Auto nawiązuje do modelu wytwarzanego w latach 1966-74, który został zaprojektowany przez słynne studio Pininfarina. Nowy Fiat 124 Spider czerpie z tradycji swojego legendarnego poprzednika, uznanego za jeden z najpiękniejszych modeli w historii włoskiej firmy i ikonę motoryzacji lat 60. ubiegłego wieku. Co ciekawe, pojazd ten cieszył się ogromną popularnością w USA, gdzie trafiło ponad trzy czwarte z 200 tysięcy wyprodukowanych egzemplarzy.
Jednak Fiat 124 Spider sprzed pięćdziesięciu lat to już zamierzchła historia. Jego następca nie jest co prawda dziełem Pininfariny, ale japońska konstrukcja okraszona niepowtarzalnym, włoskim stylem i tak prezentuje się znakomicie. Do tego dochodzi turbodoładowany silnik MultiAir, znany z Alfy Romeo Giulietty, ale po kolei…
Jak wynika z danych technicznych, Fiat 124 Spider jest o 50 kg cięższy od Mazdy MX-5, na bazie której został zbudowany. Ale ma za to dłuższy zwis przedni i wydłużony tył, co pozwoliło na zwiększenie o 10 l pojemności bagażnika. Niby niewiele, ale przypomnijmy, że mówimy o wartościach oscylujących w granicach 130-140 l, więc w tym przypadku każdy litr robi różnicę. Poza tym auto ma bardziej dynamiczny wygląd i niewielki spojler na pokrywie bagażnika. Podobnie jak w MX-5 brezentowy dach jest składany ręcznie.
Po zajęciu miejsca w kabinie trudno uniknąć skojarzeń z Mazdą, co w żadnym przypadku nie jest zarzutem, bo japoński krewniak prezentuje się całkiem dobrze. Fiat jednak bardziej zadbał o dopracowanie detali, a chromowane wstawki oraz skóra użyta do obszycia kierownicy, siedzeń i mieszka lewarka zmiany biegów sprawiają wrażenie większego luksusu. Siedmiocalowy ekran wyświetlacza jest zintegrowany z systemem pokładowej rozrywki, który oferuje możliwość odtwarzania plików MP3, dwa porty USB, wejście AUX, 6 głośników oraz połączenie Bluetooth.
Skoda Octavia 2017. Silnik 1.0 TSI i adaptacyjne zawieszenie DCC
W podstawowej wersji wyposażenia Spider (110 tys. zł), auto posiada manualną klimatyzację, wspomaganie kierownicy, tempomat, centralny zamek ,16-calowe felgi aluminiowe oraz tylne światła wykonane w technologii LED. W skład pakietu bezpieczeństwa wchodzą m.in. 4 poduszki powietrzne (przednie i boczne), aktywne zagłówki, ABS, system stabilizacji toru jazdy ESC, system monitorowania ciśnienia powietrza w oponach (TMPS) oraz system Active Hood - pirotechnicznie unoszona przednia maska w momencie uderzenia w pieszego. W droższej o 7 tysięcy złotych wyższej wersji Lusso, poza skórzaną tapicerką, dochodzi jeszcze kamera cofania, nawigacja z wizualizacją 3D, adaptacyjne światła AFS, 17-calowe felgi oraz automatyczna klimatyzacja. W obu odmianach klienci mogą wybierać spośród ośmiu kolorów nadwozia (2 pastelowe, 5 metalicznych i biały).
[page_break]
Model 124 Spider został wyposażony w 4-cylindrowy, 1,4-litrowy silnik turbo z technologią MultiAir, znany z Alfy Romeo Giulietty. Jednostka rozwija 140 KM, co plasuje ją pomiędzy dwiema wersjami silnikowymi Mazdy (1.5/131 KM i 2.0/160 KM), ale Fiat ma do dyspozycji 240 Nm maksymalnego momentu obrotowego i to już od 2250 obr./min. Roadster przyspiesza do 100 km/h w 7,5 s i może osiągnąć maksymalną prędkość 215 km/h. Przy czym wspomaganie turbo jest płynne i progresywne, więc nie ma się wrażenia gwałtownego uderzenia momentu obrotowego.
