Spis treści
Wielkie zmiany na lotnisku Ławica w Poznaniu
Farma fotowoltaiczna powierzchni 22 boisk piłkarskich typu orlik zagościła przy poznańskim lotnisku Ławica. Posiada ona moc 4 MW (megawatów), która pozwala na zasilanie 35 tys. żarówek non stop przez cały rok.
- Co najważniejsze, jest to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce
- powiedział Grzegorz Bykowski, wiceprezes Portu Lotniczego Ławica na konferencji prasowej poświęconej ukończonej inwestycji.
- Chcemy być w zgodzie ze strategią neutralności środowiskowej, jednak tak naprawdę to rozwiązanie po prostu opłaca się finansowo
- dodał Bykowski.
Postawienie farmy fotowoltaicznej pozwala władzom lotniska zaoszczędzić do 40 proc. wszystkich kosztów energii elektrycznej. Całość projektu kosztowała prawie 20 mln złotych, a kwotę ponad 6 mln złotych dofinansował Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Za te pieniądze zakupiono również pojazd elektryczny służący do obsługi serwisowej.
- Projekt miał status poza konkursowego. Zdecydowaliśmy, że lotnisko regionalne jest elementem infrastruktury, który zasługuje, by nie brać udziału w konkursie unijnego dofinansowania. Myślę, że drugi etap też będzie miał taki status
- powiedział Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego
Władze lotniska zapowiadają drugi większy etap inwestycji
Władze ławicy mają nadzieję, że po zakończeniu drugiego etapu inwestycji lotnisko będzie całkowicie niezależne energetycznie.
- Drugi etap projektu poprawy efektywności energetycznej Ławicy w oparciu o własną zieloną energię będzie zakładał powstanie dużej elektrowni słonecznej. W większym wariancie będzie ona posiadać do 83 tys. paneli. Pojawi się również stacja do tankowania wodorem wzdłuż ulicy Bukowskiej. Ułatwi to dostęp do niej dla mieszkańców Poznania
- przekazał Grzegorz Bykowski, wiceprezes lotniska w Poznaniu.
System produkujący zielony wodór z farmy fotowoltaicznej, ma umożliwić magazynowanie go oraz wykorzystanie w lokalnej stacji tankowania wodorem. Będą mogli z niej korzystać mieszkańcy Poznania oraz różne firmy.
- Zielony wodór produkowany z energii słonecznej jest czystym rozwiązaniem niepodlegającym żadnej krytyce. To potencjalne źródło napędu dla pojazdów na lotnisku oraz poza nim
- powiedział Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego.
Poznań chce być być pionierem
W ramach opracowanej zielonej strategii władze lotniska rozważają inwestycję w wielkoskalową farmę fotowoltaiczną o mocy nawet do 50 MW.
- Docelowy projekt ma mieć wartość na poziomie 390 mln złotych, z możliwością znaczącego dofinansowania tej inwestycji. Trudno jest transportować wodór, a posiadanie stacji przy lotnisku pozwoli na tankowanie poznańskich autobusów wodorowych. Można w ten sposób zachęcić inne podmioty do inwestowania w pojazdy napędzane wodorem
- powiedział Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania.
- Nie możemy czekać aż inne miasta w Europie, czy na świecie sprawdzą to rozwiązanie. My musimy być innowacyjni, pierwsi. Dzisiaj w Europie nie ma wielu miast z tyloma autobusami wodorowymi oraz eklektycznymi. To nie tylko kwestia zmniejszenia emisji spalin, ale również generowanego hałasu
- dodał Jaśkowiak.
Nadwyżki prądu z lotniska będą bezpośrednio trafiać do Enei.
- Nadwyżki są oddawane do sieci Enea. Będzie to kompensowane, ponieważ kupujemy i sprzedajemy energię do tego dostawcy. W ten sposób będziemy sobie umniejszać zobowiązania finansowe wobec Enei
- informuje Marcin Drzycimski, dyrektor Strategii i Rozwoju, Port Lotniczy Poznań.
Zobacz zdjęcia farmy fotowoltaicznej na Lotnisku Ławica
Jesteś świadkiem ciekawego wydarzenia? Skontaktuj się z nami! Wyślij informację, zdjęcia lub film na adres: [email protected]
Obserwuj nas także na Google News
Zastrzeż PESEL - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?