska
Przedsiębiorcy i personel muszą mieć możliwość odmowy obsługi klienta nierealizującego obowiązku osłony nosa i ust bez narażania się na konsekwencje prawne - argumentują przedstawiciele ZPP.

W obrocie prawnym nie funkcjonuje norma wprost umożliwiająca przedsiębiorcy bądź personelowi odmówienie wstępu do lokalu klientowi nie stosującemu się do wskazanego obowiązku. Ta niejasna sytuacja generuje liczne konflikty – zarówno pomiędzy obsługą lokali i klientami, jak i pomiędzy przedsiębiorcami a personelem - argumentują przedstawiciele ZPP.

- Uważamy wobec tego za zasadne, by zmodyfikować przepisy przedmiotowego rozporządzenia w taki sposób, aby uwzględnić w nim regulację wprost uprawniającą przedsiębiorców i ich personel do odmowy wpuszczenia do lokalu i odmowy obsługi klientów niestosujących się do nakazu zakrywania nosa i ust - informują dalej.

Mowa o rozporządzeniu Rady Ministrów z 7 sierpnia 2020 roku w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii wprowadza obowiązek zakrywania nosa i ust w przestrzeniach zamkniętych, w tym m.in. lokalach gastronomicznych (do momentu zajęcia miejsca przy stoliku), czy w sklepach.

- Opisywany problem nie jest nowy i biznes musi się z nim mierzyć w zasadzie od momentu wprowadzenia obowiązku zakrywania ust i nosa - przypominają przedstawiciele ZPP.

I podają, że jeszcze na początku sierpnia zwrócili się do Ministra Zdrowia z prośbą o wykładnię obowiązujących przepisów w zakresie noszenia masek w sklepach. "Zgodnie z przedstawioną przez resort interpretacją, konieczność zakrycia ust i nosa w lokalu powinna być rozumiana jako warunek początkowy dla skutecznego skorzystania z oferty sprzedaży przez kupującego. Opierając się na klauzulach generalnych zawartych w Kodeksie cywilnym oraz przywołując orzecznictwo Sądu Najwyższego, ministerstwo wywodziło, że już na gruncie obowiązujących przepisów pracownik obiektu handlowego ma możliwość odmowy dokonania sprzedaży w przypadku, w którym klient sklepu, wbrew obowiązkowi, nie zakrywa ust i nosa" - napisano w komentarzu.

Nie rozwiało to wątpliwości przedsiębiorców i ich personelu. Tym bardziej po tym, jak w sierpniu br. sąd w Suwałkach ukarał grzywną 100 zł ekspedientkę, która odmówiła obsługi klientki bez maseczki. Doszło do tego po tym, jak klientka złożyła zawiadomienie na policję.

- Znane są przypadki, w których zwrócenie uwagi na konieczność zakrycia ust i nosa spowodowało agresywne zachowanie klientów twierdzących, że personel nie ma prawa odmówić im obsługi - kontynuują przedstawiciele ZPP.

I dalej: "Pandemia koronawirusa to szczególne okoliczności, w ramach których przedsiębiorcy muszą się mierzyć ze znacznym stopniem niestabilności otoczenia, w którym funkcjonują. Powiat, w którym prowadzą firmę, może z tygodnia na tydzień trafić do strefy objętej dodatkowymi obostrzeniami. Co więcej, w niektórych branżach popyt na usługi i towary wciąż stanowi ułamek popytu odnotowywanego przed pandemią. Mając to na uwadze, prawodawca powinien działać tak, by tam gdzie jest to możliwe, zapewniać firmom i pracownikom pewien poziom komfortu i bezpieczeństwa. Jeśli częścią polityki „antycovidowej” jest utrzymanie obowiązku noszenia masek w przestrzeniach zamkniętych, przedsiębiorcy i personel muszą mieć możliwość odmowy obsługi klienta nierealizującego tego obowiązku, bez narażania się na konsekwencje prawne".

ZPP apeluje o pilne znowelizowanie rozporządzenia z 7 sierpnia w taki sposób, by przedsiębiorcy i ich pracownicy byli wprost uprawnieni do odmowy wstępu do lokalu bądź obsługi osób, które nie zastosowały się do obowiązku zakrywania ust i nosa.

W ocenie ZPP przedsiębiorcy i personel powinni być w tych przypadkach uprawnieni również do weryfikacji dokumentów potwierdzających ewentualną niemożność realizacji powyższego obowiązku.

- Odpowiednich modyfikacji, uwzględniających powyższe zmiany w rozporządzeniu, należałoby dokonać również w zakresie wytycznych dla funkcjonowania gastronomii w trakcie epidemii opublikowanych przez Ministerstwo Rozwoju i Główny Inspektorat Sanitarny. Jesteśmy przekonani, że wprowadzenie postulowanych zmian pomoże skutecznie przeciwdziałać rozwojowi epidemii, a jednocześnie zapewni przedsiębiorcom i ich personelowi możliwość realizowania postanowień rozporządzenia bez konieczności narażania się na ewentualne konsekwencje prawne - sugerują przedstawiciele Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Michał Tomechna, zarządzający dwoma sklepami w powiecie opolskim, mówi, że w sklepach lokalnych, gdzie klienci i personel raczej dobrze się znają egzekwowanie obowiązku zasłaniania nosa i ust podczas zakupów nie rodzi problemów. - Mamy bodaj dwóch klientów, którzy mają zaświadczenie lekarskie, że nie mogą nosić osłon. Zostali wylegitymowani przez policję, która pojawiła się w sklepie na kontrolę i sytuację mamy jasną - mówi Michał Tomechna.

Na niezdyscyplinowanie klientów nie uskarża się też personel sklepu w Lędzinach. Aleksandra Wojtasik, właścicielka, także wskazuje na to, że ekspedientki znają klientów, a klienci znają obsługę. - Myślę, że większy problem jest w dużych sieciowych sklepach, więc problem braku jednoznacznego prawa rzeczywiście powinien zostać rozwiązany - ocenia Wojtasik.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gloswielkopolski.pl Głos Wielkopolski