Z silnikiem współpracuje 6-stopniowa manualna skrzynia biegów, taka sama jak w Mazdzie MX-5, ale dostosowana do charakterystyki włoskiej jednostki napędowej. Trzeba przyznać, że był to dobry wybór, bo skrzynia sprawdza się bardzo dobrze, choć krótki lewarek zmiany biegów działa z lekkim oporem.
Zawieszenie Fiata 124 Spider składa się z podwójnych wahaczy z przodu i układu wielowahaczowego z tyłu. Auto dobrze trzyma się drogi, a przy okazji całkiem sprawnie radząc sobie z nierównościami. Jednak podczas szybkiego pokonywania zakrętów nadwozie ma tendencje do niewielkich przechyłów, co przypomina, że to auto skonstruowano przede wszystkim do rekreacyjnych przejażdżek z otwartym dachem. Rozczarowani? Niepotrzebnie, bo Fiat ma w swojej ofercie również wersję dla miłośników mocniejszych wrażeń. Chodzi oczywiście o odmianę Abarth, która już po uruchomieniu silnika podnosi adrenalinę wszystkim wokół. Dzięki znacznie zmienionemu układowi wydechowemu auto „brzmi” jak rasowa rajdówka, mimo, że ten sam 1,4-litrowy silnik posiada jedynie o 30 KM (170 KM) wyższą moc niż podstawowa wersja. A jak jeździ? W tym przypadku zawieszenie zostało nieco twardziej zestrojone i pozwala na znacznie więcej. Z kolei wyższa moc silnika przekłada się na lepszą dynamikę jazdy – jednostka łatwo wkręca się na obroty, a auto osiąga 100 km/h już w 6,8 sekundy, czyli 0,7 sekundy szybciej od podstawowego modelu. Ze względu na dużą dawkę momentu obrotowego, już na niskich obrotach auto daje się kontrolować pedałem gazu, a tylną oś można z łatwością wprowadzić w lekki uślizg.
Na dodatek Abarth wizualnie prezentuje się bardziej agresywnie: nadwozie jest dwukolorowe, kolorystycznie wyróżniają się też lusterka, a 17-calowe obręcze aluminiowe zostały pomalowane czarnym lakierem. W kabinie zegar obrotomierza ma czerwoną tarczę, a na fotelach wyszyty został emblemat włoskiego tunera. Niestety, na razie nie podano jeszcze cen wersji Abartha, która pojawi się w sprzedaży w Polsce za kilka miesięcy. Na razie u dealerów są przyjmowane zamówienia jedynie na Fiata 124 Spider.
Według szefostwa koncernu z Turynu, co roku tego typu samochody znajdują w Europie około 95 tysięcy nabywców. Fiat ma więc wielką ochotę odebrać część klientów konkurencji i wydaje się, że z nowym modelem 124 Spider może mu się to udać.
Wybrane dane techniczne Fiata 124 Spider i konkurenta:
Marka/model | Fiat 124 Spider | Mazda MX-5 |
Cena (zł) | 110 000 | 96 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | roadster/2 | roadster/2 |
Liczba miejsc | 2 | 2 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4054/1740/1233 | 3915/1735/1230 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1496/1503 | 1496/1503 |
Rozstaw osi (mm) | 2310 | 2310 |
Masa własna (kg) | 1050 | 1000 |
Pojemność bagażnika (l) | 140 | 130 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (ccm) | 1368 | 1998 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 |
Napędzana oś | tylna | tylna |
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | manualna/6 | manualna/6 |
Moc (KM) | 140 | 160 |
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 240/2250 | 200/4600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,5 | 7,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 215 | 214 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) | 6,4 | 6,9 |
Emisja CO2 (g/km) | 148 | 161 |
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?