Człowiek Roku 2014: Zakochałam się w czołgach i wozach bojowych od pierwszego wejrzenia [ROZMOWA]

  • Głos Wielkopolski

Paulina Jęczmionka

Rozmowa z Elżbietą Wawrzynkiewicz, prezesem Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych w Poznaniu, zwyciężczynią plebiscytu "Głosu" na Człowieka Roku 2014 w Wielkopolsce.
Elżbieta Wawrzynkiewicz, prezes Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych, została Człowiekiem Roku 2014 w Wielkopolsce
 WZM

Jest Pani pierwszą kobietą na stanowisku prezesa w branży zbrojeniowej. Jak to się stało?
Elżbieta Wawrzynkiewicz
: Wiem, że kobietom trudniej jest się dostać na wysokie stanowiska w niektórych branżach, ale np. w zbrojeniowej, kiedy jest determinacja i kompetencje - udaje się. Tak też było w moim przypadku. Branża zbrojeniowa jest bardzo specyficzna i wymagająca. Znam ją jednak od podszewki, do tego lubię wyzwania. Pracuję w Wojskowych Zakładach Motoryzacyjnych od 26 lat. Zaczynałam od szeregowej księgowej i przechodziłam kolejne szczeble kariery. Startując na prezesa, stanęłam do konkursu i przedstawiłam swoją strategię dla firmy. Jak widać, spodobała się.

Ale dlaczego wybrała Pani akurat branżę zbrojeniową?
Elżbieta Wawrzynkiewicz
: To była zwykła proza życia. Chciałam wrócić do pracy po urodzeniu dziecka i w księgowości WZM było akurat miejsce. Przyznam, że byłam trochę przerażona, gdy usłyszałam, że remontujemy czołgi i wozy bojowe. Ale zaryzykowałam. Od początku chciałam poczuć zakład od środka, poznać procesy remontu, organizację produkcji, no i zobaczyć czołg. A kiedy zobaczyłam - zauroczyłam się. I to zauroczenie trwa już 26 lat.

CZYTAJ TEŻ: Człowiek Roku 2014: Elżbieta Wawrzynkiewicz zwycięzcą plebiscytu!

Jeździła Pani czołgiem?
Elżbieta Wawrzynkiewicz
: Tak. Jeździłam np. T72, BWP czy Leopardem. Strzelałam też na poligonie z haubicy samobieżnej. Tę branżę albo się pokocha, albo lepiej uciekać. Firma branży zbrojeniowej to nie jest zwykła firma i zwykły biznes. Tu wszystko jest wyzwaniem: klient, produkt, jakość, ludzie - od nich i ich pracy zależy bezpieczeństwo polskich żołnierzy. To rynek dla najlepszych. A ja lubię wyzwania. No i mam najlepszych ludzi. Sukces tej firmy to ludzie.

Inne kobiety też kochają czołgi? Ile ich pracuje w WZM?
Elżbieta Wawrzynkiewicz
: Kobiety stanowią ok. 20 procent załogi. Pracują głównie w działach związanych z zarządzaniem, ale cztery panie są też na produkcji. Z przymrużeniem oka zawsze mówię kolegom, że kobiety w zarządzaniu są trochę lepsze, a panowie są do większych wyzwań.

Przed objęciem przez Panią stanowiska firma przechodziła kryzys. Co Pani zmieniła w WZM?
Elżbieta Wawrzynkiewicz
: Musimy przejść jeszcze długą drogę, byśmy mogli powiedzieć, że udało się nam całkowicie wyjść z kryzysu. Podstawą mojej strategii jest postawienie na ludzi. Jeśli mamy gonić europejskie potęgi zbrojeniowe i szukać nowych technologii, załoga musi cały czas się rozwijać. Stąd postawienie na szkolenia - z zarządzania i techniczne. Wysyłamy też pracowników na różnego rodzaju egzaminy, które podnoszą ich kwalifikacje i pozwalają awansować. Poza załogą, w mającym 70 lat przedsiębiorstwie bardzo ważna jest ewolucyjna zmiana produktów i wprowadzanie nowych technologii gwarantujących wysoką jakość. W zeszłym roku wprowadziliśmy certyfikowany system Zakładowej Kontroli Produkcji w zakresie nadzorowania operacji spawania. Zeszły rok to też intensywne poszukiwanie partnerów biznesowych i pokazywanie im, że możemy być dla nich dobrym partnerem - podwykonawcą. Plany na ten rok również mamy ambitne. Jest dobry czas dla spółek zbrojeniowych. Mamy duże wsparcie pani premier, Polskiej Grupy Zbrojeniowej i Ministra Obrony Narodowej. Należy tę szansę wykorzystać.

Jaka jest strategia na ten rok?
Elżbieta Wawrzynkiewicz
: Przyświeca nam kilka założeń. Po pierwsze, WZM to spółka o szczególnym znaczeniu gospodarczo-obronnym, działająca zgodnie ze strategią PGZ. Po drugie, to dobry i solidny partner w biznesie dla spółek z grupy i spoza grupy, także dla parterów zagranicznych. Po trzecie, nasze kluczowe produkty to Centrum Obsługi Zespołów Napędowych, a w pojazdach - serwisowanie i remontowanie, obok innych spółek PGZ, czołgu Leopard w zakresie naszych kompetencji. Będziemy też kompetencje rynku zbrojeniowego proponować na rynek cywilny.

Dlaczego Leopardy są kluczowe?
Elżbieta Wawrzynkiewicz
: Bo uzyskanie potencjału do serwisu, napraw, ale też modernizacji czołgów Leopard to praca dla wielu spółek Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Wideo

polecane: Flesz: Koniec świata jest blisko? Kilka już za nami...

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3