reklama

Co nas truje w Poznaniu?

Materiał informacyjny Zaktualizowano 
Liczba samochodów w Poznaniu sukcesywnie wzrasta - tak jak ilość spalin, jakie wytwarzają. Miasto walczy z tym zjawiskiem, inwestując w transport publiczny oraz alternatywne formy komunikacji - takie jak rowery miejskie. Coraz mniejszym problemem, choć nadal istotnym, stają się zanieczyszczenia wprowadzane do atmosfery poprzez piece węglowe. To zasługa m.in. miejskich programów, jak np. KAWKA BIS.

Z aktualizacji programu ochrony powietrza w zakresie pyłu PM10 oraz B(a)P dla aglomeracji poznańskiej opracowanego przez Urząd Marszałkowski wynika, że 41,51 proc. emitowanego do atmosfery pyłu PM 10 pochodzi ze źródeł komunikacyjnych (tzw. liniowych), a 43,38 proc. z powierzchniowych źródeł emisji - to najczęściej urządzenia grzewcze. Za pozostałe 14,66 proc. odpowiada emisja punktowa, czyli przemysłowa, a w ułamku procenta także uprawy i hodowla zwierząt.

Dane te przez lata ulegały zmianie. Taki sam raport, przygotowany przez Urząd Marszałkowski w 2015 r. podaje, że udział procentowy pyłu zawieszonego PM10 dla aglomeracji poznańskiej w 2013 r. wynosił: 57 proc. dla emisji powierzchniowej i 36 proc. dla emisji liniowej. Oznacza to, że ilość szkodliwych substancji, znajdujących się w spalinach emitowanych przez samochody wzrosła o 5,5 proc., a w przypadku pieców opalanych paliwem stałym zmalała o ok. 14 proc.

Na zmianę tendencji wpływ mają m.in. działania Miasta Poznania. Od 2015 do końca 2018 roku w ramach programów KAWKA i KAWKA BIS udało się zlikwidować ponad 1,6 tys. pieców opalanych węglem i drewnem. W 2019 r. dotacje na ten cel przyznano kolejnym 222 osobom i instytucjom (obecnie trwa rozliczanie projektów). Program będzie kontynuowany. Termomodernizowane są budynki użyteczności publicznej, jak np. szkoły i przedszkola oraz miejskie kamienice.

Problemem, w którym nadal pozostaje wiele do zrobienia, jest rosnąca liczba samochodów. Z roku na rok liczba aut zarejestrowanych w stolicy Wielkopolski jest coraz większa. Według informacji zebranych w Bazie Danych Miasta Poznania (BaDaM) w 2002 r. było ich 210 780, w 2010 r. - 285 411, 2015 r. - 338 984, 2016 r. - 356 788, 2017 r. - 371 610. W 2018 r. w Poznaniu było zarejestrowanych 497,3 tys. pojazdów.

Miasto Poznań walczy z tym zjawiskiem inwestując w transport publiczny. W ciągu ostatnich lat na zakup nowego taboru wydano ponad pół miliarda złotych. Wśród zakupionych pojazdów są autobusy elektryczne i nowoczesne tramwaje Moderus Gamma. Powstają nowe trasy tramwajowe, np. na Naramowice i przy ul. Unii Lubelskiej. Wkrótce rozpocznie się budowa trasy wzdłuż ul. Ratajczaka. Miasto Poznań dba również o stan obecnych torowisk, co roku przeznaczając na to ok. 30 mln i inne ułatwienia dla transportu zbiorowego. W stolicy Wielkopolski rośnie liczba alternatywnych form komunikacji - takich jak rowery miejskie, skutery elektryczne, hulajnogi czy samochody w systemach carsharingowych. Straż miejska i poznańska policja otrzymały od Miasta pieniądze na zakup aut, wyposażonych w specjalistyczny sprzęt, który pomaga skutecznie łapać trucicieli na drogach. Dzięki temu z ruchu eliminowane są pojazdy emitujące nadmierną ilość szkodliwych spalin.

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3